Gå til innhold

Hjelp! Mugglukt


Zarine

Anbefalte innlegg

Etter eit uhell med eit bröd i brödskuffa som fikk sitt eige liv... (äsj og äsj! ) Det heng slik igjen mugglukt at det ikkje går an å legge noko i utan at det blir mugglukt av det med ein einaste gong. Heilt ferskt bröd verkar muggent. Brödkniven og plastposane å legge brödet i... Alt luktar mugg.

Kva skal eg gjere for å få det friskt igjen?

Etter å ha vaska skuffa, gav eg ho ein god omgang med Klorin (det skal jo drepe gjenlevande muggsopp) og lufta ho i timesvis ute. Det hjelpte ikkje. Eg har prövd med eddikvatn som eg meinte skulle kunne funke. No luktar det eddik *og* mugg.

Gode råd til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg jobbet i Tupperware fikk vi det tipset at brødbokser etc som hadde vært utsatt for mugg skulle vaskes med et syltetøypulver som heter Atamon(tror jeg). Det selges i store dagligvarebutikker med godt utvalg. Eks Meny.. Huske ikke om man også kunne fryse produktet eller om det var i en annen sammenheng. La produktet stå i atamonvann en god stund. Blir du ikke kvitt lukten kan du jo lufte det skikkelig godt, eventuellt vaske det med eddikvann, ettersom eddik tar lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet i Tupperware fikk vi det tipset at brødbokser etc som hadde vært utsatt for mugg skulle vaskes med et syltetøypulver som heter Atamon(tror jeg). Det selges i store dagligvarebutikker med godt utvalg. Eks Meny.. Huske ikke om man også kunne fryse produktet eller om det var i en annen sammenheng. La produktet stå i atamonvann en god stund. Blir du ikke kvitt lukten kan du jo lufte det skikkelig godt, eventuellt vaske det med eddikvann, ettersom eddik tar lukt.

Atamon? Det hadde eg ikkje kome til å tenkt på sjölv i alle fall! Skal pröve å finne det. Takk for tipset. Får pröve Mega kanskje, Meny finst ikkje på våre kantar dessverre. Det går mest i Rimi og Rema - ikkje eingong Kiwi med bleieavtale her :-(

Men det er jo ikkje sesong for sylting, så det spörst om det er å få tak i - det er vel mest restar av Certo som står igjen i hyllane no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atamon? Det hadde eg ikkje kome til å tenkt på sjölv i alle fall! Skal pröve å finne det. Takk for tipset. Får pröve Mega kanskje, Meny finst ikkje på våre kantar dessverre. Det går mest i Rimi og Rema - ikkje eingong Kiwi med bleieavtale her :-(

Men det er jo ikkje sesong for sylting, så det spörst om det er å få tak i - det er vel mest restar av Certo som står igjen i hyllane no...

Du har sikkert en butikk i nærheten av deg som har litt større utvalg enn de vanlige. Jeg kommer opprinnelig fra en liten plass selv og det er alltids noen som har litt mer enn de andre...Vet dessverre ikke om certo gjør samme nytten...

Lykke til ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...