Gå til innhold

Kjære jordmor!


Gjest tuppemor

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen spørsmål tilknyttet smertelindring under fødsel.

Får alle en eller annen form for smertelindrende medikament?

Hvilke typer finnes og hva vil du anbefale?

Et litt dumt spørsmål helt tilslutt; Vil epidural bli gitt i så stor dose at en blir lammet eller blir det gitt i små doser slik at det fungerer som smertelindrende?

Vennlig hilsen en nervøs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg jordmor da men...

Jeg tror det er ganske individuelt om kan kan føle smerte når man har epidural. Epidural får du først når fødselen er kommet veldig godt i gang, så riene vil du antagelig kjenne godt før du får bedøvelsen. Jeg fikk epidural når jeg hadde to-tre cm. åpning i min første fødsel. Smertene forsvant helt noen få minutter etter at epiduralen var satt. Meningen var at bedøvelsen ikke skulle være så sterk i utdrivningsfasen da det kan være en fordel at man kjenner riene og vet når man skal presse. Fordi fødselen min gikk så utrolig raskt etter at epiduralen var satt (ca. 20 min. fra 2 cm til 10 cm åpning), kjente jeg ingenting i utdrivningsfasen. Fordi jeg ikke kunne kjenne noenting selv måtte jordmor "hjelpe til" ved å "ligge" på magen min og presse når riene kom... Min andre fødsel gikk så fort (setefødsel) at det ikke ble tid til noe smertestillende. Denne fødselen var mye vondere, men ikke avskrekkende...så det blir nok kanskje et barn til - uansett epidural eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er et STORT spörsmål som du har stillt til meg. Det finnes en låv som siert at alle kvinner har rett til smertelindring under födselen. Smertelindring under födselen er frivillig og gives, hvis en hinner med. Bad, akupunktur, lustgas,sterile kvaddler, varme, pudendusblokade(PDB), paracervikalblokade (PCB), petidin og epidural er noen smertelindrende former som finnes. Det er dog ikke alle sykehus som gir og har alle disse smertelindrings formerne. Du må höre med din jordmor eller lege hvad ditt sykehus har å tilgå. Svangerskapskurserne går igenom vilken bedövelser som finnes og vordan de virker. Jeg synes derfor at du skal gå den kursen for å bli mere insatt i smerte, smertelindring og dess virking.Jeg kan ikke nå gå igenom alle smertelindringer.En ny epidural gis nå på de fleste födeavdelninger, der beinen ikke blir lammet uten at du kan bevege deg som vanlig. Den er den den effektiveste smertelindringen og kan anbefalles hvis du har prövd de andre uten å bli tiltekelig hjulpet. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...