Gå til innhold

Tips til jobbintervju


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Jeg skal på jobbintervju på onsdag, på en jobb jeg har SINNSYKT lyst på. Noen som har gode tips til hva jeg skal forberede meg litt på? Hva må jeg regne med å bli spurt om? Hva skal jeg ha på meg? Er ganske blank på dette området... HJELP MEG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du skal ha på deg vil jo variere litt etter hvilken jobb du søker på. Er det stuepike trenger du ikke akkurat møte opp i finstasen, men hvis det er et yrke hvor det kreves at du skal være litt presentabel, kanskje et yrke hvor du er firmaets ansikt utad bør du være pent og rent kledt, kanskje dress? Vær deg selv, ikke vær redd for å vise at du er nervøs. Kom presis, og vær høflig, ikke tygg tyggegummi. Du bør forvente spørsmål som hva du forventer deg av denne jobben, hvorfor du søkte på jobben, hva du kan tilby firmaet/hvorfor de skal ansette nettopp deg, hvorfor du sluttet i den forrige jobben (hvis du gjorde det), ambisjoner, hvordan du er som person (positive/negative egenskaper), evt kan du få spørsmål om hvor fleksibel du er med tanke på arbeidstid (er du villig til å jobbe kveld/helg/overtid hvis det kreves). Er det et stort firma og en viktig stilling vil du kanskje bli spurt hva du vet om firmaet. Det kan være lurt å gjøre litt research. Du kan bli spurt om hvordan du ville reagert i tenkte situasjoner. F.eks. på et hotell hva ville du gjort om det var fullbooket og en gjest påstår han har bestilt. Eller som hjemmehjelp, hvordan ville du reagert hvis du fant en pasient død/alvorlig syk hjemme. Når du blir spurt om du har spørsmål kan det være lurt å ha et par på lager (f.eks. om det er mye gjennomtrekk av ansatte), da virker du interessert. Det var i allefall det jeg kom på akkurat nå. Lykke til i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariaflyfly,

Du må nesten fortelle litt om hvilken type jobb dette dreier seg om - er det direktør i Statoil eller pølseselger du vil bli... ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hei Mariaflyfly,

Du må nesten fortelle litt om hvilken type jobb dette dreier seg om - er det direktør i Statoil eller pølseselger du vil bli... ;-)

Med vennlig hilsen

Hei sør,

Jeg vil bli administrasjonssekretær i et landsforbund for noen organisasjoner. Og jeg VIL ha denne jobben!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hva du skal ha på deg vil jo variere litt etter hvilken jobb du søker på. Er det stuepike trenger du ikke akkurat møte opp i finstasen, men hvis det er et yrke hvor det kreves at du skal være litt presentabel, kanskje et yrke hvor du er firmaets ansikt utad bør du være pent og rent kledt, kanskje dress? Vær deg selv, ikke vær redd for å vise at du er nervøs. Kom presis, og vær høflig, ikke tygg tyggegummi. Du bør forvente spørsmål som hva du forventer deg av denne jobben, hvorfor du søkte på jobben, hva du kan tilby firmaet/hvorfor de skal ansette nettopp deg, hvorfor du sluttet i den forrige jobben (hvis du gjorde det), ambisjoner, hvordan du er som person (positive/negative egenskaper), evt kan du få spørsmål om hvor fleksibel du er med tanke på arbeidstid (er du villig til å jobbe kveld/helg/overtid hvis det kreves). Er det et stort firma og en viktig stilling vil du kanskje bli spurt hva du vet om firmaet. Det kan være lurt å gjøre litt research. Du kan bli spurt om hvordan du ville reagert i tenkte situasjoner. F.eks. på et hotell hva ville du gjort om det var fullbooket og en gjest påstår han har bestilt. Eller som hjemmehjelp, hvordan ville du reagert hvis du fant en pasient død/alvorlig syk hjemme. Når du blir spurt om du har spørsmål kan det være lurt å ha et par på lager (f.eks. om det er mye gjennomtrekk av ansatte), da virker du interessert. Det var i allefall det jeg kom på akkurat nå. Lykke til i allefall.

Takk for gode tips! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sevenup

Hvis du VIl ha jobben, så skal du si nettopp det !

Du Vil ha jobben fordi den passer perfekt for deg :-) (hvis det er det du føler da...)

Ellers så kan du gå inn på aetat.no, der ligger en masse typiske intervju-spørsmål. Angrer masse på at jeg ikke hadde gjort det sist jeg var på intervju. Dessuten hadde jeg bare sovet 5 timer natten før :-( noe som førte til litt mange "kunspauser", noe du ikke bør gjøre. (Altså "dette vekk og stirre i taket og på bildene på veggen etc.")

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...