Gå til innhold

PMS eller eggløsning?


Gjest iso

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 30 år, som ønsker å bli gravid. Tror kanskje jeg kan ha PCOS, og du dr. Moen anbefalte meg å bli henvist til gynekolog, da jeg har sjeldne og uregelmessige menstruasjoner (ca. 7 uker mellom hver gang), i tillegg til kraftig hårvekst. Legen ville imidlertid ikke henvise meg, men mente at både jeg og partner måtte "utredes". Dette må jeg vel innfinne meg med?

Jeg leste i et innlegg du svarte på at dersom du er øm i brystene så har du hatt eggløsning. Jeg har nettopp begynt å måle temp. og har steget ca 1/2 grad de 2 siste dagene. Jeg har også hatt ømme bryster disse dagene. Pleier alltid å være øm i brystene litt over en uke før jeg får mensen. Er det da PMS eller kan det være eggløsning? Hvis jeg har eggløsning, kommer denne da midt i mellom mestruasjonene? Siden jeg ikke har regelmessig mens er det vanskelig for meg å vite hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

PMS går mest på de psykiske plager, men temperaturstigning og ømme bryster er tegn på eggløsning har funnet sted og at dine eggstokker nå produserer hormonet progesteron. Hvis du ikke blir gravid vil du få menstruasjon to uker etter temp-stigningen. Eggløsning kommer 14 dager før menstruasjon, og det er midt i ved en 28 dagers syklus.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...