Gå til innhold

FU:Hvorfor ta utdannelse?


Gjest yma

Anbefalte innlegg

Alle jeg kjenner som har en høyskoleutdannelse eller universitetsutdannelse er så inmari høye på pæra.Tror de kan alt.Og har svar på alle spørsmål.Og at de bare skal ha sååå bra lønn.Hvorfor er det slik?Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare for alle andre. Jeg er snart ferdig med universitetsutdannelse (6 år). Jeg valgte det mest fordi jeg elsker faget og ønsker å lære noe nytt. Jeg valgte det også fordi jeg skal tross alt bruke store deler av mitt liv i jobb, så da vil jeg jobbe med noe som interesserer meg, noe som jeg føler er givende, noe som gir meg den lønna _jeg_ mener er nok for at jeg skal ha et godt liv, og fordi det er nok av jobbmuligheter med den retningen jeg har valgt. Jeg kunne aldri jobbet som kantinedame, sekretær, bibliotekar e.l. hele livet. Det er altfor kjedelig, altfor dårlig betalt og absolutt ikke givende eller engasjerende. Jeg synes ikke jeg er høy på pæra. Jeg har valgt det som passer for meg, andre må velge det som passer for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle andre. Jeg er snart ferdig med universitetsutdannelse (6 år). Jeg valgte det mest fordi jeg elsker faget og ønsker å lære noe nytt. Jeg valgte det også fordi jeg skal tross alt bruke store deler av mitt liv i jobb, så da vil jeg jobbe med noe som interesserer meg, noe som jeg føler er givende, noe som gir meg den lønna _jeg_ mener er nok for at jeg skal ha et godt liv, og fordi det er nok av jobbmuligheter med den retningen jeg har valgt. Jeg kunne aldri jobbet som kantinedame, sekretær, bibliotekar e.l. hele livet. Det er altfor kjedelig, altfor dårlig betalt og absolutt ikke givende eller engasjerende. Jeg synes ikke jeg er høy på pæra. Jeg har valgt det som passer for meg, andre må velge det som passer for dem.

Kanskje har du et snev av misunnelse, for at de har jobbet seg gjennom noe du ikke orker og faktisk fått noe igjen for slitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Det er ikke de jeg kjenner. De er flotte mennesker, fulle av ressurser og varme!

Vi er alle forskjellige.Og jeg angrer jeg ikke tok høgskole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har man svar på noen flere spm. når man har skaffet seg en utdannelse. Det ligger masse hardt arbeid bak en lang utdannelse, klart man skal ha uttelling for det i lønn.

Du virker litt misunnelig, skaff deg en utdannelse du og da vel.

At folk med utd. skal være så høye på pæra gidder jeg ikke å kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke svare for alle andre. Jeg er snart ferdig med universitetsutdannelse (6 år). Jeg valgte det mest fordi jeg elsker faget og ønsker å lære noe nytt. Jeg valgte det også fordi jeg skal tross alt bruke store deler av mitt liv i jobb, så da vil jeg jobbe med noe som interesserer meg, noe som jeg føler er givende, noe som gir meg den lønna _jeg_ mener er nok for at jeg skal ha et godt liv, og fordi det er nok av jobbmuligheter med den retningen jeg har valgt. Jeg kunne aldri jobbet som kantinedame, sekretær, bibliotekar e.l. hele livet. Det er altfor kjedelig, altfor dårlig betalt og absolutt ikke givende eller engasjerende. Jeg synes ikke jeg er høy på pæra. Jeg har valgt det som passer for meg, andre må velge det som passer for dem.

>>>Jeg kunne aldri jobbet som kantinedame, sekretær, bibliotekar e.l. hele livet. Det er altfor kjedelig, altfor dårlig betalt og absolutt ikke givende eller engasjerende.

Nei no vart eg nesten litt... litt... Det er eitt av dröymeyrka mine du snakkar om her!!!

Bibliotekar kjedelig? Aldri i livet! Det er kjempeutfordrande og det eg har erfaring med er ganske så variert også. Tror du at ein berre sit bak ein skranke og leverer ut böker og tar imot igjen? Bibliotekaryrket er, som eg ser det, veldig givande og engasjerande. Men at det er for dårleg betalt, dét er det vel for så vidt...

Men kva er det du har utdanna deg til, forresten, Tornerose? Vart veldig nyfiken no ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Gode spørsmål. Vi lever I Norge i et opp-ned samfunn sammenlignet med tidligere tider og fattige land. Før ble det ansett som et gode i seg selv å FÅ LOV TIL å få en utdanning.

I Sovjet gikk lønna ned etter som hvor høy utdanning man hadde, nettopp fordi det ble ansett som et privilegium å være høyt utdannet og ansett , og som ikke i tilegg skulle belønnes med massevis av penger.

Selv om det gamle Sovjet ikke er noen modell til etterfølgelse, er det allikevel gått altfor langt her til lands hvordan noen få år av ungdomstida skal gi seg utslag i millionvis av kroner mer i inntekt resten av livet.

