Gå til innhold

Antidepressiva (anbefaling?)


neitakk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en ganske tung periode nå og har hatt det lenge. Har jobbet og slitt i et par år, før jeg nå er arbeidsledig (har vært det siden mai). Jeg er vanligvis er jente med futt i, men futten er borte. Har ikke vært der siden '98 den...

Ja, jeg har vært til lege og snakket om at alt er kaos. Jeg fikk Aurorix (Efexor ble jeg spysjuk av). Disse hjalp meg for noen år siden, men jeg synes virkningen var liten i vinter/våres.

Nå skal jeg begynne å jobbe snart og gruer meg (kjempestilling, men da også selvfølgelig press=angst). Derfor tenke jeg at å begynne på Aurorix igjen kunne hjelpe på humøret generelt. Legen mente dette var et gammelt preparat og at det fantes nye antidepressiva som var bedre. Spørsmålet blir (fortrinnsvis til NHD): Noen anbefalinger til bra antidepressiva som forhåpentligvis er uten store bivirkninger?

PS: Pga urolighet (angst?) vil jeg gjerne ha noe a la Stesolid. Legen vil ikke gi meg dette (mener alkohol er bedre for helsa). Men han ga meg et brett med 10 Imovane (i mai) som jeg har 2 tabletter igjen av. Jeg får ikke flere. Hvilken rett har han til å nekte å gi meg noe jeg så inderlig vil ha? Jeg har spurt flere ganger i hele år, men får ikke allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Aurorix er slettes ikke gammeldags eller dårlig. Dessverre fikk det ufortjent dårlig ry fordi produsenten i starten anbefalte alt for lav dose.

Vanlig døgndose er 600 (450-900) mg. Siden dette virket på deg forrige gang, er det naturlig å prøve igjen. Det er min påstand at Aurorix sannsynligvis er det antidepressive middel som har minst bivirkninger.

De preparater du nevner til slutt er såkalte B-preparater.

Medisiner er reseptpliktige for at legen skal vurdere om det er riktig å bruke dem. Om pasienter selv kunne forlange hva slags medisiner de skulle ha, kunne vi like godt ta bort reseptplikten. Jeg har ingen forutsetning for å si om dette er et riktig valg av legen din akkurat i dette tilfellet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...