Gå til innhold

Smerter i brystet

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Jeg er en mann på 27 år. Trener vanligvis fem ganger i uken (6-7 timer). Har en jobb jeg trives med og synes jeg har mye tid til å slappe av mellom slagene. I den senere tid har jeg vært mye plaget med brystsmerter og ekstraslag. I tillegg føler jeg meg ofte uopplagt og våkner ofte tidlig om morgenen uten at jeg får sove igjen (ikke grunnet ytre påvirkninger).

Smertene er oftest på venstre side, som stikkende smerter. Men ganske ofte kommer smertene i høyre side. I det siste har jeg hatt smerter både når jeg trener og når jeg sitter i ro. Det virker som fysisk aktivitet stimulerer til rytmeforstyrrelsene. Rytmeforstyrrelsene opptrer ofte som at hjertet hopper over ett slag og slår ekstra hardt når det kommer igang igjen. Når jeg er i fysisk aktivitet blir det derimot plutselig svært høy puls (200 slag/minutt). Dette kan vare i 5-10 sek. Antar at de rytmeforstyrrelsene jeg selv observerer er ca 100-200 om dagen. Har oftere smerter. Endel ganger kan smertene forekomme på hvert innpust.

Etter harde fysiske påkjenninger kan det føles som om hjertet "klapper" istedenfor å slå. Det kan jeg heller ikke huske å ha opplevd før.

Noen få ganger etter at jeg har trent hardt kan jeg oppleve å bli svimmel, kaldsvette og ble helt blek. Dette hender skjelden, ca 5-6 ganger i året. Dette kan kanskje settes i sammenheng med at det da ofte er en stund siden jeg har spist?

Kan også nevne at i en periode som tenåring opplevde plutselig følelse av en trykkende smerte under brystbenet og kortpustethet i forbindelse med fysisk aktivitet. Dette har jeg ikke lenger.

Har vært hos lege før og har tatt blodbrøve for kolesterol og blodsukker, begge var OK. Har også tatt EKG en gang og legen sa dette også var bra. Er det noen grunn til å gå til lege igjen pga forverringen av situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51549-smerter-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Anonym.

De smertene du kjenner er neppe utgående fra ditt hjerte. Det er mer sannsynlig at de kommer fra muskulatur eller andre strukturer i samme region, men ikke har noe med hjertet å gjøre.

Din følelse av hjerte-rytmeforstyrrelser bør sannsynligvis vurderes noe nærmere. Det er mulig at dine ekstraslag og dine episoder med plutselig innsettende rask hjerteaksjon (opp mot 200/minutt) er to alen av samme stykke. Det er som regel en helt uskyldig tilstand, men kan bli subjektivt besværlig, særlig hvis man til stadighet blir klar over at hjertet tar seg noen ekstraslag eller "raser" avgårde i 200 helt umotivert. Et EKG i hvile og uten symptomer hos pasienten behøver ikke være representativt for det som foreligger når plagene er tilstede.

Hvis dette er en hyppig eller tiltagende plage bør du konsultere din lege på ny. Den beste måten å komme en eventuell diagnose nærmere på er å få registrert hjerteaktiviteten din i en periode du har disse symptomene. Det gjøres lett ved hjelp av en båndspiller (såkalt Holter-registrering), som tar opp ditt EKG over et helt døgn. Forutsetningen for at en slik registrering skal være av verdi, er at du får dine symptomer i registreringsperioden.

Det er ytterligere av diagnostisk verdi hvis man klarer å provosere endel av dine mulige rytmeforandringer, f.eks. ved et arbeids-EKG på ergometersykkel eller tredemølle.

En vanlig sjekk med gjennomgang av vanlige blodprøver hører også med. Er du til stadighet plaget, bør du ta det opp med legen din påny.

Men husk - de fleste slike tilstander er uskyldige og betyr vanligvis ikke at man er hjertesyk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51549-smerter-i-brystet/#findComment-203958
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...