Gå til innhold

News - hvordan unngå arkivering??


Gjest Njusar

Anbefalte innlegg

Gjest Njusar

Jeg liker å skrive på News, men føler meg litt hemmet over at alt jeg skriver kan leses til evig tid.

På noens innlegg har jeg sett at de har satt x-archive= no Betyr dette at man kan unngå at innlegg arkiveres?

Hvordan gjør man i så fall det?

Bruker Outlook Express.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva "x-archive" er, har jeg ikke snøring på, men i hjelpefila til Outlook Express (jeg har OE 6), står det:

To cancel a posted message

In the Folders list, select the newsgroup where you posted the message, and then select your message.

On the Message menu, click Cancel Message.

Notes

You can only cancel messages that you posted.

After you cancel a message, it may take some time for it to be removed from your server and other servers on the Internet. Canceling a message does not remove it from another user's computer if the user downloaded the message before it was canceled.

Blir vel ikke helt dette du spurte om da men.....*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet kan du ikke gjøre dette i Outlook.

Selv bruker jeg xnews og der er det fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva "x-archive" er, har jeg ikke snøring på, men i hjelpefila til Outlook Express (jeg har OE 6), står det:

To cancel a posted message

In the Folders list, select the newsgroup where you posted the message, and then select your message.

On the Message menu, click Cancel Message.

Notes

You can only cancel messages that you posted.

After you cancel a message, it may take some time for it to be removed from your server and other servers on the Internet. Canceling a message does not remove it from another user's computer if the user downloaded the message before it was canceled.

Blir vel ikke helt dette du spurte om da men.....*s*

cancel av meldinger anses som veldig dårlig news-skikk, fordi det skaper huller. I tillegg er det mange servere som ikke støtter cancel, fordi det er altfor enkelt å kansellere andre personers meldinger. Dermed ender man gjerne opp med at meldingen man forsøkte å kansellere finnes på enkelte servere men ikke på andre, og skaper kaos når noen svarer på en melding som andre ikke kan se.

x-archive: no gjør ganske riktig at meldingene ikke arkiveres. Så vidt jeg vet kan man ikke sette denne innstillingen i OE.

Generelt synes jeg man bør skrive sine meldinger slik at man ikke vil føle seg hemmet av dem i fremtiden. Det vil si å skrive høflig og bare skrive det du kan stå inne for. Så lenge man følger disse holdepunktene burde det ikke være noe problem at de kan leses senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cancel av meldinger anses som veldig dårlig news-skikk, fordi det skaper huller. I tillegg er det mange servere som ikke støtter cancel, fordi det er altfor enkelt å kansellere andre personers meldinger. Dermed ender man gjerne opp med at meldingen man forsøkte å kansellere finnes på enkelte servere men ikke på andre, og skaper kaos når noen svarer på en melding som andre ikke kan se.

x-archive: no gjør ganske riktig at meldingene ikke arkiveres. Så vidt jeg vet kan man ikke sette denne innstillingen i OE.

Generelt synes jeg man bør skrive sine meldinger slik at man ikke vil føle seg hemmet av dem i fremtiden. Det vil si å skrive høflig og bare skrive det du kan stå inne for. Så lenge man følger disse holdepunktene burde det ikke være noe problem at de kan leses senere.

"Generelt synes jeg man bør skrive sine meldinger slik at man ikke vil føle seg hemmet av dem i fremtiden. Det vil si å skrive høflig og bare skrive det du kan stå inne for. Så lenge man følger disse holdepunktene burde det ikke være noe problem at de kan leses senere."

Nå var det vel ikke din moralske vurdering av innlegg Njusar var ute etter. Hva er dette for kvalm ovenfra og ned holdning? Jeg har aldri fattet det der med reglene på news. Det er utrolig hva man kan bli irettesatt for, av såkalt newspoliti. Ville DU gått bort til en person på en fest og sagt: "Du har et poeng der, men du sa det på feil måte. Her har du en bok som lærer deg å konversere på en korrekt måte"

Vi som har et såkalt temperament, sier fra tid til annen ting vi angrer litt på når det første sinnet har lagt seg. Jeg vil ha meg frabedt at DU skal fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg, hvordan jeg skal skrive og hvordan jeg henvender meg til andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Njusar

"Generelt synes jeg man bør skrive sine meldinger slik at man ikke vil føle seg hemmet av dem i fremtiden. Det vil si å skrive høflig og bare skrive det du kan stå inne for. Så lenge man følger disse holdepunktene burde det ikke være noe problem at de kan leses senere."

