Gå til innhold

Bo to personer i etroms?


Gjest Meg22+han

Anbefalte innlegg

Gjest Meg22+han

Hei!

Jeg og kjæresten (har vært sammen i over 4 år) vurderer å kjøpe leilighet. Har dessverre bare råd til etroms. De vi har sett på er mellom 28 og 35 kvadratmeter. Er det noen som har erfaring med å bo to personer i etroms leilighet? (Det er selvsagt eget bad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og samboeren min bodde i en ettroms (40 kvm) da vi først flyttet sammen (jeg flyttet inn i hans leilighet). Der overlevde vi temmelig nøyaktig 2 måneder, og så kjøpte vi en større leilighet. Det var aldri plass til noe som helst. Det var ikke det at vi gikk i hælene på hverandre, for det var ikke noe problem, men vi hadde ikke plass til tingene våre, og den allerede lille leiligheten ble ikke større av å være fylt med hjørnesofa, alskens bokhyller og kommoder. Frarådes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Syns det høres altfor lite ut til 2 personer.

Det kommer an på om dere er vant til å være mye sammen. Og om stua er stor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i lengden, ikke jeg iallefall, men noen klarer det nok. Vi er fire (2 voksne og 2 barn) på 60 kvm, det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest santana

Et par jeg kjente bodde i en ettroms. Forholdet røyk - og en av de viktigste grunnene til det var nok dessverre det at de ble gående "oppå hverandre" hele tiden. Det er slitsomt å bo slik, uten å ha mulighet til å være i et annet rom og lese en bok mens partneren ser på tv, uten å kunne ta med venner eller venninner hjem uten at partneren må sitte der og "se på" hele tiden eller gå ut, dersom den ene er trøtt og vil legge seg mens den andre er våken og vil se tv blir det et problem.. det kan nok gå, men det krever mye av forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det var jo ikkje mange kvadratmeterne det var snakk om, da, men det kan jo funke, litt alt ettersom korleis leiligheten er, kva slags muligheter den har for tilpasning.

eksen og eg bodde 2,5 år i 1-roms på 40 kvm, det gikk greit det (sjølv om det blei slutt..hehe). men det kan nok være viktig å trikse litt med innredningen med romavdelere, og å sørge for å avogtil ikkje være heime samtidig, slik at ein får litt tid og rom for seg sjølv. og dersom kjøkkenet er av ein viss størrelse, innred det så det kan brukast til meir enn matlaging og måltider.

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samura

Jeg kjenner 2 par som bor på 1-roms. Det ene arbeider i tillegg begge hjemme.

Det er klart det kan fungere. Tenk kreativt; mal alt lyst, sørg for god belysning,ha minimalt med ting og møbler, finn gode måter å oppbevare ting på.

Hva med hems?

Mye lurere å kjøpe nå og heller oppgradere når leiligheten stiger i verdi og dere får betalt litt ned på lånet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1rommern

Jeg og eksen bodde 6 mnd sammen i en ett-roms på 35 kvm. Det var av og til veldig slitsomt. Spesiellt når en av oss hadde behov for hvile og den andre ikke. Jeg har veldig behov for å slape av og ha det helt stille rundt meg etter jobb og middag en stund. Når hun satt og så på TV eller CD var det av og til til å bli sprø av. på fridager likte hun og late seg og sove lenge, mens jeg var tidligere oppe, og måtte gå muse stille rundt.

Jeg savnet vanvittig å ha et eget soverom og mulighet til å lukke en dør bak meg. Av og til var det koselig også da. Men det tok slutt til slutt, og om det var pga ett-romsen vet jeg ikke.

Mitt tips: Kjøp en to-roms! Har dere den minste mulighet til det så gjør det!! Tipper dere bor i Oslo.. og jeg ser at det er utrolig press på de minste leilighetene. Med det resultat at den merkostnaden ekstra 15 kvm for å få en toroms er svært rimelig!

I tillegg til at dere får det mye bedre sammen så mener jeg det er lurt økonomisk sett. Mener prisforskjellen mellom 1 og 2 rom er så liten at slik kan det ikke fortsette å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...