Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er en mann på 52 år som er blitt sterilisert for vel 4 mnd.

siden. jeg har gjort mange misslykkte forsøk på å få til

sædprøven, men blir impotent hver gang. så nå har jeg gitt opp. jeg har snakket med legen som operete meg, og han sier at jeg er nok befruknings-

udyktig, med minst 99%.

han har kappet bort 2cm av hver sædleder. og brent endene.

men at det alikevel kreves en sædprøve.

dette er vanskelig for meg å forstå.

det blir jo aldri tatt noen prøver av kvinner?

ps. jeg også prøvd å ta prøven hjemme, men det virker heller ikke. det er umulig å få til.

jeg vet ikke om jeg tør å ha samleie med min kone.

hilsen usikker mann, med endel nerveproblemer til daglig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Pedersen vedr sæd-prøve. Vanligvis anbefales det hyppige tømninger, dvs 2-3 g/uke i månedene etter steriliseringen, slik at spermier som allerede er dannet og ligger i ytre deler av sæd-lederne kan bli skylt bort. Du har jo gjort din innsats, virker det som, forhåpentligvis får du det bedre til sammen med kona. Dersom kondom gjør det sikrere for deg, vil jeg anbefale dette; usikkerhet kan gå på potensen løs.

Generelt sett vil jeg vel si at 1% usikkerhet er noe dere må tåle å leve med; kondom eller p-piller er ikke sikrere. Det finnes nå flere medikamenter som kan hjelpe på potensen, forutsetningen er at du tør snakke med legen din om problemet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-28518
Del på andre sider

Til Pedersen vedr sæd-prøve. Vanligvis anbefales det hyppige tømninger, dvs 2-3 g/uke i månedene etter steriliseringen, slik at spermier som allerede er dannet og ligger i ytre deler av sæd-lederne kan bli skylt bort. Du har jo gjort din innsats, virker det som, forhåpentligvis får du det bedre til sammen med kona. Dersom kondom gjør det sikrere for deg, vil jeg anbefale dette; usikkerhet kan gå på potensen løs.

Generelt sett vil jeg vel si at 1% usikkerhet er noe dere må tåle å leve med; kondom eller p-piller er ikke sikrere. Det finnes nå flere medikamenter som kan hjelpe på potensen, forutsetningen er at du tør snakke med legen din om problemet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allmennmedisin og idrettslege.

takk for svaret som ikke ga meg noensomhelst trygghet eller nye opplysninger.

min sunne fornuft sier at om inngrepet er skikkelig utført er man 100% steril.

er det gjort en feil, er det vel umulig for en lege å engang nevne 99% sikkerhet.

da kan jo spermiene flyte fritt.

det som er merkelig er at det i det heletatt er snakk om % vis sikkerhet?

har man gjort jobben skikkelig er man 100% steril.

har kirurgen slurvet, er sikkerheten o % derfor skal ikke legene reklamere med 99% sikkerhet. uten at de vet at de har gjort skikkelig arbeide.

om legene er sikre på at inngrepet er 100 % skikkelig utført. bør den obligatoriske sæd-prøven være helt unødvendig.

hva med kvinner som er sterilisert? hvordan testes de?

hilsen Pedersen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-29196
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

takk for svaret som ikke ga meg noensomhelst trygghet eller nye opplysninger.

min sunne fornuft sier at om inngrepet er skikkelig utført er man 100% steril.

er det gjort en feil, er det vel umulig for en lege å engang nevne 99% sikkerhet.

da kan jo spermiene flyte fritt.

det som er merkelig er at det i det heletatt er snakk om % vis sikkerhet?

har man gjort jobben skikkelig er man 100% steril.

har kirurgen slurvet, er sikkerheten o % derfor skal ikke legene reklamere med 99% sikkerhet. uten at de vet at de har gjort skikkelig arbeide.

om legene er sikre på at inngrepet er 100 % skikkelig utført. bør den obligatoriske sæd-prøven være helt unødvendig.

hva med kvinner som er sterilisert? hvordan testes de?

hilsen Pedersen...