Nå var det vel ikke din moralske vurdering av innlegg Njusar var ute etter. Hva er dette for kvalm ovenfra og ned holdning? Jeg har aldri fattet det der med reglene på news. Det er utrolig hva man kan bli irettesatt for, av såkalt newspoliti. Ville DU gått bort til en person på en fest og sagt: "Du har et poeng der, men du sa det på feil måte. Her har du en bok som lærer deg å konversere på en korrekt måte"

Vi som har et såkalt temperament, sier fra tid til annen ting vi angrer litt på når det første sinnet har lagt seg. Jeg vil ha meg frabedt at DU skal fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg, hvordan jeg skal skrive og hvordan jeg henvender meg til andre folk.

Hehe, tusen takk for innlegget ditt.

Enig med deg :-)

Jeg har heller ingen grunn til å drive noe moralsk forsvar av min njusing overfor citoyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Njusar

Etter hva jeg vet kan du ikke gjøre dette i Outlook.

Selv bruker jeg xnews og der er det fullt mulig.

Takk for alle svar!

Skal prøve å skaffe meg et annet newsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke unngå arkivering...

Ved å bruke X-No-Archive vil du hindre google i å arkivere dine artikler, men det er opp til hver enkelt arkivar om de vil etterkomme ditt ønske. Googles forgjenger var de som "fant på" X-No-Archive, så det er ikke så rart de hedrer den..

Nasjonalbiblioteket i Mo gjør det ikke, og de har planer om å gjøre arkivet tilgjengelig elektronisk med tiden (De har bare no.*-hierarkiet riktignok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Njusar

Du kan ikke unngå arkivering...

Ved å bruke X-No-Archive vil du hindre google i å arkivere dine artikler, men det er opp til hver enkelt arkivar om de vil etterkomme ditt ønske. Googles forgjenger var de som "fant på" X-No-Archive, så det er ikke så rart de hedrer den..

Nasjonalbiblioteket i Mo gjør det ikke, og de har planer om å gjøre arkivet tilgjengelig elektronisk med tiden (De har bare no.*-hierarkiet riktignok)

Herved har jeg nytt navn på Njus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Generelt synes jeg man bør skrive sine meldinger slik at man ikke vil føle seg hemmet av dem i fremtiden. Det vil si å skrive høflig og bare skrive det du kan stå inne for. Så lenge man følger disse holdepunktene burde det ikke være noe problem at de kan leses senere."

Nå var det vel ikke din moralske vurdering av innlegg Njusar var ute etter. Hva er dette for kvalm ovenfra og ned holdning? Jeg har aldri fattet det der med reglene på news. Det er utrolig hva man kan bli irettesatt for, av såkalt newspoliti. Ville DU gått bort til en person på en fest og sagt: "Du har et poeng der, men du sa det på feil måte. Her har du en bok som lærer deg å konversere på en korrekt måte"

Vi som har et såkalt temperament, sier fra tid til annen ting vi angrer litt på når det første sinnet har lagt seg. Jeg vil ha meg frabedt at DU skal fortelle meg hvordan jeg skal oppføre meg, hvordan jeg skal skrive og hvordan jeg henvender meg til andre folk.

Jeg er ikke en av dem som driver og leker news-politi, og jeg svarte på det opprinnelige spørsmålet i innlegget mitt.

