Gå til innhold

Spørsmål om ødem - jordmor.


prikken

Anbefalte innlegg

Hei!! :o)

Jer er nå gravid i uke 32+5, og har fått litt ødem. Det jeg lurer på, er om det fins noen spesiell årsak til at en er mer hoven på en side av kroppen, enn den andre??

Har jo tenkt på at det kan ha noe å gjøre med at jeg for eksempel sitter med bena i kors, og sånn får mer trykk på et av bena, men dette skulle ikke gjelde på morgenen...??

Jeg har nå et venstre bein som er veldig mye mer hovent enn det høyre, + at lillefinger og ringfinger på venstre hånd ofte blir litt numment. ( Prikking)

Dette vises allerede fra jeg står opp om morgenen, og jeg vet at jeg skifter sovestilling jevnt om natten. Har visst ingenting å si, hva slags side jeg ligger på f. eks.

Var på kontroll hos lege for noen dager siden, og da ble det funnet spor av eggehvite i urinen, + at blodtrykket hadde steget noe. Skal tilbake om noen dager for å sjekke blodtrykket på nytt, og levere ny urinprøve. Men legen mente, at ettersom jeg hadde drevet med litt ommøblering, og vasking, at det kunne være årsaken til eggehviten, og forhøyet blodtrykk.

Huff, dette ble langt og rotete, men jeg håper du skjønner hva jeg spør om...*s*

Er det tegn på noe spesiellt, hvis en har forskjell på ødem fra side til side på kroppen?

Takker på forhånd for svar.

klem fra anja og prikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det blir rene spekulasjoner hvis jeg skal uttale meg om hvorfor du har mer ødemer i den ene siden av kroppen. Jeg kan rett og slett ikke finne noen god forklaring. Vannet i kroppen skyldes at blodbanen ikke klarer å ta med seg videre den væsken som er ute i vevet. Det er ganske vanlig i svangerskapet, men kan være en del av et helhetsbilde som kalles svangerskapsforgiftning. Når du har litt eggehvitte/proteiner i urinen og litt forhøyet blodtrykk, er det bra du blir fulgt opp nøye. Hvis du i tillegg skulle føle deg generelt uvel, må du kontakte lege. Du bør ikke overanstrenge deg. Er du fremdeles i arbeid, bør sykemelding vurderes. Når man vurderer blodtrykket, er det spes. når trykket er over 140/90 at man vurderer det som for høyt. Blodtrykket kan være midlertidig for høyt p.g.a. stress/overarbeid, men da bør det gå ned igjen ved hvile. Ødemene bør også være bedre om morgenen enn om kvelden. Eggehvittenivået lar seg ikke påvirke av stress.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...