Gå til innhold

Har du rotfyllt?


Lillemus

Anbefalte innlegg

OK, så har jeg blitt enig med meg selv og tannlegen på DOL om at jekselen skal rotfylles og ikke trekkes. Men er det så vondt som man vil ha det til??? *Gruer meg masse* Nå som jeg endelig hadde kommet over tannlegeskrekken og allting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Samura

Jeg hadde en rotfylling i fjor og det gikk helt utrolig greit til tross for angst og lav smerteterskel i tannregionen.

Tannlegen min ser ut som broren til Tom Cruise og det hjalp mye.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste med hele rotfyllingen var å gape så leeenge. Lurte på om jeg ville klare å lukke munnen noen gang:-)

Og jeg har TANNLEGESKRRREKK!!!

Lykke til.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Nei da, det er ikke ondt. Du får bedøvelse hvis du vil og det vil du sikkert.

Ikke noe å grue seg for. Det tar bare litt lengre tid enn å plombere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder på å rotfylle ei tann nå. Det er ei tann jeg hadde ett hull i for mange år siden, men som aldri har vært helt god siden. Av og til har den vært jævlig vond for så å ikke kjenne noe på ett år, så setter den i gang igjen.

Dette er ikke noe å grue seg for Lillemus, men bakdelen er at det tar så lang tid, fordi du må dit flere ganger.

Jeg har hørt noen si at dette er vondt, men det var det ikke for meg, så slapp helt av:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,jeg har rotfyllt. Jeg har rotfyllt samme tanna 3 ganger ,og FREMDELES gjør den vondt av og til :-/ Ender nok opp med at den skal UT før eller siden..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har akkurat vært å rotfylt.

Hadde time 07:30 idag.

Det tok 40 minutter.

Og det var IKKE vond,jeg fikk heldigvis bedøvelse.

Og jeg må komme igjen 1 gang til for å etterfylle.

Etter det skal jeg sette inn en krone.

Jeg fikk beskjed om at det kunne gjøre vond når bedøvelsen har gitt seg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjenner du noe så forlang mer bedøvelse. Det gjorde overhodet ikke vondt da jeg satt i stolen.

Da bedøvelsen gikk ut, derimot... og ikke minst da det gikk betennelse i det - det var ikke noe morsomt. Og det fikk meg til å lure veldig på hvordan man i det hele tatt klarte å rotfylle i gamle dager, før bedøvelsens tid. Hvordan klarte folk å sitte stille i stolen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjenner du noe så forlang mer bedøvelse. Det gjorde overhodet ikke vondt da jeg satt i stolen.

Da bedøvelsen gikk ut, derimot... og ikke minst da det gikk betennelse i det - det var ikke noe morsomt. Og det fikk meg til å lure veldig på hvordan man i det hele tatt klarte å rotfylle i gamle dager, før bedøvelsens tid. Hvordan klarte folk å sitte stille i stolen ?

Før bedøvelsens tid trakk man tenner - man rotfylte dem ikke. Ikke det at trekking uten bedøvelse er noe hyggeligere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, det er ikke ondt. Du får bedøvelse hvis du vil og det vil du sikkert.

Ikke noe å grue seg for. Det tar bare litt lengre tid enn å plombere.

Om jeg vil ha bedøvelse?! Er du gal! Jeg forlanger bedøvelse selv når han bare skal se over tennene! Nesten da. :o) Når han må til med noe mer enn den pirkegreia så ser han i papirene mine og så kommer det tørt:"Og du skal ha bedøvelse du ja." :o)))

Men det var godt å høre at det ikke er noen skrekkopplevelse. Og den første timen er selvfølgelig 16. mai...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom meg omsider til tannlegen i fjor etter å ha fortrengt alt som heter tannleger i årevis, tannlegeskrekk er bare fornavnet!

På grunn av dårlig arbeid av den forrige tannlegen min, og mange år med plomber som burde vært byttet endte jeg opp med ikke mindre enn fem rotfyllinger. Da tannlegen holdt på med den siste satt jeg og duppa i stolen fordi det var så kjedelig...

Jeg lot til og med tannlegen min holde på uten bedøvelse et par ganger fordi han garanterte at rota var helt død, og det gikk utrolig nok bra selv om jeg hadde litt ekstra puls akkurat da!!!

Rotfylling var absolutt ikke vondt for min del, bare uhyre kjedelig fordi det tar ganske lang tid å file bort alt av kalkdannelser og bakterier i røttene. Be tannlegen din forklare hva han gjør underveis (hvis du vet hva han driver med er det straks mindre farlig), og har du bedøvelse går det helt sikkert bra.

Det er en lettelse å komme over tannlegeskrekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Ja, det har jeg. Og slapp av det er ting som kan skje hos tannlegen som er myyye verre! :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motisaz

neida, du kan bare slappe av (: rotfylling er ikke vondt i det hele tatt, men det tar ganske lang tid, og det blir frykteelig kjedelig å sitte i stolen så lenge.

Men det at det er vondt er bare en myte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg omsider til tannlegen i fjor etter å ha fortrengt alt som heter tannleger i årevis, tannlegeskrekk er bare fornavnet!

På grunn av dårlig arbeid av den forrige tannlegen min, og mange år med plomber som burde vært byttet endte jeg opp med ikke mindre enn fem rotfyllinger. Da tannlegen holdt på med den siste satt jeg og duppa i stolen fordi det var så kjedelig...

Jeg lot til og med tannlegen min holde på uten bedøvelse et par ganger fordi han garanterte at rota var helt død, og det gikk utrolig nok bra selv om jeg hadde litt ekstra puls akkurat da!!!

Rotfylling var absolutt ikke vondt for min del, bare uhyre kjedelig fordi det tar ganske lang tid å file bort alt av kalkdannelser og bakterier i røttene. Be tannlegen din forklare hva han gjør underveis (hvis du vet hva han driver med er det straks mindre farlig), og har du bedøvelse går det helt sikkert bra.

Det er en lettelse å komme over tannlegeskrekk!!!

Han er veldig flink til å forklare hva han gjør, heldigvis. :o) Men lommeboka skriker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjenner du noe så forlang mer bedøvelse. Det gjorde overhodet ikke vondt da jeg satt i stolen.

Da bedøvelsen gikk ut, derimot... og ikke minst da det gikk betennelse i det - det var ikke noe morsomt. Og det fikk meg til å lure veldig på hvordan man i det hele tatt klarte å rotfylle i gamle dager, før bedøvelsens tid. Hvordan klarte folk å sitte stille i stolen ?

De drakk da masse av alkohol.

;-)

Har sett det på film nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rotfylte en jeksel for 5 år siden og det var ikke vondt i det hele tatt. Alt tar bare så innmari lang tid og det eneste var at jeg var vanvittig sliten i kjeven etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig flink til å forklare hva han gjør, heldigvis. :o) Men lommeboka skriker...

Lommeboka gir blaffen, men kontoen er stum av skrekk... Det er dyrt å ha tannlegeskrekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...