Gå til innhold

Katten har fått lus!


Gjest hurlumhei

Anbefalte innlegg

Gjest hurlumhei

Det er en katt som har gått og fått mat hos oss de siste årene, så han har nok blitt vår kan man si. Oppdaget i dag, når jeg klødde han i pelsen at han hadde masse små gule lus (eller lopper) nede i pelsen. Mest der pelsen er tykkest. Fant også en del små egg. Lusene ser ut til å være ca 1mm lange. Dette er noe han har fått nylig tror jeg. Hva gjør man så med en katt som har lus? Kan vel ikke ta med en katt med lus til dyrlegen, pga smittefaren? Og når det er sagt, så er dette dessuten en villkatt, så jeg tror det er helt umulig å få den inn i bilen og kjøre den timen det tar til dyrlegen. Katten er fremdeles så redd at man ikke får løfte den. Og hva hadde dyrlegen gjordt? Måtte man ha bada katten i avlusingsmiddel. (går garantert ikke an å bade den katten uten full narkose)

Og sist men ikke minst, kan lusene smitte over til mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillelurven

Kom til å tenkte på en episode fra bardommen min. Hadde tatt med inn en villkattunge, det krydde av dem utenfor der vi bodde..

Da ble det oppdaget at den hadde lus. -Nu må vi faen mæ brenn heile huset! Ropte de eldste i slekta, og fikk panikk.:-)

Det gikk heldigvis bra! med både hus og hjerte!

De smitta ikke, og vi trengte bare ringe dyrelegen, så henta vi noe middel på apoteket. Fungerte greit. Ring i morgen du, så får du sikkert hjelp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: dyrelus smitter _ikke_ på mennesker, så du kan bare slappe av!

Ellers har jeg også opplevd at kattene mine fikk lus for mange år siden. Da måtte vi bade kattene i vann tilsatt "lusemiddel", ha på dem "skjerm" over natten og bade dem på nytt i rent vann dagen etter. Dessuten måtte hele prosessen gjentas etter 14 dager. Det var litt av et styr, skal jeg si deg.

Nå nylig hadde kattene mine fått en eller annen form for utøy. Vi kunne ikke se noe i pelsen på dem, men de klødde seg fælt og den ene sleiket bort et stort område med pels. Jeg ringte til dyrlegen og fikk tilsendt et slagt universalmiddel mot utøy. Det var en liten ampull som skulle dryppes i nakken på katten og det skulle ta knekken på det meste av slikt svineri. Utrolig enkelt og faktisk effektivt. Kattene er i ferd med å få tilbake pelsen sin og alt ser ut til å gå bra. Sannsynligvis var det lopper de hadde, men jeg tror dette stoffet virker på lus, også. Ring dyrlegen og legg fram problemet, så ordner det seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eljo

Det er ikke så vanskelig å behandle lus på katter idag, ring veterinæren i morgen, så kan det sikkert ordnes. Men - det er faktisk sjelden at friske unge katter har lus, og i hvertfall såpass mye at det synes, så katter som har synlig mye lus kan faktisk være syke... Ikke for å skremme deg, men det hadde sikkert ikke vært så dumt å få en veterinær til å ta en sjekk på katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

For all del, ikke gi ham lusebad, katter har dødd av det. Anbefaler ikke at du bruker noen slike ting, som bad og shampooer. Jeg vet ikke om du får tak i det i Norge, men vi bruker noe som heter Advantage. Bittesmå flasker, som en klemmer ut i nakken på dem en gang i mnd. Det holder alt unna dem 30 dager. Det finnes også noe som heter Revolution, som virker veldig bra. Vi kjøper det hos veterinæren her, kanskje dere også har det. Hvis ikke, så kan du for eksempel handle det, og til billigere pris, på www.petmeds.com

Jeg syns det er FABELAKTIG at du tar vare på en villkatt! Kjempeflott!

