Gå til innhold

13 åring passe hund en hel dag?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Vi har nå vært kattevakt i en hel uke for naboene. Neste søndag skal vi i konfirmasjon og vil bli borte hele dagen. Jeg tenkte jeg skulle spørre 13 åringen til de vi passet katten for om han kunne være hundevakt denne søndagen. Det er snakk om en to-tre turer og at han ser etter at hunden har vann hele tiden.

Hunden det er snakk om er en Collie/Schæfer på litt over ett år.

Er det uansvarlig av meg å be en 13 åring ta ansvaret for en så stor hund? Burde jeg kanskje finne noen som er eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis 13åringen er vant med å omgås hunden deres skulle vel ikke det være noe problem.Vår trettenåring greier godt med hunden vår,og jegsynes ikke hun er for ung til å ha ansvaret en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 13åringen er vant med å omgås hunden deres skulle vel ikke det være noe problem.Vår trettenåring greier godt med hunden vår,og jegsynes ikke hun er for ung til å ha ansvaret en dag.

Det bør jo kunne gå bra for en dag,men

det kommer litt an på både hunden og den som skal passe den, synes jeg.

Er hunden flink til å gå pent i bånd?

Er den lydig?

God venn med andre hunder?

Og så kommer det an på 13 - åringen:

Vant til hunden?

Hvis hunden kommer opp i en stresset situasjon, klarer h*n å hanskes med det?

Det er ansvar å passe hunder, er hunden stor og sterk, kan det i noen stuasjoner kreve litt styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre 13 åringen (eller hvem som helst) kjenner hunden godt hadde det ikke vært aktuelt.

Dessuten har jeg sett såpass mye til Colliens humør at jeg ikke stoler på den ett halvt sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Med mindre 13 åringen (eller hvem som helst) kjenner hunden godt hadde det ikke vært aktuelt.

Dessuten har jeg sett såpass mye til Colliens humør at jeg ikke stoler på den ett halvt sekund.

Så du stoler ikke på Collier? Vi har tre Border Collier, og de er snille som lammene de henter ned fra fjellet:-) Lurte bare litt på, hva du har observert.

Følger med hundene når vi lufter dem her hjemme, siden vi har to unger som omgås dem daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Kan ikke noen voksne hjelpe til? Som nevnnt her, hva om det oppstår en situasjon på en av lufteturene som 13-åringen ikke klarer?

Bamse er jo en vilter krabat:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke noen voksne hjelpe til? Som nevnnt her, hva om det oppstår en situasjon på en av lufteturene som 13-åringen ikke klarer?

Bamse er jo en vilter krabat:-)

Har gått bort fra den tanken. Vurderer nå på om Bamse kan være alene en hel dag, selv om han ikke er vant til det. Han blir alene fra kl 10-11 til kl 20-21 regner jeg med. Har ett annet alternativ og det er å spørre en annen nabogutt som er 17. Han har selv en hund på 17 år så han er vel litt mer hundevant enn 13 åringen er. 13 åringen har ikke noe problem med å holde Bamse, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Har gått bort fra den tanken. Vurderer nå på om Bamse kan være alene en hel dag, selv om han ikke er vant til det. Han blir alene fra kl 10-11 til kl 20-21 regner jeg med. Har ett annet alternativ og det er å spørre en annen nabogutt som er 17. Han har selv en hund på 17 år så han er vel litt mer hundevant enn 13 åringen er. 13 åringen har ikke noe problem med å holde Bamse, men man vet jo aldri.

Siden han ikke har vært alene, kan du risikere å få spist opp noe inventar vil jeg tro? :-) Også er det det med Toalettbesøk!

Hør med den 17-åringen du. Det er da mulig å lufte Bamse på steder, hvor han får gjort fra seg, uten at det dukker opp andre hunder?

Lykke til

P.S Skal du kjøpe hold-in i dag? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han ikke har vært alene, kan du risikere å få spist opp noe inventar vil jeg tro? :-) Også er det det med Toalettbesøk!

Hør med den 17-åringen du. Det er da mulig å lufte Bamse på steder, hvor han får gjort fra seg, uten at det dukker opp andre hunder?

Lykke til

P.S Skal du kjøpe hold-in i dag? :-)

Ikke her desverre, her er altid en sjanse for at en hund skal dukke opp. Men Bamse er veldig sosial av seg og har vist aggresivitet bare overfor tre hunder. Disse hundene har han aldri fått hilst på og det blir en del bjeffing og knurring når man går forbi disse hundene. Men 17 åringen er større enn meg og bedre trent enn meg så det blir vel neppe noe problem regner jeg med.

Får spørre han, men hvor mye skal jeg betale han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Ikke her desverre, her er altid en sjanse for at en hund skal dukke opp. Men Bamse er veldig sosial av seg og har vist aggresivitet bare overfor tre hunder. Disse hundene har han aldri fått hilst på og det blir en del bjeffing og knurring når man går forbi disse hundene. Men 17 åringen er større enn meg og bedre trent enn meg så det blir vel neppe noe problem regner jeg med.

