Gå til innhold

For høyt BT på jobb ?

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker 1965-modell

Hei og takk for et interessant forum.

Jeg, jente 1965-modell.

Det jeg lurer på er om mitt blodtrykk er for høyt på jobben.

Har fått målt der i mer stresset tilstand.

BT er da rundt 134/94-95. Har også vært på mest stress høyere. Men faller ved hvile.

Slapper jeg av litt 128/87-89.

Men, er det usundt å gå med et BT rundt

134+/94+ ? Det er jo snakk om 6-8 timer.

Jeg vil tro det er lavere hjemme.

Røyker ikke. Drikker en-to kaffekopper på morgenen.

På forhånd, takk for svar.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/51629-for-h%C3%B8yt-bt-p%C3%A5-jobb/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Usikker 1965-modell.

De blodtrykk du anfører er i overkant av det vi aksepterer som normale. Det kan være at ditt trykk på arbeidet ikke er representativt for ditt "vanlige" trykk, men også ditt "hviletrykk" med nærmere 90mmHg i undertrykk (diastolisk trykk) er i grenseland.

Den beste måten dette kan kontrolleres på er ved hjelp av en "båndspiller" med et apparat som kan registrere ditt blodtrykk over et helt døgn. Bare på den måten kan man med brukbar sikkerhet si hvorvidt ditt blodtrykk er normalt eller lett forhøyet.

Det er generelt adskillige faktorer som kan disponere for blodtrykksforhøyelse : arvelig belastning, overvekt, røyking, endel medisiner, overdrevent saltforbruk, samt enkelte sjeldnere tilstander, som vanligvis gir trykk himmelhøyt over det du har registrert. Dine trykk gir mistanke om at de er mer situasjonsbetinget, og at du egentlig har normale trykk på døgnbasis. Men - få det registrert skikkelig.

Gjest Usikker 1965-modell

Svar til Usikker 1965-modell.

De blodtrykk du anfører er i overkant av det vi aksepterer som normale. Det kan være at ditt trykk på arbeidet ikke er representativt for ditt "vanlige" trykk, men også ditt "hviletrykk" med nærmere 90mmHg i undertrykk (diastolisk trykk) er i grenseland.

Den beste måten dette kan kontrolleres på er ved hjelp av en "båndspiller" med et apparat som kan registrere ditt blodtrykk over et helt døgn. Bare på den måten kan man med brukbar sikkerhet si hvorvidt ditt blodtrykk er normalt eller lett forhøyet.

Det er generelt adskillige faktorer som kan disponere for blodtrykksforhøyelse : arvelig belastning, overvekt, røyking, endel medisiner, overdrevent saltforbruk, samt enkelte sjeldnere tilstander, som vanligvis gir trykk himmelhøyt over det du har registrert. Dine trykk gir mistanke om at de er mer situasjonsbetinget, og at du egentlig har normale trykk på døgnbasis. Men - få det registrert skikkelig.

Hei og takk for svar.

Jeg fikk lånt med meg en BT-måler hjem.

Resultatet i fullstendig hvile var 115/78-120/80. Disse måleresultatene gikk igjen i gjennomsnitt.

Ved liggende falt BT enda lavere.

Kan jeg ta det mer med ro med dette?

Jeg var ekstrem stresset i målesituasjon på jobb også i "hvile". Jeg vil tro adrenalinet pumpet kraftig.

Hos lege har jeg fått målt trykk fra 125/78-140/90. For to år siden 130/80.

Mvh.

Mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...