dussa Skrevet 2. mai 2002 Del Skrevet 2. mai 2002 Jeg er ei jente på 23år og her høyt kolestrol (husker at det lå på over 11) og triglycerider (husker ikke). Er vel arvelig belastet med dette, for veldig mange i familien har høyt kolestrol. Men jeg er den som har fått det som ung, de andre har ikke fått det før i 35-40-årene. Jeg har også for lavt innhold av vitamin d sier legen min. Utredes også for PCOS (eller noe slikt) nå og fibromyalgi, har dette noen innvirkning? Jeg er overvektig (96kg/168cm). Hvor skadelig er dette? Og alle sier at man må legge om kostholdet, men jeg klarer ikke og spise grønnsaker (det kommer opp igjen) og jeg tåler ikke særlig mye fisk. Hva kan jeg gjøre? Prøver jo og spise fornuftig, men vet ikke hva jeg kan gjøre mer.... Noen som har noen svar til meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51618-h%C3%B8yt-kolestrol-og-triglycerider/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
dussa Skrevet 3. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2002 Var hos legen i dag og da fikk jeg vite at mitt kolestrol er på 13,7 og mine triglyserider er på 20. Hvor farlig er dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51618-h%C3%B8yt-kolestrol-og-triglycerider/#findComment-205440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melvin Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Var hos legen i dag og da fikk jeg vite at mitt kolestrol er på 13,7 og mine triglyserider er på 20. Hvor farlig er dette? Det er ingen tvil at dine kolesterol og triglycerid nivåer er mildt sagt usunne. For å ta kolesterolet først. Vet du om det eksisterer hyperkolesterolemia i familien? Du bør selv undersøke dette med din lege. Når det gjelder triglycerider så er dette influert av ditt sukker (og stivelse) forbruk. Vekten din (98 kg) foreslår at du spiser for mye sukker og stivelse. Kolesterol nivået er for en stor del regulert via genetiske faktorer mens triglycerid nivået kan influseres direktlig med hva man eter. Man nå vurdere hvorvidt man spiser får å føde kropp eller sinn. Dvs, spiser du for å tilfredstille ditt behov for ernæring eller for å tilfredstille en trang til å spise sukker? Det er ingen tvil at man kan bli avhengig av sukker og stivelses mat mye mere enn fet mat. Den mest effektive måte å redusere både vekt og blod fett er å redusere karbohydrat inntaket ditt. Selv reduserte jeg vekten min fra 89kg til 75kg på ti uker for to år siden. Dette oppnådde jeg ved å fullstendig kutte ut brød, ris, poteter, syltetøy, gryn etc og spise mere fett of protein. Jeg hadde en nifoldig reduksjon av triglycerider og kolesterolet ligger på ca. 5,5 mmol/L. Jeg måtte venne meg til smaken på sardiner og cottage cheese; men å legge om kostholdet var en liten pris å betale for redusert vekt og en bedre langtids prognose for helsa. Jeg vil anbefale at du sjekker ut Protein Power (www.eatprotein.com) for mere informasjon angående kosthold og vekt reduksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51618-h%C3%B8yt-kolestrol-og-triglycerider/#findComment-209253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Svar til Dussa. Du har det vi kaller familiær hyperlipidemi, med betydelig forhøyet kolesterol og triglycerider. De verdiene du anfører er så høye at du ganske omgående bør søke hjelp hos spesialister i faget. I Østlands-området vil det være naturlig å kontakte Lipidklinikken på Rikshospitalet eller Klinikk for forebyggende medisin på Ullevål sykehus. I andre deler av landet vil enkelte sentralsykehus ha slik ekspertise, forøvrig bør du kontakte et av regionssykehusene. Din triglyceridverdi er så høy at du vil kunne risikere å få en akutt bukspyttkjertelkomplikasjon. Du anfører at dine øvrige familiemedlemmer først "fikk sitt høye kolesterol" i voksen alder. Det stemmer neppe, men det var på det tidspunkt det ble oppdaget. De høye verdiene hadde de nok hele tiden. Din store overvekt disponerer deg dessuten for å kunne utvikle en sukkersyke, og ditt blodsukker og sukkertoleranse bør likeledes undersøkes. Ta kontakt med èn gang. Hvis du tar en telefon til et av de sentre jeg anførte, vil du utvilsomt få omgående respons. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51618-h%C3%B8yt-kolestrol-og-triglycerider/#findComment-215846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.