Gå til innhold

Matintoleranse (brødbakst)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Nå har det blitt påvist at mannen min antagelig ikke tåler noe særlig hvetemel og gjær. Han lever på knekkebrød for tiden, men må jo snart få seg ei brødskive også....

Hvordan i huleste lager man (kjøper?) brød som verken inneholder hvetemel eller gjær. Brødet kan evt inneholde _små_ mengder gjær.

All informasjon og alle tips taes i mot med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker vi om glutenfritt her? Da er det jo mange alternativer - enten ferdigbakt (helsekost) eller at du baker selv med spesialmel.

Moren min tåler ikke hvetemel (altså ikke gluten, men selve melet), og for henne er løsningen å spise rugknekkebrød. Vanlig brødbakst skeier hun bare ut med i ny og ne.. Mulig at ordentlig rugbrød (sånne mørke skiver, type dansk) er uten hvetemel også.

Ellers kan kanskje spelt være et alternativ? Det ligner mye på hvetemel, men er mer næringsrikt (kalt steinaldermel, det var visst det man brukte før vi gikk over til hvetemel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om glutenfritt her? Da er det jo mange alternativer - enten ferdigbakt (helsekost) eller at du baker selv med spesialmel.

Moren min tåler ikke hvetemel (altså ikke gluten, men selve melet), og for henne er løsningen å spise rugknekkebrød. Vanlig brødbakst skeier hun bare ut med i ny og ne.. Mulig at ordentlig rugbrød (sånne mørke skiver, type dansk) er uten hvetemel også.

Ellers kan kanskje spelt være et alternativ? Det ligner mye på hvetemel, men er mer næringsrikt (kalt steinaldermel, det var visst det man brukte før vi gikk over til hvetemel).

Ja, jeg ble anbefalt spelt av legen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Snakker vi om glutenfritt her? Da er det jo mange alternativer - enten ferdigbakt (helsekost) eller at du baker selv med spesialmel.

Moren min tåler ikke hvetemel (altså ikke gluten, men selve melet), og for henne er løsningen å spise rugknekkebrød. Vanlig brødbakst skeier hun bare ut med i ny og ne.. Mulig at ordentlig rugbrød (sånne mørke skiver, type dansk) er uten hvetemel også.

Ellers kan kanskje spelt være et alternativ? Det ligner mye på hvetemel, men er mer næringsrikt (kalt steinaldermel, det var visst det man brukte før vi gikk over til hvetemel).

Problemet er at han heller ikke bør spise gjær.... Jeg bakte spelt-brød i forgårs. Deigen skulle ha 5g gjær og det er jo minimalt i forhold til det som normalt sett er i brød. Problemet er at gubben (kresen som han er...) ikke likte brødet noe særlig. Selv syntes jeg det var veldig godt!

Forøvrig lever han på rugknekkebrød for tiden. Liker det kjempegodt, men det blir kanskje litt lite for en voksen mann (og arbeidskar :-))?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, jeg ble anbefalt spelt av legen min.

Har du kanskje en god (og enkel) oppskrift på brød bakt med spelt-mel?

Kan du evt.dele den med meg, please? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Hei togli. Kan du fortelle hvordan mannen din reagerer på hvete?

mvh

Han får lett tarminfeksjoner, trøtt, lite energi, lett kvalm og uvel, sure oppstøt...

I en uke har han nå kuttet ut hvete og gjær i det daglige. Skeiet ut på Mac Donalds en dag... Han føler seg mye mye bedre enn for en uke siden! Det er helt utrolig å merke hvor mye mer opplagt og fornøyd han virker nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han heller ikke bør spise gjær.... Jeg bakte spelt-brød i forgårs. Deigen skulle ha 5g gjær og det er jo minimalt i forhold til det som normalt sett er i brød. Problemet er at gubben (kresen som han er...) ikke likte brødet noe særlig. Selv syntes jeg det var veldig godt!

Forøvrig lever han på rugknekkebrød for tiden. Liker det kjempegodt, men det blir kanskje litt lite for en voksen mann (og arbeidskar :-))?

Sånt tysk/ dansk (?) rugbrød, da? Surdeig eller noe, sånn man kjøper ferdig oppskåret seks-sju skiver, vakuumpakket?

Etter at mamma kom over på hvetemel- og gjærfri diett (kuttet også poteter) merket hun også store endringer i allmenntilstanden. Bl.a. gikk hun ned ti kilo på et øyeblikk - hun som ikke tre uker med Nutrilett bet på en gang.. Tydelig at man bør tenke på mat som mer enn bare snadder, ja (f.eks. forfatteren av Sonedietten går faktisk så langt som å si at man bør tenke på mat som medisin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Sånt tysk/ dansk (?) rugbrød, da? Surdeig eller noe, sånn man kjøper ferdig oppskåret seks-sju skiver, vakuumpakket?

Etter at mamma kom over på hvetemel- og gjærfri diett (kuttet også poteter) merket hun også store endringer i allmenntilstanden. Bl.a. gikk hun ned ti kilo på et øyeblikk - hun som ikke tre uker med Nutrilett bet på en gang.. Tydelig at man bør tenke på mat som mer enn bare snadder, ja (f.eks. forfatteren av Sonedietten går faktisk så langt som å si at man bør tenke på mat som medisin).

Ja, det er ganske skremmende å tenke på hvordan maten påvirker kroppen vår. Problemene til gubben begynte trolig etter en salmonella-infeksjon for noen år tilbake.... Han er også en slik type som legger på seg med en gang hvis han ikke er i mye fysisk aktivitet. Skal bli spennende å se om dette også blir litt lettere for han nå!

Skal forresten sjekke ut dette med dansk brød. Takk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...