Vi er i ferd med å få en lønnstaperklasse som ikke kan greie seg selv om de jobber ræva av seg 7.5 timer pr. dag, mens folk med etpar års ekstra utdanning, kombinert med studentfyll og fest kan velte seg i penger senere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>>Jeg kunne aldri jobbet som kantinedame, sekretær, bibliotekar e.l. hele livet. Det er altfor kjedelig, altfor dårlig betalt og absolutt ikke givende eller engasjerende.

Nei no vart eg nesten litt... litt... Det er eitt av dröymeyrka mine du snakkar om her!!!

Bibliotekar kjedelig? Aldri i livet! Det er kjempeutfordrande og det eg har erfaring med er ganske så variert også. Tror du at ein berre sit bak ein skranke og leverer ut böker og tar imot igjen? Bibliotekaryrket er, som eg ser det, veldig givande og engasjerande. Men at det er for dårleg betalt, dét er det vel for så vidt...

Men kva er det du har utdanna deg til, forresten, Tornerose? Vart veldig nyfiken no ;-)

Jo, jeg vet at bibliotekaryrket er veldig variert, jeg kjenner to som er bibliotekarer. Men det er bare ikke min type yrke, akkurat som du kanskje har noe du aldri ville jobbet med. Jeg har utdannet meg til psykolog. Det er for meg veldig fascinerende, og jeg elsker å jobbe med mennesker og det er alltid noe mer å lære. Men, jeg vet om folk som sier de aldri i livet ville jobbet som psykolog, så vi er alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...

Når en har en utdannelse har man jo lært noe iløpet av de åra man har gått på skole...altså kan man endel mer innenfor det man har utdannet seg til.

Og når man har tatt en lang utdannelse, fått seg studielån og brukt ungdomsårene på skolegang, skulle det da bare mangle om man ikke skulle få mer lønn?

Vi trenger folk med utdannelse! Tenk om ingen hadde giddet å utdannet seg da?

Jeg tror du er bitter fordi du ikke har utdannelse selv. Det høres ihvertfall sånn ut. Slutt å rakke ned på oss som tar initiativ til å lære oss noe fornuftig.

Bare en ting: hva hadde du sagt hvis fx legen din ikke hadde utdannelse? Tenker pipa hadde fått en annen låt da ja...

Og det at folk med utdannelse er bedrevitere er bare tull. Ihvertfall blandt min familie og mine venner! Kanskje det er du som føler deg litt utenfor som ikke har utdannelse? Eller?

Det er aldri for sent å utdanne seg hvis det er det du innerst inne har lyst til. Så slipper du kanskje å rakke ned på folk som vil noe med livet sitt!

Hilsen 1.års-studenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

Folk er forskjellig og har ulike interesser, noen er mer nysgjerrig enn andre og vil vite og lære, mens andre nøyer seg med det de allerede vet.

Ingen er vel bedre eller dårligere av den grunn, vi trenger folk med utdannelse, og vi trenger folk som ikke ønsker utdannelse og som vil ha de jobbene folk med utdannelse ikke tar.

Det er bruk for oss alle, ifra professorerer til søppeltømmere, jeg synes du skal være glad for at vi er ulike.

Og jeg synes jeg like ofte treffer f.eks. kassadamer som er høy på pæra som jeg treffer høyt utdannede folk som er høy på pæra. Tror ikke det har noe med utdannelse å gjøre.

Vi er alle like verdifulle uansett, så jeg bryr meg ikke om at folk er høy på pæra, jeg blir ikke mindre verd av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål. Vi lever I Norge i et opp-ned samfunn sammenlignet med tidligere tider og fattige land. Før ble det ansett som et gode i seg selv å FÅ LOV TIL å få en utdanning.

I Sovjet gikk lønna ned etter som hvor høy utdanning man hadde, nettopp fordi det ble ansett som et privilegium å være høyt utdannet og ansett , og som ikke i tilegg skulle belønnes med massevis av penger.

Selv om det gamle Sovjet ikke er noen modell til etterfølgelse, er det allikevel gått altfor langt her til lands hvordan noen få år av ungdomstida skal gi seg utslag i millionvis av kroner mer i inntekt resten av livet.

Vi er i ferd med å få en lønnstaperklasse som ikke kan greie seg selv om de jobber ræva av seg 7.5 timer pr. dag, mens folk med etpar års ekstra utdanning, kombinert med studentfyll og fest kan velte seg i penger senere i livet.

"folk med etpar års ekstra utdanning, kombinert med studentfyll og fest kan velte seg i penger senere i livet."

Kødder du? Eller følger du overhodet ikke med? Økonomisk sett lønner det seg sjelden med høyere utdanning. Hvis man overhodet tjener noe mer enn gutta på gølvet og nittenåringene med eget firma, går de ekstra grunkene til å betale studielån med.

Høyere utdanning tar man fordi man er interessert og har lyst på et yrke - ikke for penga.

