Gå til innhold

Hvilke regler kan et sameie ha?


gyrken

Anbefalte innlegg

Kan de bestemme at vi ikke får grille på terassen? Vi bor i hus med tre etasjer og alle har terasse på 11-20 kvm.

Kan de bestemme at folk ikke får ha utekatter?

Kan de bestemme alt mulig bare de får flertall for det, eller er det grenser for hva et sameie har lov til å legge seg borti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor har vi også de reglene. Vi kan ikke grille på terrassene, men på baksiden av huset er det tillatt. Her er det også forbud mot utekatter. Det er sameiet som med avstemming har kommet med disse reglene. Hvorvidt man kan bryte disse reglene uten at de kan få følger aner jeg ikke, men man blir ikke videre populær blant naboene hvis grillosen sniker seg inn i deres leiligheter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Styret kan bare fremme sak for namsretten for å kaste deg ut, de kan ikke gjøre det selv. Du må bryte politivedtekter og lover for at styret skal kunne få utkastelse ved dom. Regler som er klart urimelige kan du bare ignorere. Ingen i dette landet er blitt kastet ut for å grille på tross av husordensregler. Når styret sier det er utkastelsegrunn, er de helt på jordet. De mener nok at det kan være grunn i --tillegg til-- alvorlige lovbrudd og brudd på politivedtekter, men ikke alene, nei.

Du kan f eks la være å vaske trappa i hundre år, de får ikke kastet deg ut. Men røyklegger du hele området med grillen, kan nok politiet komme pga politivedtekter, og da kan du få bot. Naboen kan også klage til politiet hvis røyken driver inn i leilighten deres eller gjør det umulig å sitte ute for dem.

Får du bot på bot, da begynner det å lysne for utkastelse, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Styret kan bare fremme sak for namsretten for å kaste deg ut, de kan ikke gjøre det selv. Du må bryte politivedtekter og lover for at styret skal kunne få utkastelse ved dom. Regler som er klart urimelige kan du bare ignorere. Ingen i dette landet er blitt kastet ut for å grille på tross av husordensregler. Når styret sier det er utkastelsegrunn, er de helt på jordet. De mener nok at det kan være grunn i --tillegg til-- alvorlige lovbrudd og brudd på politivedtekter, men ikke alene, nei.

Du kan f eks la være å vaske trappa i hundre år, de får ikke kastet deg ut. Men røyklegger du hele området med grillen, kan nok politiet komme pga politivedtekter, og da kan du få bot. Naboen kan også klage til politiet hvis røyken driver inn i leilighten deres eller gjør det umulig å sitte ute for dem.

Får du bot på bot, da begynner det å lysne for utkastelse, ja.

Styret kan skrive hundre brev om brudd på rigide regler, bare kast dem. Styret har ikke lovgivende myndighet, de bare tror det noen ganger.

Et styre bestemte at det ikke var lov å trekke ned i toalettet etter kl 22, noen forbyr trillebagger og rulleleker, andre truer med utkastelse når du går på plenen eller soler deg toppløs på plenen. Bare ignorer det. Noen styrer skriver rigide brev, send dem i retur eller kast dem, det betyr ingenting hvis du ikke har brutt politivedtekter eller lover.

Møt opp på generalforsamling og foreslå å få fjernet rigide regler. Å la være å benytte dine rettigheter som sameier er dumt. Det er du som eier sameiet, ikke styret, noen styrer tror det er omvendt. Ikke la andre sameiere trakassere deg med regler, gå på generalforsamlinger og stem dem ned i støvla. Mange småpsykopater sitter i styrer, stå på og få dem fjermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Bra link. Det finnes også saker fra retten som sier hvor mye som skal til for å bli kastet ut, og tro meg: det er MYE.

I borettslag skal det mindre til , heldigvis sier jeg, for jeg og tre til klarte å få kastet ut et beboerpar som plaget ei hel blokk med bråk og trusler. At det er lett å bli kasta ut ser jeg som en fordel, da jeg selv overholder lover og regler, men det ser ikke ut som alle andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror jammen de kan det... vi har ikke lov til å støvsuge i helgene!! har du hørt noe så dumt! bare en gjeng med gamle rosiner som sitter i styret og tror de hersker over alle i blokka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra link. Det finnes også saker fra retten som sier hvor mye som skal til for å bli kastet ut, og tro meg: det er MYE.

I borettslag skal det mindre til , heldigvis sier jeg, for jeg og tre til klarte å få kastet ut et beboerpar som plaget ei hel blokk med bråk og trusler. At det er lett å bli kasta ut ser jeg som en fordel, da jeg selv overholder lover og regler, men det ser ikke ut som alle andre gjør det.

Joa, men det krever jammen at styret i borettslag er sånn nogenlunde oppegående også.

Vi fikk f.eks. klager av en nabo under fordi 1-åringen tasset barbeint over gulvet "allerede ved 7-tiden" om morgenen.

Men styret her er heldigvis såpass at de ikke bryr seg om sånne ting, da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men det krever jammen at styret i borettslag er sånn nogenlunde oppegående også.

Vi fikk f.eks. klager av en nabo under fordi 1-åringen tasset barbeint over gulvet "allerede ved 7-tiden" om morgenen.

Men styret her er heldigvis såpass at de ikke bryr seg om sånne ting, da :-)

Du skriver: "Vi fikk f.eks. klager av en nabo under fordi 1-åringen tasset barbeint over gulvet "allerede ved 7-tiden" om morgenen."

Det er da bare å kjøpe noen steppe-sko (slike med metall-hel) til ungen det, slik at han/hun slipper å gå barbent!

