Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lovte en rapport; så her er'n:

Lørdagen opprant med en liten frøken på 6 som vekte mamma med følgende ord: "Atte mamma, jeg veit det sikkert ikke er så veldig pent ord å si, og jeg har aldri sagt det før, men jeg må bare bruke det stygge ordet nå, også lover jeg å aldri bruke det igjen [spenningen steg, kan du si, mammaen ble nesten litt bekymret for hva som skulle komme] : Jeg tror at komfirmasjon' blir DRITKUL!!!!" :o)

Siden seremonien til konfirmanten skulle begynne klokka 15:00, hadde vi en rolig morgen og formiddag sammen med familie og fadder. Jeg og mannen min stakk ned og inspiserte selskapslokalet, satte på plass bordkort og blomsterdekorasjonene. (Og leverte kaka - Lukket Valnøtt, som ble 100 % vellykket, utrolig nok! ) Det så kjempefint ut!

I 13:00 tiden begynte påkledningen av en spent og glad konfirmant. Hun skulle ha på seg sin blå Trønderbunad for første gang med sølv og full stas. Hun var så nydelig, og mamma måtte gråte en liten skvett.

Klokken 14:00 var det oppmøte for konfirmantene til gruppefotografering, så vi dro like så godt alle sammen, i kledt våre nye finklær. Vi måtte jo motta gjester som kom fra fjern og nær til seremonien. Da vi kom dit, sto en spent pappa og fikk se konfirmanten sin.

Seremonien var flott, og storesøster holdt tale på vegne av gruppelederne, det gikk kjempefint, og det var ikke merkbart at hun var nervøs og skjelven i knærne. Mamma måtte selvsagt gråte en liten skvett til, i stolthet over sin flotte eldstedatter.

Avslutningsvis gikk en og en konfirmant opp på scenen, og fikk utdelt kursbevis av ordføreren i kommunen vår. Den vakreste av de alle var ei lyshåret jente som sto rak i ryggen med rødmende kinn i sin splitter nye Trønderbunad, selvsagt. Mamma gråt en liten skvett til.

Så var det klart for selskap etterpå. Og gjestene ankom, også de som ikke var med på seremonien. Vi satte oss til bords, og inntok et svært innholdsrikt og meget velsmakende koldtbord.

Midtveis i spisinga reiste en rørt mamma seg, og stotret fram sin tale, med verdens største klump i halsen. Det gikk ganske greit, men det ble noen "kunstpauser" der pusten måtte trekkes ordentlig godt, for å unngå den verste tåreflommen. Konfirmanten kikket på mamma med store tårevåte øyne. Dette betydde visst mye for henne.

Etterpå holdt storesøster en rørende tale, en kjærlighetserklæring av dimensjoner til ei så inderlig kjær lillesøster. Storesøsteren hadde ikke mulighet til å holde tårene inne, hun talte og gråt i skjønn forening. Konfirmanten reiste seg spontant etter talen og ga søsteren sin en diger klem, og lovte der og da at hun selv skulle holde tale i sin søsters bryllup, når den tid kommer.

Så leste tante Bente (min søster) et dikt:

PUSTEØVELSE

.

Hvis du kommer langt nok ut

får du se solen bare som en gnist

i et sluknende bål

hvis du kommer langt nok ut.

.

.

får du se hele Melkeveiens hjul

rulle bort på veier av natt

.

.

får du se Universet selv,

alle lysår-milliardenes summer av tid,

bare som et lysglimt, like ensomt, like fjernt

som juninattens stjerne

.

.

Og ennu, min venn, hvis du kommer langt

nok ut

er du bare ved begynnelsen

.

- til deg selv...

(- Rolf Jacobsen, 1975)

---------------------------------------------------

Etter maten var det kaffe og kaker i salongen, og det gikk greit, helt ukomplisert. Eksen viste en film på hele 53 minutter med glimt fra Miriams (og Thereses) oppvekst. Det var bare solskinnsbilder, selvsagt. (Og det er jo selvsagt bra, tross alt, vi vet altfor mye om alle stormene fra før av)

Klokka 21 avrundet vi selskapet, og dro sliten og utladet hjem. Konfirmanten fikk 8000,- kroner, masse smykker, en kakespade i sølv, og masse annet som konfirmanter pleier å få. :o)

Det var en meeeget fornøyd konfirmant som klemte mammaen sin og sa: "Tænk at du har laga en så pærfækt konfirmasjon for lille mæ, mamman min, tusen, tusen takk!!!" De ordene var toppen på kransekaka for meg. :o)

..Og som jeg trodde; det var virkelig en flott opplevelse å se alle de tre jentene mine kledt i ordentlige Trønderske bunader og Kystdrakt (som den eldste jenta har).

Bilder skal bare redigeres, så skal jeg legge ut et av konfirmanten, så snart det er ordnet.

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52067-dagen-derp%C3%A5-konfirmasjon-o-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pås

Så utrolig hyggelig det høres ut! Jeg "fornemmet" stemningen gjennom å lese! Så fint at hun var så fornøyd selv, jeg begynner å glede meg til å ha konfirmasjon selv! (om tre år.)

