Gå til innhold

Laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Gjest sluttet helt med melk

Hei!

Jeg lurer på om jeg når jeg har laktoseintoleranse kan spise alle hvite oster, både faste (Norvegia, Jarlsberg, Ridderost osv) og myke (Kavli smøreoster, Tine fløteoster og fetaost)

Hvor mye syrnede melkeprodukter er det sannsynlig at jeg tåler? Vil jeg tåle laktoseredusert melk?

Kan jeg bruke Kerutabs så ofte jeg vil, eller er det ikke helt sunt? Hvor mange bør jeg ta? Det står 1-3 på pakken, men jeg vet ikke om jeg skal ta 1, 2 eller 3. Lurer dessuten på om jeg dersom jeg er borte skal ta tabletter både ved middagen og til kaffen, eller om de virker i noen timer. Gjør det noe å ta flere enn 3 på en dag?

Håper du kan svare på alle spørsmålene jeg plutselig fikk, siden du mente at jeg nok har laktoseintoleranse...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52299-laktoseintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære sluttet helt med melk

Det er veldig individuelt hvor mye melkeprodukter de med laktoseintoleranse tåler. Når det gjelder hvit ost så tåles alle harde hvite oster (Norvegia, Jarlsberg), litt mer usikkert med smøreoster - der kan du prøve deg frem. Laktoseredusert lettmelk burde du kunne tåle, men i moderate mengder. Når det gjelder syrnede melkeprodukter så prøv deg frem her også. Noen kan tåle en hel yoghurt eller et glass sur melk, andre tåler mindre.

Ta Kerutabs ved behov, men ikke daglig. Prøv om det holder med en - i alle fall hvis det ikke er mye melk i det du skal spise. Hvis du må ha "hvitt" i kaffen så bruk f.eks. menkomel i stedet foir melk så sparer du den Kerutab - tabletten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52299-laktoseintoleranse/#findComment-209256
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...