Gå til innhold

4 russ døde - 3 brannskadet


Gjest mazyra

Anbefalte innlegg

Gjest mazyra

I Solør har en russebil kjørt av veien i natt, 4 russ er døde, og 3 brannskadet.

Er det ikke snart på tide å få satt en stopper for at russekulturens fyll, uerfarne sjåfører og elendig bilstandard skal ta livet av ungdommer?

Noen vil sikkert hevde at det kunne hendt utenom russetiden, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest millymollymandy

Enig med deg! Hvert år dør ungdom i ulykker forbundet med russefeiringen, mange skades, jenter voldtas på russefester, kjønnssykdommer spres og stoffmisbruk "smitter".

Neste år skal eksamen legges i juni, og det kommer vel til å bety at russefeiringen rundt 17. mai blir enda villere.

Jeg vet dette med russefeiring er drøftet nesten hvert år blant fylkesutdanningssjefene - men det ser ikke ut til å bli enighet om at russefeiring bør forbys på skolene. Det bør lages kampanjer og aksjoner mot denne dumme skikken, og foreldre bør kanskje utlove barnet sitt en belønning på noen tusen kroner for å droppe russefeiringen.

Kanskje skolene også kunne lagt opp til at de som velger ikke å være russ, heller får en 3-4 dagers tur, f.eks. rett etter 17. mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Jeg var aldri russ, det var ikke noe jeg noengang ville vært endel av. Det er sikkert gøy og alt det der, for dem som liker den type ting, men det er ikke verdt alle dødsfallene, skadene og alt det forferdelige som skjer hvert år. Det blir verre og verre for hvert år som går.

Dette skal liksom være voksne mennesker, jeg forstår ikke at en ikke er over den drikke-spy-slåss-gjøre barnslige ting-alderen innen en er 18-19 år. Jeg vet at endel russ holder seg unna slikt, men nå snakker jeg om den russen som ikke gjør, dvs flertallet.

Det er greit å feire at skolen er over, men det må finnes en mer rolig og voksen måte å gjøre det på. En er tross alt ikke lenger 14 år og i fnisealderen. Plutselig så skal en liksom synke ned til det nivået igjen. Jeg skjønner det ikke. En flott seremoni med fin middag, hadde vært mer passende. Tenke seg til at russen måneden etter alt det tullet de fant på i Mai, som regel skal ut i det seriøse arbeidslivet, og være voksne arbeidsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Til Cheerleader

Jeg var aldri russ, det var ikke noe jeg noengang ville vært endel av. Det er sikkert gøy og alt det der, for dem som liker den type ting, men det er ikke verdt alle dødsfallene, skadene og alt det forferdelige som skjer hvert år. Det blir verre og verre for hvert år som går.

Dette skal liksom være voksne mennesker, jeg forstår ikke at en ikke er over den drikke-spy-slåss-gjøre barnslige ting-alderen innen en er 18-19 år. Jeg vet at endel russ holder seg unna slikt, men nå snakker jeg om den russen som ikke gjør, dvs flertallet.

Det er greit å feire at skolen er over, men det må finnes en mer rolig og voksen måte å gjøre det på. En er tross alt ikke lenger 14 år og i fnisealderen. Plutselig så skal en liksom synke ned til det nivået igjen. Jeg skjønner det ikke. En flott seremoni med fin middag, hadde vært mer passende. Tenke seg til at russen måneden etter alt det tullet de fant på i Mai, som regel skal ut i det seriøse arbeidslivet, og være voksne arbeidsfolk.

Det ser ut (i fra innleggene dine) til at det er mye du ikke forstår. Du har virkelig ikke evnen til å sette deg inn i andres tanker og følelser. Alt det du synes er dumt eller ikke forstår er det eneste rette. At 4 russ oppfører seg slik betyr selvsagt ikke at alle oppfører seg på samme måten. Hvor gammel er du egentlig? Sikkert ikke stort mer enn 20, men det virker som om du veldig gjerne vil høres ut som en verdensvant 40 åring. Det går faktisk ann å tenke annerledes enn deg (heldigvis!) uten at det gjør folk dumme eller unormale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Det ser ut (i fra innleggene dine) til at det er mye du ikke forstår. Du har virkelig ikke evnen til å sette deg inn i andres tanker og følelser. Alt det du synes er dumt eller ikke forstår er det eneste rette. At 4 russ oppfører seg slik betyr selvsagt ikke at alle oppfører seg på samme måten. Hvor gammel er du egentlig? Sikkert ikke stort mer enn 20, men det virker som om du veldig gjerne vil høres ut som en verdensvant 40 åring. Det går faktisk ann å tenke annerledes enn deg (heldigvis!) uten at det gjør folk dumme eller unormale.

Jeg tok med i innlegget at jeg ikke var russ selv, slik at ingen skulle tro at jeg var russ selv, men nå noen år senere, syns russen var så mye verre enn da jeg var. Ikke fordi jeg mente jeg var smartere enn dem som valgte å være.

Minner deg på at det er en annen i denne tråden, som også syns det er på tide å fjerne russegreiene for godt. Det er ikke bare meg, men av en eller annen grunn, er det mitt inlegg du angriper.

Jeg sier ikke at ALLE russ dør hvert år, jeg snakket ikke om de 4, men russen generelt. Det skjer mye tull, er du klar over hvor mange voldtekter som skjer hvert år? Og alt det andre de finner på, de griser til overalt, knuser flasker, osv osv osv. Det er ingen ende på det. Du kan ikke ærlig talt si, at flertallet av russen ikke drikker tett, fester, finner på tull i russetiden.

Jeg er forresten eldre enn 20. Men ikke 40. Verdensvant? Ja, sånn sett er jeg det. Så litt rett hadde du.

Skriver jeg forresten noe sted, at jeg var mye smartere som ikke var russ, enn dem som var? Nei. Eller at alle som velger å være russ er dumme? Nei. Jeg syns bare at jeg har rett til å si at nok er nok, russen er ute av kontroll og skikken bør fjernes for godt. Og det har jeg lov til å si, på et diskusjonsforum. Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke vi skal spekulere i "fyll og fart" og denslags her. Politiet har vel gått gankse klart ut med at det ikke var promillekjøring i bildet.

Derimot er det litt nifst at så unge og uerfarne sjåfører på død og liv (bokstavelig talt) skal ha store biler. Bilen som havnet utenfor veien idag var en Chevy van, 5,14 meter lang og 2,02 bred. Med andre ord en relativt stor bil å kjøre for en uerfaren sjåfør. Vet hva jeg snakker om, fatter har en tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke vi skal spekulere i "fyll og fart" og denslags her. Politiet har vel gått gankse klart ut med at det ikke var promillekjøring i bildet.

Derimot er det litt nifst at så unge og uerfarne sjåfører på død og liv (bokstavelig talt) skal ha store biler. Bilen som havnet utenfor veien idag var en Chevy van, 5,14 meter lang og 2,02 bred. Med andre ord en relativt stor bil å kjøre for en uerfaren sjåfør. Vet hva jeg snakker om, fatter har en tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...