En rørende stemningsrapport, jeg fikk tårer i øynene selv, selv om jeg ikke har peiling på hvem dere er!

mvh

Gjest trampe

Vet du?? Jeg er ikke i det minste tvil om at jenta di er stolt av deg!!! Ho virker som ei herlig jente, har ho det etter mor eller far, eller er det en skjønn forening??

Trønderbunaden er fin den, har en i skapet jeg også... :o))

Ha ei god natt Poetica...

*klem*

Annonse

Vet du?? Jeg er ikke i det minste tvil om at jenta di er stolt av deg!!! Ho virker som ei herlig jente, har ho det etter mor eller far, eller er det en skjønn forening??

Trønderbunaden er fin den, har en i skapet jeg også... :o))

Ha ei god natt Poetica...

*klem*

Ja, hun er ei herlig jente, beskjeden og vakker... Hvem hun har det fra? Hun er nok mest lik meg, både i sinn og i skinn, faktisk (hun er en kopi av meg på samme alder). :o)

http://home.c2i.net/merethed/miriamskonfirmasjon.htm

Så koselig! Takk for titten.

Tenker du er sliten nå, jeg. ;-)

Mvh

Ja, jeg er faktisk helt skutt... Det er rart med det, sånne dager (ikke minst sammen med eksen og hans familie) tar enormt på, og litt styr er det jo ellers også, med vertinnerollen. I dag har jeg vært helt utladet, heldigvis har jeg ikke hatt noen plikter eller andre krav i dag. Har bare slappet av og kost meg. :o)

Åhhh, så rørt ;o)!

Jeg kunne "kjenne" hvordan dere hadde det i går! Så flott at dagen var så vellykket!

Mange dagen derpåhilsner fra

Ja, jeg kan såvisst ikke lyve på meg følelsesløshet, tårene sitter løst, spesielt når det er snakk om ungene. :o)

Takk for mail, skal svare på den så snart jeg har overskudd. Regner med at det blir ganske snart. :o)

*klem*

Sitter her helt rørt etter å ha lest det du har skrevet.

Hørtes ut som en virkelig vellykket dag for både konfirmanten og dere.

Flotte jenter du har! Gleder meg til å se bilde av konfirmanten ;-)

Håper dere også hadde en flott dag, gratulerer med overstått konfirmasjon! Fortell, fortell!!!

Bildene er nå lagt ut: http://home.c2i.net/merethed/miriamskonfirmasjon.htm

Så utrolig hyggelig det høres ut! Jeg "fornemmet" stemningen gjennom å lese! Så fint at hun var så fornøyd selv, jeg begynner å glede meg til å ha konfirmasjon selv! (om tre år.)

En rørende stemningsrapport, jeg fikk tårer i øynene selv, selv om jeg ikke har peiling på hvem dere er!

mvh

:o) Ja, da kan du jo bare forestille deg hvordan du blir når det er din egen konfirmant det handler om. Du kommer vel - som meg - til å gråte tårer jevnt over hele dagen, tenker jeg! :o)

Jeg har sett deg jeg, har ikke du sett meg du'a? :oO (Jeg som er _den_ veteranen her a'gitt!)

Gjest Rusle

Håper dere også hadde en flott dag, gratulerer med overstått konfirmasjon! Fortell, fortell!!!

Bildene er nå lagt ut: http://home.c2i.net/merethed/miriamskonfirmasjon.htm

Fine bilder, Poetica! Så fin hun var i trønderbunaden ;-)

Vel, jeg har ikke noe å fortelle enda. Konfirmasjonen er neste helg ;-) Heldigvis, sier nå jeg. Er ferdig med mye, men det er en masse småting som står igjen.

Er glad vi har leid lokale hvor det meste blir ordnet :-)

Annonse

Fine bilder, Poetica! Så fin hun var i trønderbunaden ;-)

Vel, jeg har ikke noe å fortelle enda. Konfirmasjonen er neste helg ;-) Heldigvis, sier nå jeg. Er ferdig med mye, men det er en masse småting som står igjen.

Er glad vi har leid lokale hvor det meste blir ordnet :-)

Åååå, det er neste helg, ja!? :o)

Ja, leie er lurt, klok av skade fra forrige gang gikk vi for det vi også, denne gangen. Det var virkelig verdt det! Da var det bare å dra rett hjem til ryddig hus og slenge skoa av seg og velte seg i sofaen etterpå. Deilig!

Lykke til med neste helg, du får vel ei travel uke nå.

Mm, hun var kjempefin, var det rart jeg måtte gråte en liten skvett, kanskje? ;o)

Gjest trampe

Ja, hun er ei herlig jente, beskjeden og vakker... Hvem hun har det fra? Hun er nok mest lik meg, både i sinn og i skinn, faktisk (hun er en kopi av meg på samme alder). :o)

Tusen takk for titten på de skjønne bildene!! Og jeg fikk rett, jenta er jo nydelig hun, så fram med hagla mor... ;o))

Jeg har en sånn rød bunad jeg.. Fine de, har du en bunad? Hvilken farge i tilfelle?

