Gå til innhold

Kan hun arve farens diabetes?

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg fikk ei datter for 2 mnd siden. Barnefaren har hatt diabetes siden han var 5 og bruker insulin. Hans far og bror har også diabetes. Er det arvelig og kan dattera vår få diabetes?

Hvis hun kan få det, kan hun få det mens hun enda er bare en baby og hvordan kan jeg se symtomene da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5156-kan-hun-arve-farens-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diabetes type 1 er ikke den mest arvelige, men det er enkelt familier som det kan forekomme litt oftere.

Hvis mor har diabetes er det ca 3% sjanse for at barnet kan få diabetes før hun fyller 20 og hvis far har diabetes er det ca 5 % sjanse for at barnet får det før fylte 20 år.

Altså litt større sjanse å arve fra far enn fra mor.

Jeg syntes ikke du burde bekymre deg for dette, det er uansett ikke noe du kan gjøre for at barnet ikke skal få det.

Jeg skjønner jo at du lurer og bekymrer deg litt. Jeg fikk selv diabetes for få år siden og har ofte tenkt tanken " vil jeg få barn med diabetes og hvordan vil jeg takle dette i forhold til min egen diabetes"

Har funnet ut at hvis jeg får barn og de får denne sykdomen så skal vi takle det uansett.

Hvis det skulle vise seg at barnet deres utvikler dette allerede som spedbarn så kan du se etter følgende symptomer i første omgang. Barnet blir lite opplagt og slapp, kan bli sutrete, tørst og tisser mer enn vanlig, det vi også gå ned i vekt og kan også få dårligere matlyst.

Lykke til med den lille, kos dere og ikke ta sorgene på forskudd.

Med vennlig hilsen

• 3 uker senere...

Jeg er gravid og venter i november. Barnefaren er diabetiker og har hatt det siden han var 12. Jeg er også bekymret om barnet kan arve dette fra ham.Men jeg leste noe i boken:mamma for første gang...Der sto det et avsnitt om at kumelk som blir gitt tidlig i livet kan fremskynde sykdommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...