Gå til innhold

Ville du godtatt dette?( om oppsigelse)


Gjest arbeidsledig kanskje

Anbefalte innlegg

Gjest arbeidsledig kanskje

Din arbeidsgiver skal redusere arbeidsstokken. Han tilbyr deg en måned etterlønn hvis du sier opp selv. Han tilbyr dette for å unngå eventuelle søksmål mot seg! Hva hadde ditt valg blitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Hvis du sier opp selv, taper du 4 eller 8 (husker ikke hvilken) uker med dagpenger!

Og hvis du ikke er helt ny, har du formodentlig rett på noen penger uansett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

En dårlig løsning - ikke gjør det.

Du mister både dagpenger og andre rettigheter ved å gjøre det på denne måten.

Som arbeidstager har du ganske mange rettigheter i forbindelse med nedbemanning - og arbeidsgiveren din har et sett med strenge regler å følge for at oppsigelsen din skal være gyldig.

Finnes det noen fagforening i bransjen din? Et verneombud på arbeidsplassen? En tillitsvalgt du kan rådføre deg med?

Hvis dere er flere i samme situasjon - slå dere sammen, bli enige om hva dere godtar og ikke. Samlet har dere mye større sjanser for å oppnå en grei avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normal prosedyre, og brukes ofte av store bedrifter ved større nedskjæringer i arbeidsstokken. Men poenget er at da må arbeidsgiveren komme med ett tilbud om etterlønn som er bedre enn det arbeidsledighetstrygd vil gi deg hvis du får oppsigelse fra arbeidsgiveren. Dette bør du sjekke med Aetat slik at du ikke godtar en ordning som er dårligere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Dette er helt normal prosedyre, og brukes ofte av store bedrifter ved større nedskjæringer i arbeidsstokken. Men poenget er at da må arbeidsgiveren komme med ett tilbud om etterlønn som er bedre enn det arbeidsledighetstrygd vil gi deg hvis du får oppsigelse fra arbeidsgiveren. Dette bør du sjekke med Aetat slik at du ikke godtar en ordning som er dårligere for deg.

Et tilbud om sluttpakke bør komme på en annen måte og inneholde bedre tilbud enn hva som ble skissert i innlegget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arbeidsledig kanskje

En dårlig løsning - ikke gjør det.

Du mister både dagpenger og andre rettigheter ved å gjøre det på denne måten.

Som arbeidstager har du ganske mange rettigheter i forbindelse med nedbemanning - og arbeidsgiveren din har et sett med strenge regler å følge for at oppsigelsen din skal være gyldig.

Finnes det noen fagforening i bransjen din? Et verneombud på arbeidsplassen? En tillitsvalgt du kan rådføre deg med?

Hvis dere er flere i samme situasjon - slå dere sammen, bli enige om hva dere godtar og ikke. Samlet har dere mye større sjanser for å oppnå en grei avtale.

Arbeidsgiver hevder at de skal sende bekreftelse til aetat, slik at jeg kan gå direkte på arbeidsledighetstrygd. Dette får meg til å tenke at her har de ikke en god sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest arbeidsledig kanskje

Hei,

Hvis du sier opp selv, taper du 4 eller 8 (husker ikke hvilken) uker med dagpenger!

Og hvis du ikke er helt ny, har du formodentlig rett på noen penger uansett.

Med vennlig hilsen

Arbeidsgiver hevder at de skal sende bekreftelse til aetat, slik at jeg kan gå direkte på arbeidsledighetstrygd. Dette får meg til å tenke at her har de ikke en god sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver hevder at de skal sende bekreftelse til aetat, slik at jeg kan gå direkte på arbeidsledighetstrygd. Dette får meg til å tenke at her har de ikke en god sak!

Hei

Reglene hos AETAT er klare: hvis du sier opp selv, må du være registrert som arbeidssøkende i 8 uker FØR du kan få dagpenger. (Dvs du TAPER to måneder dagpenger, hvilket (hvis du arbeidet i hele fjor) tilsvarer halvannen månedslønn.)

Dette gjelder uansett hvor mye arbeidsgiver bekrefter at du har sagt opp frivillig!

I tillegg taper du diverse rettigheter du måtte ha mot arbeidsgiveren din.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arbeidsledig kanskje

Hei

Reglene hos AETAT er klare: hvis du sier opp selv, må du være registrert som arbeidssøkende i 8 uker FØR du kan få dagpenger. (Dvs du TAPER to måneder dagpenger, hvilket (hvis du arbeidet i hele fjor) tilsvarer halvannen månedslønn.)

Dette gjelder uansett hvor mye arbeidsgiver bekrefter at du har sagt opp frivillig!

I tillegg taper du diverse rettigheter du måtte ha mot arbeidsgiveren din.

Med vennlig hilsen

Ja det var akkurat dette jeg også mente. Da bør jeg vel underøke dette litt nærmere. Har bestemt meg for å rådføre meg med advokat. Saken er litt innviklet, hørt masse rykter om oppsigelse før jeg fikk dette drøftemøte med ledelsen.

Takk for at du svarte meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var akkurat dette jeg også mente. Da bør jeg vel underøke dette litt nærmere. Har bestemt meg for å rådføre meg med advokat. Saken er litt innviklet, hørt masse rykter om oppsigelse før jeg fikk dette drøftemøte med ledelsen.

Takk for at du svarte meg!

Hei,

Hvis du stikker innom AETAT så kan de sikkert fortelle deg hvor mange penger du har krav på fra arbeidsgiver (avhenger av hvor lenge du har jobbet der).

Ellers er en advokat en god idé. Ikke skriv under på noe før han/hun har lest det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Hei,

Hvis du stikker innom AETAT så kan de sikkert fortelle deg hvor mange penger du har krav på fra arbeidsgiver (avhenger av hvor lenge du har jobbet der).

Ellers er en advokat en god idé. Ikke skriv under på noe før han/hun har lest det.

Med vennlig hilsen

Det finnes ikke noe lovfestet beløp for etterlønn ved oppsigelsessaker som dette. Det har nylig vært snakk om å lovbestemme et minstebeløp, nettopp fordi det er blitt et svært aktuelt problem i en rekke bransjer for tiden (min, for eksempel, sukk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...