Tuuusen takk for klemmen i går kveld også, Poetica...!!!

Ha en fin dag...!!!

*klem*

Tusen takk for titten på de skjønne bildene!! Og jeg fikk rett, jenta er jo nydelig hun, så fram med hagla mor... ;o))

Jeg har en sånn rød bunad jeg.. Fine de, har du en bunad? Hvilken farge i tilfelle?

Tuuusen takk for klemmen i går kveld også, Poetica...!!!

Ha en fin dag...!!!

*klem*

Ja, ikke sant? Vakker som en vårdag er hun! *stolt* :o)

Det blir nok hagle, selvskudd eller strøm i trappa ja, for å holde gutta på behørig avstand. Foreløpig er hun for sjenert til å innlate seg med gutta, men slikt har jo en tendens til å endre seg på et blunk. (Godt vi har trening fra storesøster, som hadde en konstant strøm av friere fra hun gikk i 4. klasse) ;o)

Klemmen trenger du ikke takke for, jeg har et uutømmelig lager som jeg gir til de som trenger det. (Selv om jeg slett ikke deler de ut til hvem som helst her på dol, da.) :o)

Ha en strålende dag du også, det tegner til å bli en fantastisk dag her i Buskerud, det er allerede strålende sol, skyfri himmel og 9 grader. :o)

Det blir nok hagle, selvskudd eller strøm i trappa ja, for å holde gutta på behørig avstand. Foreløpig er hun for sjenert til å innlate seg med gutta, men slikt har jo en tendens til å endre seg på et blunk. (Godt vi har trening fra storesøster, som hadde en konstant strøm av friere fra hun gikk i 4. klasse) ;o)

Klemmen trenger du ikke takke for, jeg har et uutømmelig lager som jeg gir til de som trenger det. (Selv om jeg slett ikke deler de ut til hvem som helst her på dol, da.) :o)

Ha en strålende dag du også, det tegner til å bli en fantastisk dag her i Buskerud, det er allerede strålende sol, skyfri himmel og 9 grader. :o)

...Og jeg har ikke bunad, men ønsker meg det veldig! Men det blir vel ikke på ei stund enda, siden jeg har brukt så mye på å gi jentene mine det til konfirmasjonen. Den eldste har Kystdrakten.

Når jeg en gang skal kjøpe meg selv en, så blir det blå eller rød. De er de fineste. Den grønne er grusom. :o)

Det er 8 år til neste konfirmant her i huset, så det er ikke umulig jeg rekker å kjøpe meg en før den tid. Blir spennende å se hva slags bunad hun ønsker seg, hun er født i Oslo, og besteforeldrene hennes er fra Østerdalen, så det blir straks flere muligheter, da.

Gjest retvizan

Så fin rapport da! :-)

Tok selvfølgelig en titt på bildene også, du har vakre barn, frue. Må snart tenke på å begynne på bunadsyinga jeg også, venter bare på at leddgikta skal roe seg litt. Sydde hardangerbunad til snuppa i fjor, men til komfirmasjonen skal hun få blå rogalandsbunad.

Kommer bildene på hjemmesida di etterhvert?

Hilsen

Gjest trampe

...Og jeg har ikke bunad, men ønsker meg det veldig! Men det blir vel ikke på ei stund enda, siden jeg har brukt så mye på å gi jentene mine det til konfirmasjonen. Den eldste har Kystdrakten.

Når jeg en gang skal kjøpe meg selv en, så blir det blå eller rød. De er de fineste. Den grønne er grusom. :o)

Det er 8 år til neste konfirmant her i huset, så det er ikke umulig jeg rekker å kjøpe meg en før den tid. Blir spennende å se hva slags bunad hun ønsker seg, hun er født i Oslo, og besteforeldrene hennes er fra Østerdalen, så det blir straks flere muligheter, da.

Jepp, sånn sjenerthet kan gå over på et minutt elns... Eller ho kan ha det leeeeeenge, som meg.. (er det enda jeg..) Tro det eller ei..

Men øvelse gjør mester da.. Hmm, hadde du det sånn også?? Friere fra 3.-4. klasse...?? Da kjenner du til begge sider, tenkte jeg på... ;o))

Jepp, er enig i at den blåe og røde bunaden er de fineste, men jeg kler rødt best, så den var jo grei.. Håper du får deg en snart da.. *s*

Ha en flott dag, Poetica!!

*klem*

Gjest trampe

*ler* Du har metodene klare, ser det ut til...

Jepp, du har rett, sånn sjenerthet kan gå over, eller ho kan få det som meg, jeg er noe sjenert enda.. Enten du tror det eller ei... ;o))

Du har kanskje erfaring fra begge sider du?? Om du hadde friere fra 3.-4. klasse som datteren din, tenker jeg på...

Her nede i sør er det overskyet i dag, men vi hadde ei fantastisk helg...

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...