Gå til innhold

Kjøpsloven


Elis31

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en cd-spiller med radio til datteren min for nesten to år siden. Plutselig virker ikke cd-spilleren lenger. Jeg mener at butikkene gir et års garanti, men kjøpsloven som gjelder over butikken gir egentlig to år. Er det noen som vet?

Den kostet ca 700 - 800 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge det jeg vil si, er det 2 år, men jeg er usikker. kanskje du finner noe her?

http://www.forbrukerradet.no/

Lykke til!

mvh

Jepp, tusen takk!

Jeg sakser:

Klagefrister

Har kjøperen noe å klage over, bør han alltid si i fra snarest mulig. Ved mangler må det være reklamert innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget. Hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldende at en vare er mangelfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, kjøpsloven sier to år - fem år for dyrere ting som er ment å vare lenge (TV, kjøleskap o.l.) Butikken har ikke lov å holde fast ved en garanti som er dårligere enn kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Her kommer du med en vanlig misforståelse. Garanti er noe produsenten gir: vanligvis ett år. Reklamasjonsretten derimot kommer under kjøpsloven og sier i korte trekk at hvis en gjenstand/vare er ment å vare så gjelder reklamasjonsretten på inntil 5 år. Denne reklamasjonsretten gjelder produksjonsfeil og ikke f.eks. feilaktig eller "hårdhent" bruk. Hvis butikken i fall påberoper seg dette så ligger bevisbyrden hos dem.

Så finn fram kvitteringa, ta med varen og finn veien til butikken sporenstreks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...