Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 32+6, og har siden uke 22 hatt høy puls, hvilepuls på 88-120, og så snart jeg går sakte opp en trapp eller prøver å gå i normalt gangtempo på flat mark stiger den til mellom 130-170. Før jeg ble gravid hadde jeg hvilepuls på mellom 70 og 90, og spratt raskt opp til 120-130 ved normal aktivitet. Jeg er tidligere frisk, 28 år, men ikke i særlig god fysisk form før graviditeten. BT har vært fra 125-150/80-90. Har tatt EKG som var normal.

Lillegutts puls har vært fra 140-160 inni magen ved kontroller.

Mitt spørsmål blir nå om hvordan min hjertefrekvens vil reagere på fødselen? Jeg har vært sykemeldt siden desember på grunn av blødning, kynnere og høy puls, og når jeg får kynnere stiger pulsen med cirka 10-20 slag/min. Jordmor og legen min mener at jeg bør få epidural under fødselen for å holde smertene under kontroll. Men jeg tror jo at pulsen allikevel vil komme til å bli mye høyere enn 160.

Hvor høy kan pulsen bli før den utgjør noen fare for fosteret eller meg?

Bør vi vurdere keisersnitt, eller se an fødselen? Bør det være en kardiolog eller andre til stede under fødselen?

Håper du kan gi meg noen svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51590-gravid-med-h%C3%B8y-puls/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Monlant.

Pulsvariasjoner på det nivået du beskriver er ikke uvanlig i graviditeten, og spesielt ikke på slutten av svangerskapet. Gravide kvinner har mange grunner til å få store pulsvariasjoner, både hormonelle, mekaniske og sentralnervøse mekanismer er i aksjon, og det er så godt som alltid normale svingninger som er tilstede.

Det er neppe noen fare for at du vil få pulsreaksjoner ut over det du anfører, og et ellers friskt hjerte vil ikke ha noen vanskeligheter med å fungere helt tilfredsstillende som pumpe, også i forbindelse med selve fødselen. Ta dette med ro, slutt å telle puls.

Det er ikke noe som tilsier at du ikke kan føde på vanlig måte på grunn av en noe rask hjerteaksjon. Det er også å overdrive at du skulle ha behov for ekstra ekspertise under fødselen på dette grunnlaget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...