Får spørre han, men hvor mye skal jeg betale han da?

Aner ikke. Hør om det holder med et telefonkort, om han har mobil med kort? :-)

Jeg betaler ca. 20.- /t for barnepass, når Eirik er våken og krevende hele tiden. Det er nå lettere å passe en hund! Du får høre hva han sier da!

Hadde du tenkt han skulle være hos dere hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Hør om det holder med et telefonkort, om han har mobil med kort? :-)

Jeg betaler ca. 20.- /t for barnepass, når Eirik er våken og krevende hele tiden. Det er nå lettere å passe en hund! Du får høre hva han sier da!

Hadde du tenkt han skulle være hos dere hele dagen?

Nei ikke hele dagen, bare lufte hunden to ganger eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Hvis han kjenner hunden og er trygg på den, og ikke minst klarer å hanskes med den ville jeg gjort det.

Har du ikke vent hunden til å være alene noen timer ???

Dere går vel ikke før om formiddagen en gang og kommer sikkert ikke så sein hjem, så hunden klarer seg selv etter min mening.

Vår hund ligger alene fra 7.30 til 15 .00 de dagene jeg er på tidligvakt. Hun har selvfølgelig rikelig med vann og har tilgang til alle rom,minus soverom.

Og det har aldri skjedd uhell av noe slag.

Hvis du ikke har vent han til å være alene er det jo vanskelig.

Med alle våre valper , 4 stk., har vi begynt med det samme de kom i hus. Begynte med å gå i posten noen minutter og økte gradvis på for hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han kjenner hunden og er trygg på den, og ikke minst klarer å hanskes med den ville jeg gjort det.

Har du ikke vent hunden til å være alene noen timer ???

Dere går vel ikke før om formiddagen en gang og kommer sikkert ikke så sein hjem, så hunden klarer seg selv etter min mening.

Vår hund ligger alene fra 7.30 til 15 .00 de dagene jeg er på tidligvakt. Hun har selvfølgelig rikelig med vann og har tilgang til alle rom,minus soverom.

Og det har aldri skjedd uhell av noe slag.

Hvis du ikke har vent han til å være alene er det jo vanskelig.

Med alle våre valper , 4 stk., har vi begynt med det samme de kom i hus. Begynte med å gå i posten noen minutter og økte gradvis på for hver dag.

Han er vant til å være alene men ikke så lenge. Jeg er fadder på konfirmasjonsbarnet så det er forventet at vi er der hele dagen. Drar vel kl 11 regner jeg med og er ikke hjemme før ved 20 tiden og det er litt lenge synes jeg. Vi får se hva vi finner på. Skal høre hva de andre hundeeierne gjør, det er jo tre andre hunder som må plasseres vekk lenge den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raglan

Han er vant til å være alene men ikke så lenge. Jeg er fadder på konfirmasjonsbarnet så det er forventet at vi er der hele dagen. Drar vel kl 11 regner jeg med og er ikke hjemme før ved 20 tiden og det er litt lenge synes jeg. Vi får se hva vi finner på. Skal høre hva de andre hundeeierne gjør, det er jo tre andre hunder som må plasseres vekk lenge den dagen.

En hund klarer fint å være hjemme 9 timer alene for en gangs skyld. Det siste dere gjør før dere går må være å få han til i gjøre fra seg.

Heller det enn at det skal skje noe når dere er i konfirmasjon.

La han få noe godt - gnagebein eller noe som aktiviserer ham litt, og la han ha rikelig med vann som han har tilgang på. Begrens anntall rom han har til disposisjon og pass på at det ikke er tigang på ting han kan ødelegge.

Vår hund hadde klart å være alene så lenge, lengre også, og hun hadde stort sett bare sovet.

Hunder og katter som er alene sover stort sett - de kjeder seg.

Et annet alternativ er jo å ta den med og la den ligge i bilen hvis den er vant til det. Vår hund elsker å være med på biltur, og ligger gjerne alene i bilen for å slippe å gå glipp av en tur. Ikke parker i solen og ha vinduene på gløtt. Da kan dere lufte den med jevne mellomrom og la den stå litt bundet ute. Kanskje din gutt også kan gå småturer med han.

Hvis man ikke kan la hunden være alene når man er ute blir det for slitsomt å ha hund - da blir man for bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt be en 13åring om å passe hunden din!

Jeg er helt sikker på det, .. er i et 'hundemiljø' selv, og det er mye yngre barn som har egne hunder som de har ansvar for selv...

Hvi det ikke er noe heelt spesielt med denne 13åringen, da....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du stoler ikke på Collier? Vi har tre Border Collier, og de er snille som lammene de henter ned fra fjellet:-) Lurte bare litt på, hva du har observert.

Følger med hundene når vi lufter dem her hjemme, siden vi har to unger som omgås dem daglig.