Du kan maile meg hvis du har spørsmål om dette, og hvis det ikke går ann å bestille fra Norge, så kan jeg bestille for deg og sende det til deg.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke gi ham lusebad, katter har dødd av det. Anbefaler ikke at du bruker noen slike ting, som bad og shampooer. Jeg vet ikke om du får tak i det i Norge, men vi bruker noe som heter Advantage. Bittesmå flasker, som en klemmer ut i nakken på dem en gang i mnd. Det holder alt unna dem 30 dager. Det finnes også noe som heter Revolution, som virker veldig bra. Vi kjøper det hos veterinæren her, kanskje dere også har det. Hvis ikke, så kan du for eksempel handle det, og til billigere pris, på www.petmeds.com

Jeg syns det er FABELAKTIG at du tar vare på en villkatt! Kjempeflott!

Du kan maile meg hvis du har spørsmål om dette, og hvis det ikke går ann å bestille fra Norge, så kan jeg bestille for deg og sende det til deg.

[email protected]

Det høres ut akkurat som det middelet kattene mine fikk mot utøy. Det heter Tiguvon, men det finnes vel flere merker. Det hjalp i alle fall på loppene (eller hva det når var) kattene mine hadde, og veterinæren sa at det holder dem fri for alt slikt i ca. 1 mnd. Jeg tenker jeg skal gi dem en ny behandling om en stund, for her hvor vi bor kryr det av flått som er en sann plage for kattene (og for så vidt oss andre) hele sommeren. Bare så synd at minstepusen ikke kan bruke det, for det er ikke anbefalt for katter under ett år. Heldigvis er han korthåret så jeg ser flåtten mye tidligere enn på de langhårede kattene mine.

Jeg husker med gru hvordan gamlekatten vår så ut da vi kom hjem fra 14-dagers ferie. Kattepasseren vår hadde selvsagt ikke "orket" å plukke vekk flått, og han hadde udyr på størrelse med druer på ryggen. Stakkars dyr! Nei, i år skal kattene medisineres før vi reiser vekk, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cheerleader

Det høres ut akkurat som det middelet kattene mine fikk mot utøy. Det heter Tiguvon, men det finnes vel flere merker. Det hjalp i alle fall på loppene (eller hva det når var) kattene mine hadde, og veterinæren sa at det holder dem fri for alt slikt i ca. 1 mnd. Jeg tenker jeg skal gi dem en ny behandling om en stund, for her hvor vi bor kryr det av flått som er en sann plage for kattene (og for så vidt oss andre) hele sommeren. Bare så synd at minstepusen ikke kan bruke det, for det er ikke anbefalt for katter under ett år. Heldigvis er han korthåret så jeg ser flåtten mye tidligere enn på de langhårede kattene mine.

Jeg husker med gru hvordan gamlekatten vår så ut da vi kom hjem fra 14-dagers ferie. Kattepasseren vår hadde selvsagt ikke "orket" å plukke vekk flått, og han hadde udyr på størrelse med druer på ryggen. Stakkars dyr! Nei, i år skal kattene medisineres før vi reiser vekk, det er helt sikkert.

Det er kjempefint at du tar ansvar for katten. Altfor mange lar kattene bare leve med lus og annet, og tror ikke engang det er skadelig for dem. Mange ganger suger de blodet og tilslutt livet ut av dyrene, det er grusomt for katter å gå rundt med slikt.

En kan jo tenke seg selv. Hvor mye betaler du for det du bruker? For 6 mnd med Advantage betaler vi cirka $35, rundt 300NOK. Syns det er veldig rimelig, og det virker kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lazygirl

Kom til å tenkte på en episode fra bardommen min. Hadde tatt med inn en villkattunge, det krydde av dem utenfor der vi bodde..

Da ble det oppdaget at den hadde lus. -Nu må vi faen mæ brenn heile huset! Ropte de eldste i slekta, og fikk panikk.:-)

Det gikk heldigvis bra! med både hus og hjerte!

De smitta ikke, og vi trengte bare ringe dyrelegen, så henta vi noe middel på apoteket. Fungerte greit. Ring i morgen du, så får du sikkert hjelp.

Lykke til.

