Gå til innhold

Hofteproteser...


Charnley

Anbefalte innlegg

Dette er vel noe man helst forbinder med gamle mennesker, men jeg har altså vært så uheldig at jeg måtte få det i forholdsvis ung alder. Føler meg helt "unormal" og aleine om dette.

Er det andre her inne som har vært igjennom tilsvarende i ung alder, dvs. under 40 år?

(Mulig innlegget ikke passer her, men finner liksom ikke det rette medisinske forumet for dette....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet en del med rehabilitering i den første fasen, men ikke gjennomgått operasjonen sjøl (kun som bivåner et par ganger). Du er forøvrig ikke helt aleine om å være så ung og hofteoperert, selv om du som du påpeker ikke akkurat er gjennomsnittspasienten.

Får jeg spørre hvorfor du er operert? Vet du hvorfor de valgte sementert protese (jeg regner med at nicket ditt ikke er tilfeldig..)?

Hilsen fysio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du treffer noen her, men en venninne av meg har nettopp fått foretatt en slik operasjon ( hun er 36 år) og er VELDIG fornøyd.

Rehabiliteringen vil jo ta sin tid, med det var hun forberedt på, og er så glad for å bli kvitt smertene.

Forøvrig delte hun visst rom med to damer på 80+ på sykehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet en del med rehabilitering i den første fasen, men ikke gjennomgått operasjonen sjøl (kun som bivåner et par ganger). Du er forøvrig ikke helt aleine om å være så ung og hofteoperert, selv om du som du påpeker ikke akkurat er gjennomsnittspasienten.

Får jeg spørre hvorfor du er operert? Vet du hvorfor de valgte sementert protese (jeg regner med at nicket ditt ikke er tilfeldig..)?

Hilsen fysio

Hei og takk for respons!

Hofteleddene mine ble ødelagt etter en kraftig virusinfeksjon med betennelse i de fleste leddene, men det var kun i hoftene jeg fikk varige men. Noe som i følge legene var helt uventet, og de har ikke helt kunnet svare på hvorfor. Jeg tror personlig at hoftene er et svakt punkt i vår familie, da min bestemor også fikk innsatt proteser i forholdsvis ung alder, men jeg vet ikke.

Legen som opererte meg sa at de valgte Charnley-protesen fordi det var den de hadde best erfaring med, særlig siden jeg var så ung, og de ønsker at jeg skal ha den lengst mulig før jeg må skifte den igjen. Han sa at det var flere andre på markedet som kunne være lovende, men de har ikke gode nok dokumentasjoner på varighet ennå, siden de er såpass nye.

Hvordan er dine erfaringer med charnley kontra andre typer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du treffer noen her, men en venninne av meg har nettopp fått foretatt en slik operasjon ( hun er 36 år) og er VELDIG fornøyd.

Rehabiliteringen vil jo ta sin tid, med det var hun forberedt på, og er så glad for å bli kvitt smertene.

Forøvrig delte hun visst rom med to damer på 80+ på sykehuset...

Hei, koselig at du tok deg tid til å svare.

Jeg var for såvidt forberedt på en viss rekonvalesenstid jeg også, men synes alikevel at det går veeeeeldig seint.

Før jeg opererte, fikk jeg beskjed om at "du som er så ung kommer deg sikkert mye fortere på beina enn disse gamle..." Men det som skjedde var jo helt motsatt. Siden jeg var så ung og skal leve med disse hoftene mye lengre, fikk jeg mye strengere restriksjoner enn de som er eldre, jeg måtte vente mye lengre før jeg fikk lov til å begynne å belaste beinet osv, og det hele har tatt mye lengre tid enn jeg først trodde.

I tillegg er jeg en utålmodig sjel i utgangspunktet, så det er jo en dårlig kombinasjon... ;-D

Når jeg tenker tilbake i tid så går det jo selvsagt fremover, men jeg skulle helst vært fullstendig rehabilitert dagen etter operasjonen, jeg... ;-D

Men det er selvsagt veldig deilig å være smertefri!

Det med å dele rom med forholdsvis gamle damer kjenner jeg til.... Det var tissing i sengen og tømming av bekken m/innhold utover gulvet, og det var ikke noe særlig. Men akurat der tror jeg at jeg var ekstremt uheldig!

Krysser fingrene for din venninne, og gleder meg over at hun er fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for respons!

