Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og permisjon/fødselspenger


Turbo

Anbefalte innlegg

Jeg ble arbeidsledig 1/1/02 og har siden det mottatt maksbeløp i dagpenger. (Jeg har høy utdannelse og har hatt høy inntekt de siste 3 årene) Samtidig har jeg startet egen virksomhet og selger konsulenttjenester etter behov. (De dagene jeg jobber blir jeg selvfølgelig trukket dagpenger). Utsiktene til å få en ny fast arbeidsgiver (uten å måtte flytte til et annet sted) er små. Jeg vurderer å planlegge inn barn nr. 2, men vet at økonomisk er dette svært ugunstig siden jeg er selvstendig næringsdrivende. Jeg betaler ikke tilleggstrygd og slik jeg har forstått det vil jeg vel da kun få 65% av inntekt siste 6 mnd før permisjon? Er det mulig at jeg evt. kun tar ut den delen av permisjonen som jeg må (dvs. 3+6 uker) og at min samboer tar resten av permisjonen? Siden jeg har bra timelønn på de oppdragene jeg utfører vil jeg ha anledning til å være mye hjemme likevel. Men for oss er det ganske vanskelig å greie seg dersom inntekten min er

kun 65% av 6G over lengre tid. Dersom jeg velger å avvikle firmaet før permisjonen, vil jeg fortsatt ha krav på ledighetstrygd? Hva skjer når permisjonen er over og jeg evt. fortsatt ikke har fått jobb? Vil jeg kunne fortsette på ledighetstrygd? Vil denne da beregnes på nytt med permisjonslønnen ?

Takker for svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

For det første bør du jo vurdere å tegne tilleggstrygd. Premien for 100% fra 15.dag er mest aktuell her, og den er ikke så dyr ...

Far kan overta fødselspengene hvis du jobber minst 75% stilling.

For å få dagpenger må du være relt arbeidssøkende.

Hva du har rett til etter permisjonen må vurderes konkret ut fra situasjonen å det tidspunktet. (Mulighet for gjenopptak av stønadsperiode innen 12 mndr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...