Kattene våre fikk lus en gang, dessverre så var alle lusemiddel var utsolgt på apoteket så vi måtte dra til dyrelegen, som satte en sprøyte med et eller annet lusemiddel. Effektivt, enkelt og greit.

For din del blir det kanskje veldig vanskelig siden katten er redd og du i tilegg har lang vei til dyrelegen, på den andre siden hvis det er en hjemløs lkatt så bør den kanskje også behandles for andre sykdommer?

Ting du kan gjøre hjemme er for eksempel å blande ormemiddel (eksempelvis panacur) i maten du gir katten.

Ta en telefon til nærmeste dyrelege for gode råd!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempefint at du tar ansvar for katten. Altfor mange lar kattene bare leve med lus og annet, og tror ikke engang det er skadelig for dem. Mange ganger suger de blodet og tilslutt livet ut av dyrene, det er grusomt for katter å gå rundt med slikt.

En kan jo tenke seg selv. Hvor mye betaler du for det du bruker? For 6 mnd med Advantage betaler vi cirka $35, rundt 300NOK. Syns det er veldig rimelig, og det virker kjempegodt.

Det er ikke så ille dyrt. For en pakke med fire ampuller som hver varer i ca. 1 mnd. betalte jeg 184 kroner, inkludert telefonhonaret til veterinæren. Såpass bør en se seg råd til når det gjelder helsen til dyrene sine.

Jeg kommer nok ikke til å gi dem det jevnt, men som sagt står flåttsesongen for døren og de skal i alle fall være beskyttet mot flått mens jeg er på ferie og ikke kan fjerne blodsugerene etter hvert. Ellers er det jo greit å ha noen ampuller på lager hvis de skulle få symptomer på utøy igjen. Kattene mine fanger mye fugl og mus, så det er ikke rart at de får lopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eljo

For all del, ikke gi ham lusebad, katter har dødd av det. Anbefaler ikke at du bruker noen slike ting, som bad og shampooer. Jeg vet ikke om du får tak i det i Norge, men vi bruker noe som heter Advantage. Bittesmå flasker, som en klemmer ut i nakken på dem en gang i mnd. Det holder alt unna dem 30 dager. Det finnes også noe som heter Revolution, som virker veldig bra. Vi kjøper det hos veterinæren her, kanskje dere også har det. Hvis ikke, så kan du for eksempel handle det, og til billigere pris, på www.petmeds.com

Jeg syns det er FABELAKTIG at du tar vare på en villkatt! Kjempeflott!

Du kan maile meg hvis du har spørsmål om dette, og hvis det ikke går ann å bestille fra Norge, så kan jeg bestille for deg og sende det til deg.

[email protected]

...ikke for å være vrang, men det er faktisk strengt forbudt å bestille og importere reseptpliktige legemidler til både mennesker og dyr fra utlandet selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

...ikke for å være vrang, men det er faktisk strengt forbudt å bestille og importere reseptpliktige legemidler til både mennesker og dyr fra utlandet selv...

Det er ikke reseptpliktig. En kan handle det rett fra veterinæren her, uten undersøkelser osv. Da er det vel annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eljo

Det er ikke reseptpliktig. En kan handle det rett fra veterinæren her, uten undersøkelser osv. Da er det vel annerledes?

Nei, det er reseptpliktig likevel, selv om du av og til kan kjøpe middelet direkte fra veterinæren. Når man får kjøpt enkelte slike legemidler direkte hos veterinæren i Norge er det oftest fordi middelet ikke er registrert i Norge og dermed må tas inn (importeres) på såkalt registreringsfritak med søknad til Statens legemiddeltilsyn, slik at det er vanskelig å få tak i for dyreeier på apoteket (tar veldig lang tid å bestille osv). Da kjøper veterinæren inn et større parti og selger til dyreeier direkte istedet. Men det er fortsatt reseptpliktig, dvs at det må forskrives av veterinær. Alle slike midler regnes i Norge som legemidler og er reseptpliktige, det gjelder også loppehalsbånd osv som enkelte dyrebutikker selger (ulovlig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...