Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hvis man er avhengig av en sukkerdose hver dag, bare må ha det, er det tegn på diabetes eller kan det utvikle seg til diabetes? Dette fører til overvekt hos meg. Bør jeg oppsøke lege? Vær så snill og svar meg fagperson eller andre! Jeg er lei av å være sukkerslave, men greier ikke kutte ut søtsakene, ei trappe ned mengden. I dag har jeg spist en kvikklunsj etter lunsj (rekesmørbrød) og 2 nero og 2 banakrem til kveldskos. Bare må ha det, også er det litt for kosens skyld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Hei! Søthunger er ikke et tegn på diabetes. Symptomene på det er vanligvis STERK tørste, hyppig vannlating, slapphet og vekttap. Overvekt kan gi en økt risiko for å utvikle diabetes type 2, den formen som oftest rammer mennesker over 40. Risikoen øker ytterligere om man samtidig har diabetes type 2 i nær familie, og lever passivt. Skjønner godt at du er frustrert og vil spise mindre søtt, for det er ikke lett å trappe ned. Det som ofte skjer hos en som spiser mye søtsaker, er at blodsukkeret blir ustabilt (uten at det er forbundet med diabetes). Kroppen venner seg til at det ligger litt høyt (dog ikke unormalt høyt), slik at man fortere får ubehag når blodsukkeret faller. Dette oppfatter man gjerne som søthunger. For å unngå et svingende blodsukker er det lurt å spise små, men hyppige måltider med komplekst oppbygde karbohydrater. Det vil si karbohydrater som ikke gir raskt stigende og fallende blodsukker. Inneholder maten mye fiber, bidrar det til at blodsukkeret stiger mindre og faller langsommere. Eksempler på slik mat er grove kornprodukter, bønner og linser, belgfukter osv. Noen hevder at tilskudd av krom kan dempe søtsuget. I en overgangsfase kan det være lurt å finne sunnere alternativer til søtsakene. Selv synes jeg blandinger av tørket frukt og nøtter er veldig godt! Drikker du rikelig med vann, stimulerer også det apetitten i positiv retning. Fysisk aktivitet er også alltid bra. Om du synes det er vanskelig å legge om livsstilen alene, er det ikke dumt å ta kontakt med legen. H*n kan gi deg veiledning underveis, og eventuelt sette deg i kontakt med annet personell som f.eks. en ernæringsfysiolog. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Hei! Denne fant jeg på en candida side om krom(husk tablettene virker ikke hvis de står i skapet slik de gjør hos meg ; ): KROMKUR Er du avhengig av søtt burde du to til tre uker før testdietten starte med en kromkur (OBS: GTF, helst piccolinate og uten gjær). Kromkuren tar 12 uker. Tar du kapsler på 125 mikrogram, bruker du: Første 3 uker: 2 kapsler etter frokost og middag. Neste 3 uker: 2 kapsler etter frokost og 1 etter middag. Neste 3 uker: 1 kapsel etter frokost og 1 etter middag. Neste 3 uker: 1 kapsel etter frokost. Etter 2-3 uker vil du merke effekten av kuren: mindre sukkertrang og mer overskudd. Får du mareritt om natten må du ta kapslene tidligere på dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Heisann, Jeg synes du skal ta deg en tur til legen og få det undersøkt. Det er flere ting som kan forårsake søtsug – bl.a candida. Tviler på at dette er et tegn på diabetes, men du kan jo spørre legen din om å undersøke det også. For noen kan krom tabletter (chromium picolinate) hjelpe mot søtsuget. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.