Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Hei. Jeg har ett problem som er ganske stort for øyeblikket. Saken er den at jeg er overvektig. Jeg er 168 cm høy, og veier 88 kg. Etter at jeg fikk mitt barn (nå 22 mnd.) gikk jeg ikke ned i vekt. Tiltross for at jeg fullammet i 1 år og ammer fremdeles. Jeg har aldri vært overvektig før, lå på 65 kg. før svangerskapet. (la vel på meg 15 kg. under graviditeten) Nå er jeg gravid igjen, 7+2, og har panikk for hvordan dette skal ende. Jeg orker rett og slett ikke og gå mer opp i vekt. Problemet er for meg så stort at jeg heller ikke vil på legekontroll pga. veiingen der. Jeg avskyr meg selv. Det er faktisk skikkeligt ukonfortabelt. Kan jeg slanke meg?? Vil det gjøre skade på fosteret? Har hørt/lest at under slanking så skiller kroppen ut ett giftstoff som er skadeligt for fosteret, er det tilfellet? Jeg snakker nå om fornuftig slanking. Jeg har en "kur" som innebærer spising av "vanlig" mat , og den vet jeg fungerer. Jeg er så rådløs.... men vet at jeg ikke orker å fortsett slik. Jeg vil også kose meg meg i svangerskapet. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52698-kan-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Jag har förståelse för att du inte känner igen din kropp som du nu har, då du inte ser ut som förut. Detta är ingen ovanlig företeelse, att man går upp mera än vad som är nödvändigt under graviditeten. Dessa kilon kan sedan bli svåra att bli av med.En del går ned mycket i vikt under amningen, medans andra inte gjör det. Du tillhör tydligen den sistnämnd gruppen kvinnor. Nu är det faktum att du är gravid igen , och detta gjör att det inte kan bli aktuellt med någon bantning/slanking. Det som du ändå kan gjöra för att undvika en stor viktuppgång denna graviditeten, är att äta vanlig sund norsk kost och motionera. Gravida kvinnor behöver ca 2000 kalorier/dag, men dessa behöver man ju inte få i sig via sötsaker. Motion är bra att utöva under graviditeten, så länge som man inte har några komplikationer. Har du dålig kondition och är otränad, kan du börja med att gå turer, cykla och simma feks. Följer du detta, behöver du alltså inte att gå upp de där extra onödiga kilona under graviditeten, utan bara de som hör graviditeten till. (ca 10-12 kilon) Vetskapen om detta kanske kan gjör att du står ut med din lite "runda" och kvinnliga kropp. Bantningen kan du skjuta upp tills efter nästa amning är över. Jag tycker att du nu skall glädja dig över att du är gravid och inte fokusera allt för mycket på din övervikt. Var snäll och inte skjut upp din inskrivning hos doktorn. Doktorer och jordmödrar har träffat många fina och flotta överviktiga kvinnor! Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52698-kan-jeg/#findComment-211492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.