Gå til innhold

Depresjon


Gjest hyåp

Anbefalte innlegg

Jeg har hypothyreose og går på thyroxin. De siste årene har livet mitt vært veldig vanskelig pga sykdom. Jeg har vært noe deprimert i perioder, men klart meg bra. De siste månedene har imidlertid stoffskifteverdiene mine blitt helt unormale + at magnesiumnivået og D-vitaminnivået er blitt for lavt.

Jeg føler meg deprimert og urolig, særlig når jeg er sammen med andre mennesker. Jeg har jo grunn til å være deprimert, men legene er usikre på om det er stoffskiftet eller livssituasjonen som gjør meg deprimert. Mitt spørsmål til deg er. Er deprimerte mennesker plaget med diare og lave vitamin og mineralverdier, eller kan dette skyldes en endokrinologisk sykdom. For meg er det et spørsmål om å prøve lykkepillen eller ikke. Håper du har tid til å svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Det er ikke typisk for depresjon at en har diarre, vitamin og mineralmangel. Jeg tror det må forklares med noe annet.

Selv om det er livssituasjonen din som gjør deg deprimert, kan medisiner hjelpe deg.

Hva har du å tape på å prøve en SSRI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Hyåp!

Ja, det følger depresjon med hypothyreose! Jeg har selv medfødt hypothyreose, og de siste årene har jeg brukt seroxat (lykkepille).

Jeg har nylig begynt med ny medisinering, og skal se hvordan dette virker før jeg kutter ned på seroxat.

Den nye behandlignen er en kombinasjon av Thyroxin (T4) og Liothyronin (T3). Mange har blitt veldig fornøyd med denne behandlingen, så du bør spørre legen om å få prøve dette. Det er særlig mentalt at denne medisineringen er positiv, så jeg ville heller prøve dette før jeg tok lykkepiller. Det tar minst 3 mndr. før denne medisineringen gir god virkning, hvis den gjør det.

Det kan også tenkes du trenger begge deler, men prøv en ting om gangen. (T3 sies å være kroppens egen lykkepille).

Du kan gå inn på og se etter mer info på: www.stoffskifte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...