Gå til innhold

Slapp skjedevegg etter fødsel - jordmor


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en stor flott sønn for 17 mnd siden. Fødselen ble satt i gang først med stikkpiller 16 dager etter termin og så med drypp 18 dager etter termin, og da kom han til slutt! Hodet hadde ikke rotert helt rundt, så han måtte bli tatt med vakuum etter 1,5 time med pressrier. Det var slitsomt, men fødselen var en stor opplevelse.

Jeg revnet mye, og ble sydd i 1 time og et kvarter etter fødselen. Revningen førte til at bakre skjedevegg ble veldig slapp og faller litt ned av og til. Jeg har vært til lege og sjekket det (trodde det var livmoren som falt ut). Knipeøvelser er det som skal til for at det skal bli bedre, -og det har det også blitt, selv om slappheten er der ennå.

Nå ønsker vi et nytt barn. Er det dumt av meg å bli gravid igjen allerede? Vil dette bli verre etter en ny fødsel? Burde jeg vente lenger?

Etter neste fødsel skal jeg være flinkere med knipingen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det var nok ikke revningen som var årsaken til at bakre livmorvegg ble slappere. Det var nok heller fødselen, og det er slettes ikke uvanlig. Du bør fortsette med knipeøvelser. Vanligvis vil det hele bedre seg. Opplever du det som svært plagsomt når du er ferdig med dine fødsler og du ikke har hatt hjelp av kniping, kan det evt. bedres ved en liten operasjon. Jeg synes imidlertid ikke at du skal la dette stå i veien for deg hvis du ønsker flere barn. Det er ikke sikkert det blir noe verre. Når fødselen skjer ved hjelp av vakum, er det en relativt vanlig komplikasjon, men ved normale fødsler blir ikke livmorveggen utsatt for den ekstreme påkjenningen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...