He he, nå kommer jeg og bryr meg igjen :-) Jeg ville bare si at jeg er enig med regal ang collier. Vanlig collie gir ofte lite signal (er vanskelige å lese) om når de er irriterte, så man skal vite å stoppe i tide. Så det betyr blant annet at de ofte ikke egner seg til familier som lar barna herje endel med hunden.

Border collie er en litt annen type, men alle border collier jeg har sett som har vært såkalte familiehunder er agressive, destruktive eller ekstremt nervøse. Border collier er ikke familiehunder, de elsker å jobbe. De trenger mye hodetrening og fysisk trening for å fungere normalt. Så de har det best som gjeterhunder og kan heller være kosehunder etter jobben :-) En annen ting med BC er at de ofte kan øve seg på gjeting med barn eller biler. Vet om mange som snakker om "den farlig border collien som biter barn i bena"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

He he, nå kommer jeg og bryr meg igjen :-) Jeg ville bare si at jeg er enig med regal ang collier. Vanlig collie gir ofte lite signal (er vanskelige å lese) om når de er irriterte, så man skal vite å stoppe i tide. Så det betyr blant annet at de ofte ikke egner seg til familier som lar barna herje endel med hunden.

Border collie er en litt annen type, men alle border collier jeg har sett som har vært såkalte familiehunder er agressive, destruktive eller ekstremt nervøse. Border collier er ikke familiehunder, de elsker å jobbe. De trenger mye hodetrening og fysisk trening for å fungere normalt. Så de har det best som gjeterhunder og kan heller være kosehunder etter jobben :-) En annen ting med BC er at de ofte kan øve seg på gjeting med barn eller biler. Vet om mange som snakker om "den farlig border collien som biter barn i bena"

Vi har familiehunden vår med på trening, og han bor sammen med de andre. Ute i gård. Her om dagen sparka vi fotball med hunden, og han lar minstemann hente ballen, og venter til han får til å kaste eller sparke den. Ingen tegn på at han skal gjete på ungene eller biler ennå.

Er selvsagt klar over problemstillingen, men så langt har det gått bra. Vi får passe ekstra godt på.

Men, han har fått prøvd seg på sauer, og det skal vi fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du stoler ikke på Collier? Vi har tre Border Collier, og de er snille som lammene de henter ned fra fjellet:-) Lurte bare litt på, hva du har observert.

Følger med hundene når vi lufter dem her hjemme, siden vi har to unger som omgås dem daglig.

Nei, jeg stoler ikke på Collier. Det fordi jeg (så godt som) utelukkende har dårlig erfaring med dem.

En helvetes knurring, gneldring og glefsing samt noe biting. Kan være jeg har støtt på hunder som ikke har hatt særlig kontakt med barn. (eller andre folk/hunder for den del.)

Av Border Colliene har jeg sett begge deler, fra de snilleste lam til de største demoner. I de tilfellene jeg har sett har det helt klart vært eieren det kom an på...

Men Rottweiler og schäfer derimot, som har rykte på seg for å være så grusomme, har jeg stort sett gode erfaringer med.

Likevel, ingen raser slår Labradoren :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nå kommer jeg og bryr meg igjen :-) Jeg ville bare si at jeg er enig med regal ang collier. Vanlig collie gir ofte lite signal (er vanskelige å lese) om når de er irriterte, så man skal vite å stoppe i tide. Så det betyr blant annet at de ofte ikke egner seg til familier som lar barna herje endel med hunden.

Border collie er en litt annen type, men alle border collier jeg har sett som har vært såkalte familiehunder er agressive, destruktive eller ekstremt nervøse. Border collier er ikke familiehunder, de elsker å jobbe. De trenger mye hodetrening og fysisk trening for å fungere normalt. Så de har det best som gjeterhunder og kan heller være kosehunder etter jobben :-) En annen ting med BC er at de ofte kan øve seg på gjeting med barn eller biler. Vet om mange som snakker om "den farlig border collien som biter barn i bena"

Alltid kjekt med litt ekspert uttalelser.

Bare sånn at jeg får bekreftelse på at jeg ikke er HELT på bærtur ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raglan

Nei, jeg stoler ikke på Collier. Det fordi jeg (så godt som) utelukkende har dårlig erfaring med dem.

En helvetes knurring, gneldring og glefsing samt noe biting. Kan være jeg har støtt på hunder som ikke har hatt særlig kontakt med barn. (eller andre folk/hunder for den del.)

Av Border Colliene har jeg sett begge deler, fra de snilleste lam til de største demoner. I de tilfellene jeg har sett har det helt klart vært eieren det kom an på...

Men Rottweiler og schäfer derimot, som har rykte på seg for å være så grusomme, har jeg stort sett gode erfaringer med.

Likevel, ingen raser slår Labradoren :-)))

" Likevel, ingen raser slår Labradoren :-))) "

Å jo da du............;-)) Mellomschnauzer jenten vår !!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...