Sier bibliotekaren (3 års studier etter videregående, 200 000 i årslønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vet at bibliotekaryrket er veldig variert, jeg kjenner to som er bibliotekarer. Men det er bare ikke min type yrke, akkurat som du kanskje har noe du aldri ville jobbet med. Jeg har utdannet meg til psykolog. Det er for meg veldig fascinerende, og jeg elsker å jobbe med mennesker og det er alltid noe mer å lære. Men, jeg vet om folk som sier de aldri i livet ville jobbet som psykolog, så vi er alle forskjellige.

Men du fikk det til å se ut som om bibliotekar er noe man "er" uten videre... *hårsår* :-)

Har møtt sånt før også. Ikke alle vet at man må gjennom et treårig studium for å bli bibliotekar, ikke vare lett å komme inn heller såvidt jeg husker... *retter litt på statusen*

Har forøvrig en kompis som er psykolog i PP-tjenesten. Justert etter forskjellen i studielån tjener han det samme som jeg. Men markedet er vel endel fetere om du blir privatpraktiserende eller noe sånt. Gjelder vel her som ellers: Er du idealistisk tjener du dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morsk

"folk med etpar års ekstra utdanning, kombinert med studentfyll og fest kan velte seg i penger senere i livet."

Kødder du? Eller følger du overhodet ikke med? Økonomisk sett lønner det seg sjelden med høyere utdanning. Hvis man overhodet tjener noe mer enn gutta på gølvet og nittenåringene med eget firma, går de ekstra grunkene til å betale studielån med.

Høyere utdanning tar man fordi man er interessert og har lyst på et yrke - ikke for penga.

Sier bibliotekaren (3 års studier etter videregående, 200 000 i årslønn)

*nittenåringene med eget firma*

Ære være dem som starter eget firma, og tjener pengene selv. Men det er vel neppe de få vi diskuterer her.

*Økonomisk sett lønner det seg sjelden med høyere utdanning*

Det eneste som kan sies med sikkerhet er at du ikke har studert matematikk, som kan komme med en slik uttalelse.

*Sier bibliotekaren (3 års studier etter videregående, 200 000 i årslønn)*

??? Isåfall langt under tariff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nittenåringene med eget firma*

Ære være dem som starter eget firma, og tjener pengene selv. Men det er vel neppe de få vi diskuterer her.

*Økonomisk sett lønner det seg sjelden med høyere utdanning*

Det eneste som kan sies med sikkerhet er at du ikke har studert matematikk, som kan komme med en slik uttalelse.

*Sier bibliotekaren (3 års studier etter videregående, 200 000 i årslønn)*

??? Isåfall langt under tariff.

Hm, greia her var vel det med utdannelse. Derfor nevnte jeg nittenåringene, ser du. Vel og bra sikkert å starte selv etc, men de har altså ikke studert, og det var det vi diskuterte her.

Jeg tør påstå at de aller aller fleste jeg kjenner med høyere utdannelse (minus en økonom og en jurist) tjener forholdsvis dårligere enn en industriarbeider (forholdsvis= trenger justering for tapte abeidsår under studiene samt studielånsutgifter). Det finnes gravemaskinførere der ute som tjener over dobbelt så mye som min venninne sykehuslegen.

Og beklagelig nok er lønna mi helt lovlig, og helt etter kommunens satser. Jeg har treårig høyskoleutdannelse og hadde faktisk tjent mer i kassa på Kiwi (t.o.m. FØR justeringen for studielån etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedrevitere finnes både blant "utdannede" og "ikke-utdannede". Det er mulig du velger å legge bedre merke til dem med høyere utdannelse.

Det er mange intensjoner med en utdannelse. _Kunnskap_ er en hovedintensjon for de fleste på universiteter og høyskoler - det inspirerer å kunne mye om ett eller flere temaer. Statistisk øker lønna etter kunnskapskompetansen, da inntil omtrent 5 års universitetsutdanning. Mer enn det gir ikke økt lønn. Likevel er ikke lønna det viktigste for en univ-student - i så fall kunne en heller jobbet på Prix fra en er 16.

Utdannelse tar en også for å komme til mer utfordrende jobber enn det å sitte i kassa på Prix eller kjøre varebil. Det handler vel om personlige ambisjoner, tenker jeg.

For øvrig så er svært mange av mine nærmeste venner folk uten utdannelse. Det er ingen av dem som uttrykker at "folk" med høyere utdannelse er overlegne eller nedsettende, nettopp fordi de kanskje ikke bærer noe nag til sin egen situasjon (ingen utdannelse - færre muligheter). Det er heller ingen av de med høyere utdannelse JEG kjenner som har nedsettende syn på "folk" som velger ikke å ta utdannelse.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du har feil bekjentskapskrets.

Like barn leker best?

Lønna vil de sikkert ha for å betale tilbake studielånet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zuuul

Kunne godt ha tenkt meg å ta høyere utdannelse jeg, men er altfor lat, ville aldri ha orket det!! Bare såvidt jeg gidder gjøre ferdig videregående heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert de er høye på pæra, de føler seg kanskje litt underlegne når de kommer ut i jobb med voksne folk med lite utdanning og lang erfaring. Det meste man har bruk for på jobben, lærer man tross alt i "livets skole".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...