Gå til innhold

Egen næring/fast ansatt - sykepenger


amor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må takke deg, Irene, for fine svar på mine spørsmål tidligere. Nå tar jeg sjansen på å stille nok et par spørsmål og håper på svar! :)

Jeg er gravid med tvillinger. Min mann er selvstendig næringsdrivende og har tegnet sykepengeforsikring som gir han 100% av opptjeningsgrunnlaget etter dag 17.

Da vi venter tvillinger denne gangen og har tre barn fra før, så regner vi med at det vil bli en sykepengeperiode for min man iforbindelse med fødsel. Det er den eneste "løsningen" for at vi skal få det hele til å gå i hop. Fødsel venter å finne sted i slutten av august.

Nå har min mann fått et godt tilbud om fast stilling og vi vurderer frem og tilbake hvorvidt han skal avslutte sin næring og bli fast ansatt.

Det vil håper på at du kan hjelpe oss med, er å sortere noen tanker vedr. hvordan det vil bli med økonominen om han gjør dette.

Jeg går utifra at den forsikringen vi i dag har via trygdekontoret må avsluttes om min man får over i fast stilling. Den vil vel ikke ha sin funksjon lenger. Om han skulle bli ansatt fra 1. juli d. å og blir sykemeldt fra midten av august (f. eks), vil han da ha krav på sykepenger fra arbeidsgiver?

Hvordan vil dette stille seg? Vil han ha krav på sykepenger fra arbeidsgiver i de første 17 dagene og deretter få sykepenger fra trygdekontoret med det samme grunnlaget som har blitt regnet ut iforbindelse med forsikringen som er tegnet? Om han har krav på penger fra arbeidsgiver, hvilket grunnlag vil dette bli beregnet av?

Som du forstår er det mange brikker som må falle på plass...

Jeg tør tillegge et spørsmål vedr. engangstøtte iforbindelse med fødsel. Når har jeg krav på få denne utbetalt?

Jeg takker på forhånd for svar!

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hm. Han blir vel ikke syk fordi om du får barn? Dermed har han ikke rett på sykepenger - enten han er fast ansatt eller egen næringsdrivende.

Selv om han blir arbeidstaker har har heller ikke rett på omsorgspenger i forbindelse med fødselen, så lenge de eldste barna ikke er syke og heller ikke du er syk.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-032.html#9-5

Han kan imidlertid få fødselspenger. Den forlengede perioden på 5 (7) uker som man får pga tvillingsfødsel kan han ta ut i forbindelse med fødsel.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-040.html#14-7

Det er ingen grunn til at han skal slutte som selvstendig næringsdrivende av den grunn, siden han har tilleggsforsikring. Den han har er god nok til at han får 100% fødselspenger fra fødsel.

Spørsmålet om han skal ta imot tilbud om fast jobb eller ikke kan dere derfor vurdere ut fra andre forhold enn bare den økonomiske situasjonen rundt fødsel.

Engangsstønaden på 2 x 32138 kan du søke om 12 uker før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...