Gå til innhold

Hvordan øke vekten?


Alenefar

Anbefalte innlegg

Hei, alle!

Jeg har ei venninne som har gått gjennom mye vanskelig. Som en reaksjon på dette har hun mistet 30kg. i løpet av ett år.

Hun har ingen problemer med synet på egen kropp. Hun lider heller ikke av noen påviste sykdommer. Alle prøver er merkelig nok helt topp.

Nå veier hun mindre enn 40 Kg. som er veldig lavt i forhold til hennes høyde på ca. 165 cm.

Hun har nå klart å stoppe og tildeles snu tendensen etter å ha kommet seg i en bedre livssituasjon enn tidligere tilfelle.

Ved søk på internet har det ikke vært mulig å finne en god metode for å komme opp i vekt igjen.

Jeg mener at det må være noen der ute som har gått igjennom noe tilsvarende, og som har mye kunnskap.

Har du en god diett og/eller et treningsopplegg setter jeg stor pris på å høre fra deg!

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis mye proteiner (kjøtt, belgfrukter, melkeprodukter, egg). Proteiner øker muskelmassen uten at du legger på deg i form av fett.

Ikke stapp i deg/hun usunn mat som junk-food, chips eller sjokolade.

Legger kanskje på deg av det, men dette er ikke bra for kroppen og hjertet.

Spis derfor sunn mat, men kanskje mye og ofte.

Spis masse fet fisk og bruk oljer i matlaging.

Begynn og tren, først og fremst styrketrening. De på treningssenteret hjelper dere sikkert med å lage et programm som passer deres formål hvis dere sier hva dere ønsker.

Finnes jo også slike drikker (apoteket) som gir masse energi (kalorier).

For å legge på seg, er det viktigste å få i seg mer kalorier enn det man forbruker. Spis derfor mye, men velg mat med tanke på kroppen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Alenefar! Det kan være mange årsaker til at din venninne har gått ned så mange kilo. Du sier at hun har vært gjennom mye vanskelig. Mange taper vekt når de f.eks er deprimerte , mister matlysten. Du skriver også at hun ikke lider av noen påviste sykdommer, så jeg regner med at hun har vært hos legen for å utelukke at det ikke er andre medisinske årsaker til vekttapet enn "en tøff tid". Det er også viktig å være klar over at mange med spiseforstyrrelser klarer å holde dette skjult for sine nærmeste i svært lang tid, og benekter at de sliter med sitt forhold til mat, kropp og utseende. I tillegg kommer alle tankene og følelsene som begrenser livsutfoldelsen. Jeg vil råde deg å si til din kjæreste at du er bekymret for henne . Råde henne til å oppsøke en ernæringsfysiolog som kan sette opp en diett/kostplan tilpasset hennes behov. Dersom hun ikke har vært til legeundersøkelse bør hun selvsagt utredes hos en lege først. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...