Gå til innhold

Hybel til leie, ikke nordlenninger


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Like etter krigen kunne man lese avertissementer i Aftenposten og Morgenbladet hvor utleiere ikke ville ha nordlendinger som leietakere. Vet noen hvorfor ? En mildt sagt eldre dame jeg kjenner ville ikke uttale seg enda hun hadde drevet pensjonat og selv satte inn slike annonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TommyJonny

De var frittalende og store i kjeften. Jeg har hørt at de faktisk er det enda.....Huffameg

Det er fordi vi raper høyt og fiser ved matbordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var frittalende og store i kjeften. Jeg har hørt at de faktisk er det enda.....Huffameg

Mora mi er nordlending så det skjønner jeg godt. De er frekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

terningkast6

Tror det ligger i den menneskelige natur å se ned på andre mennesker. Heldigvis for alle prektige nordlendinger kom pakistanerne til Oslo for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Nordlendinger ble sett på som dumme og usiviliserte. Slike ville man heve seg over.

Skulle man ha et sted å bo, så var det best å holde munn.

Men nå er det greit og artig å være nordlending sørpå :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nordlendinger ble sett på som dumme og usiviliserte. Slike ville man heve seg over.

Skulle man ha et sted å bo, så var det best å holde munn.

Men nå er det greit og artig å være nordlending sørpå :o)

Vi kan altså merke at ingenting er umulig, men miralklene tar tid......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

De var frittalende og store i kjeften. Jeg har hørt at de faktisk er det enda.....Huffameg

ja, og gjerrige er de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rusle

Mora mi er heldigvis finnmarking.....

Finnmarking, tromsværing eller nordlending, det går for det samme.

Oss nordlendinger er bra folk. Det tar bare litt tid før de der nede i dumpa skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Han naboen du vet..... han er nordlending. Jeg sier ikke mer.

Miraklene tar litt lenger tid , du må kjenne han. Dessuten trenger jeg litt tid til å produsere ammo. Si i fra om det ordner seg , du må uansett betale ammoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

Nordlendinger ble sett på som dumme og usiviliserte. Slike ville man heve seg over.

Skulle man ha et sted å bo, så var det best å holde munn.

Men nå er det greit og artig å være nordlending sørpå :o)

Min mor fortalte med at da hun som ung (i 50-årene) kom sørover fikk hun høre at jenter nordfra var løs på tråden.

Min teori er at jenter nordfra ofte ble ansatt som hushjelp. Søte, unge jenter med klar formening om at de var minst en klasse under de dannede osloborgere var vel kanskje et lett bytte for mannen i huset? Derav ryktet?

Som finnmarking med mye kontakt med folk fra vestkanten opplevde jeg ofte at de gjorde som om de ikke forsto dialekten min, de ble stram i ansiktet eller sint når jeg snakket dialekt. Kanskje det høres veldig vulgært ut for dem? Også sitter jo latteren løst hos oss nordfra, det er nok også et minus for stramme vestkantfruer.

Jeg velger å tro at det ikke er sånn lenger, de fleste er vel vant til å høre all slags dialekter via tv og radio. Skjønt det er jo ikke så mange år siden at alle med annen dialekt enn østlandsdialekten gjorde om dialekten sin og knotet på en uforståelig dialekt som hverken var fugl eller fisk. I dag synes jeg det høres komisk ut med uttale som østlendinger og tonefall som en nordlendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Finnmarking, tromsværing eller nordlending, det går for det samme.

Oss nordlendinger er bra folk. Det tar bare litt tid før de der nede i dumpa skjønner det.

Mora mi ble evakuert sørover og der ble hun. Hun snakker Oslo, før det var det Arendalsdialekt. Slekta utgjør ca 100 personer og å reise dit betyr å drikke 5 liter kaffe om dagen og spise minst tre middager. Gjestfrie er de. Livshistorien kan du f eks ta opp på bånd, for de kommer til å toturere deg for å få alle detaljer. Er du ikke gift, så skaffer de deg kandidat på rappet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Min mor fortalte med at da hun som ung (i 50-årene) kom sørover fikk hun høre at jenter nordfra var løs på tråden.

Min teori er at jenter nordfra ofte ble ansatt som hushjelp. Søte, unge jenter med klar formening om at de var minst en klasse under de dannede osloborgere var vel kanskje et lett bytte for mannen i huset? Derav ryktet?

Som finnmarking med mye kontakt med folk fra vestkanten opplevde jeg ofte at de gjorde som om de ikke forsto dialekten min, de ble stram i ansiktet eller sint når jeg snakket dialekt. Kanskje det høres veldig vulgært ut for dem? Også sitter jo latteren løst hos oss nordfra, det er nok også et minus for stramme vestkantfruer.

Jeg velger å tro at det ikke er sånn lenger, de fleste er vel vant til å høre all slags dialekter via tv og radio. Skjønt det er jo ikke så mange år siden at alle med annen dialekt enn østlandsdialekten gjorde om dialekten sin og knotet på en uforståelig dialekt som hverken var fugl eller fisk. I dag synes jeg det høres komisk ut med uttale som østlendinger og tonefall som en nordlendig.

Hovedstaden skulle forblitt Trondheim, så hadde sikkert mange nordlendinger sluppet å blitt sett ned på før i tiden :o)

Vet ikke hvordan det er med vestkantfolk og deres syn på nordlendinger, men får håpe de er blitt mer opplyst med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...