bskauge Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Jeg har i over en tre måneders periode brukt et mål-selv apparat for å sjekke puls og blodtrykk. Apparatet gir jo litt forskjellige resultater fra gang til gang, men stort gir det følgende: Puls: 85-95 Blodtrykk 145/104 (siste måling) Etter hva jeg har skjønt, så er jo dette forholdsvis høyt. Jeg er mellom 25 og 30 år, ca 185cm høy, og veier ca 80kg. Jeg har ikke problemer med kondisjon, men jeg røyker og drikker en god del kaffe, men spiser veldig lite sterkt fettholdig mat. Ved en hvilkepuls på over 85 så vil kanskje hjertet utvide seg? Det er jo ikke bra. Jeg ønsker litt råd om hva jeg kan gjøre for å rette på dette, og få en liten pekepinn på hvor alvorlig dette er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52787-h%C3%B8y-puls-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Svar til BS. De måleverdiene du anfører er i overkant av det vi regner som akseptabelt for en ung mann, spesielt dine blodtrykksverdier. Imidlertid skal du være klar over at de neppe er representative for det du vanligvis har i puls og blodtrykk. De fleste apparater for egenmåling er brukbare, selv om det er endel variasjon mellom de enkelte typer. Det er likevel mye som påvirker slike målestørrelser hos deg, ikke minst situasjonen når du måler, og du vil kunne finne store sprang i såvel puls som blodtrykk med få minutters mellomrom. Hvis det er holdepunkt for at du kan ha et reelt forhøyet blodtrykk, er det ønskelig at du får det monitorert over et helt døgn ved hjelp av et apparat som måler 3-4 ganger hver time i 24 timer. På den måten får du et representativt bilde av din variasjon av begge størrelser, og kan ta konsekvensen av funnene deretter. De fleste legekontor har utstyr for slike målinger. Hvis du har en sann hvilepuls på 85-90 er du sannsynligvis betydelig utrenet. Jeg forutsetter at du har fått din lege til å foreta en generell sjekk av deg, bl.a. vurdert din stoffskiftefunksjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/52787-h%C3%B8y-puls-og-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-220175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.