Men hva er det som er så forferdelig med å ha folkeskikk på news? Jeg synes manglende folkeskikk er en uting uansett hvor. Og skriver man sine innlegg med folkeskikk har man kanskje ikke behov for å skjule dem for etterslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cancel av meldinger anses som veldig dårlig news-skikk, fordi det skaper huller. I tillegg er det mange servere som ikke støtter cancel, fordi det er altfor enkelt å kansellere andre personers meldinger. Dermed ender man gjerne opp med at meldingen man forsøkte å kansellere finnes på enkelte servere men ikke på andre, og skaper kaos når noen svarer på en melding som andre ikke kan se.

x-archive: no gjør ganske riktig at meldingene ikke arkiveres. Så vidt jeg vet kan man ikke sette denne innstillingen i OE.

Generelt synes jeg man bør skrive sine meldinger slik at man ikke vil føle seg hemmet av dem i fremtiden. Det vil si å skrive høflig og bare skrive det du kan stå inne for. Så lenge man følger disse holdepunktene burde det ikke være noe problem at de kan leses senere.

Cancel på egne meldinger ikke dårlig news-skikk, det er den enkeltes soleklare rett. Det som derimot ikke er god skikk er å gjøre det på andre meldinger..

Som en liten digresjon må jeg også si at jeg mang en gang har sukket tungt over at treskallene som driver DOL ikke har skjønt at en news-server som motor på DOL ville gjort at ting faktisk kunne fungere rimelig greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cancel på egne meldinger ikke dårlig news-skikk, det er den enkeltes soleklare rett. Det som derimot ikke er god skikk er å gjøre det på andre meldinger..

Som en liten digresjon må jeg også si at jeg mang en gang har sukket tungt over at treskallene som driver DOL ikke har skjønt at en news-server som motor på DOL ville gjort at ting faktisk kunne fungere rimelig greit..

Jeg er i prinsippet enig i at det burde være greit å kansellere egne meldinger. Problemet oppstår som nevnt idet noen servere honorerer cancel, mens andre ikke gjør det, og folk svarer på meldinger som andre ikke ser, og det oppstår forvirring. Ikke et stort problem selvsagt, men hvis det kan unngås ved å prøve å la være å sende ukurante meldinger til å begynne med er jo alle parter fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i prinsippet enig i at det burde være greit å kansellere egne meldinger. Problemet oppstår som nevnt idet noen servere honorerer cancel, mens andre ikke gjør det, og folk svarer på meldinger som andre ikke ser, og det oppstår forvirring. Ikke et stort problem selvsagt, men hvis det kan unngås ved å prøve å la være å sende ukurante meldinger til å begynne med er jo alle parter fornøyd :)

Jeg kan alltid stå for det jeg sendre ut på USENET ja. Mange potensielle arbeids-givere er blitt flinke til å søke etter navn på nettet.. Ikke at det har noe å si for meg lenger, men alikevel..

Min eneste fanesak er å få DOL over på INN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en av dem som driver og leker news-politi, og jeg svarte på det opprinnelige spørsmålet i innlegget mitt.

Men hva er det som er så forferdelig med å ha folkeskikk på news? Jeg synes manglende folkeskikk er en uting uansett hvor. Og skriver man sine innlegg med folkeskikk har man kanskje ikke behov for å skjule dem for etterslekten.

"Men hva er det som er så forferdelig med å ha folkeskikk på news? Jeg synes manglende folkeskikk er en uting uansett hvor. Og skriver man sine innlegg med folkeskikk har man kanskje ikke behov for å skjule dem for etterslekten."

Vi får stole på at Njusar er i stand til å bedømme dette selv. Ved å skrive et slikt innlegg som du gjorde, så hevder du å sitte å fasiten på god oppførsel og moral.

_Hvorfor_ Njusar ønsker å slette innleggene, synes jeg ikke vi skal spekulere i. H*n ønsker å gjøre det. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Njusar

Jeg er ikke en av dem som driver og leker news-politi, og jeg svarte på det opprinnelige spørsmålet i innlegget mitt.

Men hva er det som er så forferdelig med å ha folkeskikk på news? Jeg synes manglende folkeskikk er en uting uansett hvor. Og skriver man sine innlegg med folkeskikk har man kanskje ikke behov for å skjule dem for etterslekten.

Hvem påstår at det er pga manglende folkeskikk eller utbrudd el.l. som er bakgrunnen for at jeg ønsker å slette innleggene mine på News?

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at man bør vise folkeskikk på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...