Hofteleddene mine ble ødelagt etter en kraftig virusinfeksjon med betennelse i de fleste leddene, men det var kun i hoftene jeg fikk varige men. Noe som i følge legene var helt uventet, og de har ikke helt kunnet svare på hvorfor. Jeg tror personlig at hoftene er et svakt punkt i vår familie, da min bestemor også fikk innsatt proteser i forholdsvis ung alder, men jeg vet ikke.

Legen som opererte meg sa at de valgte Charnley-protesen fordi det var den de hadde best erfaring med, særlig siden jeg var så ung, og de ønsker at jeg skal ha den lengst mulig før jeg må skifte den igjen. Han sa at det var flere andre på markedet som kunne være lovende, men de har ikke gode nok dokumentasjoner på varighet ennå, siden de er såpass nye.

Hvordan er dine erfaringer med charnley kontra andre typer?

Jeg har som sagt primært jobbet med oppfølging i den første postoperative fasen (rehab-sentere), og har derfor ingen videre erfaring med de ulike protesetypenes varighet utover det jeg har hørt fra kollegaer. Man introduserte jo usementere proteser (den delen som går ned i lårbenet) som en "førstegangs"-protese, siden det må lages et større hull til de som skal sementeres. Så har det vel vist seg at de usementerte ikke helt har levd opp til forventningene - de har jo lettere for å løsne, spesielt i rehab-fasen.

Det med at du må være så ekstra forsiktig er forsåvidt nytt for meg; vi fikk aldri slike restriksjoner med de yngre pasientene der jeg har jobbet. På den annen side har mange sykehus ulike regimer - grunnregimet er noenlunde likt, men detaljene kan variere fra sted til sted.

Har du vært på rehabilitering, eller reiste du rett hjem fra sykehuset? Har du tilgang på bassengtrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som sagt primært jobbet med oppfølging i den første postoperative fasen (rehab-sentere), og har derfor ingen videre erfaring med de ulike protesetypenes varighet utover det jeg har hørt fra kollegaer. Man introduserte jo usementere proteser (den delen som går ned i lårbenet) som en "førstegangs"-protese, siden det må lages et større hull til de som skal sementeres. Så har det vel vist seg at de usementerte ikke helt har levd opp til forventningene - de har jo lettere for å løsne, spesielt i rehab-fasen.

Det med at du må være så ekstra forsiktig er forsåvidt nytt for meg; vi fikk aldri slike restriksjoner med de yngre pasientene der jeg har jobbet. På den annen side har mange sykehus ulike regimer - grunnregimet er noenlunde likt, men detaljene kan variere fra sted til sted.

Har du vært på rehabilitering, eller reiste du rett hjem fra sykehuset? Har du tilgang på bassengtrening?

Hei igjen.

Jeg dro rett hjem etter sykehus-oppholdet. Jeg fikk spørsmål på sykehuset hva jeg ville, men jeg var aldri i tvil om at jeg ville hjem til meg selv og sambo (hadde nok blitt annerledes dersom jeg hadde bodd aleine, tenker jeg).

Jeg trener ikke i basseng, nei. Det er nok basseng tilgjengelig her i nærheten, men jeg har aldri blitt tipset om at det var lurt. Anbefaler du det?

Jeg har gått regelmessig til fysioterapeut hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg dro rett hjem etter sykehus-oppholdet. Jeg fikk spørsmål på sykehuset hva jeg ville, men jeg var aldri i tvil om at jeg ville hjem til meg selv og sambo (hadde nok blitt annerledes dersom jeg hadde bodd aleine, tenker jeg).

Jeg trener ikke i basseng, nei. Det er nok basseng tilgjengelig her i nærheten, men jeg har aldri blitt tipset om at det var lurt. Anbefaler du det?

Jeg har gått regelmessig til fysioterapeut hele tiden.

Javisst er bassengtrening lurt, spesielt når du er blitt ilagt såpass strenge opptreningsforhold. Jeg tenker ikke på vanlig svømming (spes. beintakene ved vanlig brystsvømming skal man vente litt med), men på de samme øvelsene som du antagelig gjør på land. Oppdriften i vannet gjør at du kan tillate deg å stå på det opererte beinet mens du beveger det andre (og holder deg i bassengkanten..!), og slik får støttemuskulaturen rundt hofta trent seg hensiktsmessig!

Om det i tillegg er oppvarmet vann er det jo rene nyyytelsen også, da.. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...