Til Pedersen. Det er faktisk slik i medisinen og når man opererer på en levende menneske-kropp at selvom operasjonen er vellykket, så kan arrdannelser og arrvev gjøre at sæd-lederne finner veien fram til hverandre igjen, og noen spermier kan klare å lure seg gjennom. I og med at du har vansker med å levere en sæd-prøve, skjønner jeg at du er irritert over den ene prosenten usikkerhet. Den tror jeg du må leve med, inntil du klarer å få levert en prøve som legen kan se på i mikroskop. Kvinner testes normalt ikke etter sterilisering, da dette eventuelt må gjøres med en spesiell røngen-kontrast-test som er svært ubehagelig. Dessverre er det også slik for kvinner, at noen promille blir gravide etter sterilisering.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-29429
Del på andre sider

Til Pedersen. Det er faktisk slik i medisinen og når man opererer på en levende menneske-kropp at selvom operasjonen er vellykket, så kan arrdannelser og arrvev gjøre at sæd-lederne finner veien fram til hverandre igjen, og noen spermier kan klare å lure seg gjennom. I og med at du har vansker med å levere en sæd-prøve, skjønner jeg at du er irritert over den ene prosenten usikkerhet. Den tror jeg du må leve med, inntil du klarer å få levert en prøve som legen kan se på i mikroskop. Kvinner testes normalt ikke etter sterilisering, da dette eventuelt må gjøres med en spesiell røngen-kontrast-test som er svært ubehagelig. Dessverre er det også slik for kvinner, at noen promille blir gravide etter sterilisering.

takk for et greit svar.

nå er mye blitt oppklart.

dette skal gå bra.

men hilsen, Pedersen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-29854
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Kjære Dr. Nina.

Dette blir mye mas.

Men det er noe mer jeg lurer på,

Er det slik at i enkelte tilfeller gror sædlederne sammen igjen og at man da er fullt befrukningsdyktig?

Jeg har endelig klart å levere sædprøve. jeg fikk beskjed at der

var endel døde sædseller i prøven og at jeg kansje burde ta ny prøve.

Men har ikke hørt noe mer siden.

Jeg har regnet ut at det gikk 3 mnd + 3 uker fra operasjonen til siste sæduttømming.

Kan jeg være trygg?

Hva mener du?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-35330
Del på andre sider

Annonse

Kjære Dr. Nina.

Dette blir mye mas.

Men det er noe mer jeg lurer på,

Er det slik at i enkelte tilfeller gror sædlederne sammen igjen og at man da er fullt befrukningsdyktig?

Jeg har endelig klart å levere sædprøve. jeg fikk beskjed at der

var endel døde sædseller i prøven og at jeg kansje burde ta ny prøve.

Men har ikke hørt noe mer siden.

Jeg har regnet ut at det gikk 3 mnd + 3 uker fra operasjonen til siste sæduttømming.

Kan jeg være trygg?

Hva mener du?

Takknemlig for svar.

hei dr. Nina.

Jeg forstår godt at du er lei maset og ikke gidder svare på det siste spørsmålet.

men, takk likevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-37600
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

hei dr. Nina.

Jeg forstår godt at du er lei maset og ikke gidder svare på det siste spørsmålet.

men, takk likevel.

Til pedersen

Som du sikkert har sett er vi flere leger som svarer på spørsmålene i dette forum. Det betyr at legen som besvarte deg sist ikke "ser" dine senere kommentarer fordi det er en av oss andre som svarer den dagen. Det har ikke med uvilje å gjøre!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-37902
Del på andre sider

Til pedersen

Som du sikkert har sett er vi flere leger som svarer på spørsmålene i dette forum. Det betyr at legen som besvarte deg sist ikke "ser" dine senere kommentarer fordi det er en av oss andre som svarer den dagen. Det har ikke med uvilje å gjøre!

Vennlig hilsen

Takk skal du ha.

men det var jo ikke noe svar på spørsmålet.

dere er nok lei av meg nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5149-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-38277
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...