Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg venter tvillinger til høsten . Har derfor vert på tr.kontoret for å høre ang permisjon ol. Vet at man da får 7 uker mere (80%) som foreldrene kan dele seg i mellom etter behov. Det jeg lurer på som hun ikke kunne gi et klart svar på var om jeg kan bruke noen av disse ukene når min mann tar ut fedrekvoten sin ? Faren kan jo ta ut noen uker for å vere ilag med meg og barna rett etter fødselen ? Nå virket hun på tr,kontoret usikker og bladde fælt i papirene sine da jeg spurte men omsider sa hun at det gikk nok ikke .Trodde at litt av hensikten med disse ukene var at begge foreldre kunne vere hjemme ilag jeg . Rart at far kan vere hjemme når mor er det og ikke omvendt. Nå løser vi det slik at jeg tar ut ferie når han har fedrekvoten sin men jeg synes ærlig talt at dette høres rart ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52711-tvillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan ta ut maks 150% permisjon samtidig ved ettbarnsfødsel.

Men ved tvillingfødsel så kan de 7 ekstra ukene tas av pappaen parallelt med at du er hjemme i begynnelsen av permisjonen

Men fedrekvoten er jo de 4 ukene som er forbeholdt ham. Disse kan han ikke ta ut parallelt med at du er hjemme 100% i permisjon. Men du kan feks. avvikle ferie disse 4 ukene, så er dere jo allikevel hjemme. Eller han kan ta ut 50% permisjon i 8 uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52711-tvillinger/#findComment-214214
Del på andre sider

Irene Grøneng

Dere kan ta ut maks 150% permisjon samtidig ved ettbarnsfødsel.

Men ved tvillingfødsel så kan de 7 ekstra ukene tas av pappaen parallelt med at du er hjemme i begynnelsen av permisjonen

Men fedrekvoten er jo de 4 ukene som er forbeholdt ham. Disse kan han ikke ta ut parallelt med at du er hjemme 100% i permisjon. Men du kan feks. avvikle ferie disse 4 ukene, så er dere jo allikevel hjemme. Eller han kan ta ut 50% permisjon i 8 uker.

Dette er ikke korrekt. Sakset fra lovteksten: "Foreldrene står fritt med hensyn til hvordan de vil dele forlengelsen seg imellom, også slik at det kan ytes ugraderte fødselspenger til begge foreldrene samtidig."

Det er altså ingenting til hinder for at mor kan ta forlengelsen mens far har fedrekvote.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/52711-tvillinger/#findComment-215881
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...