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Vi fikk f.eks. klager av en nabo under fordi 1-åringen tasset barbeint over gulvet "allerede ved 7-tiden" om morgenen."

Det er da bare å kjøpe noen steppe-sko (slike med metall-hel) til ungen det, slik at han/hun slipper å gå barbent!

;-)

Med vennlig hilsen

*ler*

Det skal jeg jammen si til naboen neste gang.

Eller hva med hoppestokk? Da er jo ikke ungen nær gulvet engang. ;-)

Må bare legge til at vi har 3 naboer under oss (små leiligheter i forhold til vår), og de to andre synes ikke det er noe problem. Og de jobber skift :-)

Vedkommende som stadig klager, bor nesten helt på siden, under (om du skjønner) og har selv en katt som pisser i oppgangene og hopper fra veranda til veranda og driter.

Og sånne folk skal altså på død og liv bo i blokk og i en underetasje. *ler oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en del regler kan settes av "styret" i sameiet - som oftest er styret der representert av de fleste adressene.

Når en velger å bo tett inn på folk, må en også begrense atferd som kan være sjenerende for andre - som f.eks. grilling 2 meter fra naboens soverom, during med vaskemaskinen midt på natta osv...osv.

Uten visse regler blir det fort uboelig i diverse sameier eller borettslag. Vil du ha større frihet, så er det nok bedre med enebolig...:-))

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril

Styret kan skrive hundre brev om brudd på rigide regler, bare kast dem. Styret har ikke lovgivende myndighet, de bare tror det noen ganger.

Et styre bestemte at det ikke var lov å trekke ned i toalettet etter kl 22, noen forbyr trillebagger og rulleleker, andre truer med utkastelse når du går på plenen eller soler deg toppløs på plenen. Bare ignorer det. Noen styrer skriver rigide brev, send dem i retur eller kast dem, det betyr ingenting hvis du ikke har brutt politivedtekter eller lover.

Møt opp på generalforsamling og foreslå å få fjernet rigide regler. Å la være å benytte dine rettigheter som sameier er dumt. Det er du som eier sameiet, ikke styret, noen styrer tror det er omvendt. Ikke la andre sameiere trakassere deg med regler, gå på generalforsamlinger og stem dem ned i støvla. Mange småpsykopater sitter i styrer, stå på og få dem fjermet.

Her i vårt sameie så er det så å si ingen som møter opp på generalforsamling. Det er 32 leiligheter å tilsammen så pleier vi å være 7 stykker 5 av de 7 sitter i styret. Det syners jeg er gansge trist. Så da blir det til at det er det samme styret som sitter år etter år. Fordi ingen gidder å møte opp. De som klager mest er de som ALDRI kommer på møtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Labia Majoris/veslo

Gosj... Trudde det stod samleie... ;)

*gni seg i augene*

Blei du skuffa eller...? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Her i vårt sameie så er det så å si ingen som møter opp på generalforsamling. Det er 32 leiligheter å tilsammen så pleier vi å være 7 stykker 5 av de 7 sitter i styret. Det syners jeg er gansge trist. Så da blir det til at det er det samme styret som sitter år etter år. Fordi ingen gidder å møte opp. De som klager mest er de som ALDRI kommer på møtene.

De samme erfaringene har jeg, og det er synd. Bodde i borettslag med både rekkehus og blokker, nesten alle de fra rekkehusene møtte opp, bare noen få fra blokker. Mange avgjørelser ble tatt til rekkehusbeboernes fordel selvsagt. Bytting av tak på rekkehus var å overdrive, og det kostet alt for mye, men general- forsamlingen bestemmer, og det blei dyrt for oss alle. Så ikke ut som noen lærte noe av det, samme skjedde med vannskadede bad i rekkehus, de ble påkostet for mye, og fellesskapet måtte betale, bare 1/3 av beboerne bodde i rekkehus. Blokker ble ikke påkostet noe som helst på 20 år, bortsett fra maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril

De samme erfaringene har jeg, og det er synd. Bodde i borettslag med både rekkehus og blokker, nesten alle de fra rekkehusene møtte opp, bare noen få fra blokker. Mange avgjørelser ble tatt til rekkehusbeboernes fordel selvsagt. Bytting av tak på rekkehus var å overdrive, og det kostet alt for mye, men general- forsamlingen bestemmer, og det blei dyrt for oss alle. Så ikke ut som noen lærte noe av det, samme skjedde med vannskadede bad i rekkehus, de ble påkostet for mye, og fellesskapet måtte betale, bare 1/3 av beboerne bodde i rekkehus. Blokker ble ikke påkostet noe som helst på 20 år, bortsett fra maling.

Skjønner ikke hvorfor ikke folk bryr seg om hva som skjer rundt dem.Men nå må jeg legge til at det er ganske mange som leier ut å det er vel også en av grunnene til at de ikke gidder å komme på møtene.MEN de som eier og bor her selv BURDE i allefall komme seg på møtene.

P.S fint nick du har forresten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Skjønner ikke hvorfor ikke folk bryr seg om hva som skjer rundt dem.Men nå må jeg legge til at det er ganske mange som leier ut å det er vel også en av grunnene til at de ikke gidder å komme på møtene.MEN de som eier og bor her selv BURDE i allefall komme seg på møtene.

P.S fint nick du har forresten:-)

Satt i styret selv lenge fordi ingen andre gadd.

Nicket har en historie, fortalt her før. En traumatisk opplevelse, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril

Satt i styret selv lenge fordi ingen andre gadd.

Nicket har en historie, fortalt her før. En traumatisk opplevelse, he he.

Synd jeg ikke har fått med meg den historien,skulle gjerne likt å lese den.*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...