Gå til innhold

Regler i sameie


Gjest funksjonshemmet

Anbefalte innlegg

Gjest funksjonshemmet

Slår meg på gyrkens tråd om regler i sameiet. Kan styret i sameiet bestemme at jeg ikke kan ringe etter heisen når den står? Jeg bor i 4.etasje og har store problemer med å komme meg opp hver gang heisen står og styret har bestemt at bare de kan ringe etter hjelp for det er best å vente til det er vår "tur" ellers så blir det så dyrt. Heisen blir da stående et par dager. Leilighetene har livsløpsstandard men alle de andre som bor her er funksjonsfriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såfremt ikke noe annet står i vedtektene, er det kun styret og evt. forretningsfører som kan bestille varer og tjenester på vegne av sameiet. Det kan bli svært dyrt for et sameie dersom alle skal kunne bestille reparasjoner av ulikt slag - blant annet fordi kommunikasjonssvikt da kan føre til unødvendige utrykninger fra f.eks. heismontører. I tillegg vil enkelte beboere bestille f.eks. reparasjon av heisen i helger eller om kvelden, noe som koster svært mye i forhold til å få arbeidene utført på dagtid.

Jeg tror det er vanlig at man sameier tenker at dersom enkelte beboere har spesielle behov som medfører ekstra-kostnader, så må de i såfall bekoste dette selv. Dersom sameiet sparer mye på å vente en ekstra dag på heismontører, så tror jeg ikke du kan kreve at reparasjonen skjer raskere. Det du derimot har grunn til å forvente, er at styret reagerer raskt når feil oppdages slik at reparatører varsles så fort som mulig. Hva slags avtale de inngår mht når reparasjonen skal skje, er derimot opp til Styret.

Hvis du ønsker endringer mht den praksis styret har, så bør du forsøke å ta det opp på sameiermøtet. Hvis flertallet på sameiermøtet ønsker at heisen repareres raskt ved problemer, så vil styret i fremtiden være bundet av sameiermøtes oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...