Gå til innhold

Bunad, tillhørighet


Gjest AnyMouse

Anbefalte innlegg

Gjest AnyMouse

Dattern min har arvet en Rondasstakk etter barna til venninde av meg. Nå ringte hun meg i går og sa at jeg kunne få kjøpe Rondasstakken hennes veldig billig da hun har arvet bunad etter sin mor og ikke bruker den lenger.

Jeg er ikke fra området hvor Rondasstakken er fra. Hvordan ser dere på å ha bunad fra et sted man ikke er fra. Er det noen av dere som har det?

Har ikke kvaler om det på dattern min sine vegne men mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Personleg* syns eg ein bör ha tilknytning til området når ein skal vidareföre ein drakttradisjon. Men det verkar som om mange ikkje bryr seg om det, og berre vel den som dei syns er finast uansett.

Sjölv veit eg no mange bunader som eg kanskje syns er finare enn min, men eg kunne ikkje tenkt å bruke dei - ja med mindre eg gifta meg med ein innfödt og flytta dit e.l., men eg ville nok foretrukke bunad frå der eg hadde mine eigne röter uansett. Slik er no *eg*...

Men, tja... når dattera di har ein, så kan vel du bruke ein som er lik, og når du får han billig - eg er ikkje verre på det enn at eg kan sjå litt praktisk på det også. Bunad er dyrt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnyMouse

*Personleg* syns eg ein bör ha tilknytning til området når ein skal vidareföre ein drakttradisjon. Men det verkar som om mange ikkje bryr seg om det, og berre vel den som dei syns er finast uansett.

Sjölv veit eg no mange bunader som eg kanskje syns er finare enn min, men eg kunne ikkje tenkt å bruke dei - ja med mindre eg gifta meg med ein innfödt og flytta dit e.l., men eg ville nok foretrukke bunad frå der eg hadde mine eigne röter uansett. Slik er no *eg*...

Men, tja... når dattera di har ein, så kan vel du bruke ein som er lik, og når du får han billig - eg er ikkje verre på det enn at eg kan sjå litt praktisk på det også. Bunad er dyrt ;-)

Er enig med deg. Det er sånn jeg også har tenkt.

Ja, det er dyrt med bunad. Egentlig kunne jeg tenkt meg Romeriksbunaden med gull brokadeliv. Det er den som er her jeg er ifra. Men det blir dyrt. Tror neppe det blir bunad på meg da, nei.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Z@pvir

Jeg mener i utgangspunktet at du må ha slekts-tilhørighet. Men dette har begynt å skli ut. De unge som kommer etter oss kommer sikkert til å ta enda mindre hensyn til dette. Så det er vel snart fritt valg uansett.

Litt trist, men praktisk er det jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig kunne aldri ha tenkt meg til å bruke en bunad hvor jeg ikke har tilhørighet fra. Men det er helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnyMouse

Jeg personlig kunne aldri ha tenkt meg til å bruke en bunad hvor jeg ikke har tilhørighet fra. Men det er helt opp til deg.

Er forsåvidt enig med deg. Regner med at det blir til at jeg avslår. Får heller være bunadløs tror jeg.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnyMouse

Jeg mener i utgangspunktet at du må ha slekts-tilhørighet. Men dette har begynt å skli ut. De unge som kommer etter oss kommer sikkert til å ta enda mindre hensyn til dette. Så det er vel snart fritt valg uansett.

Litt trist, men praktisk er det jo!

Ja, litt synd er det.

Regner med at jeg avslår tilbudet. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnyMouse

Jeg mener i utgangspunktet at du må ha slekts-tilhørighet. Men dette har begynt å skli ut. De unge som kommer etter oss kommer sikkert til å ta enda mindre hensyn til dette. Så det er vel snart fritt valg uansett.

Litt trist, men praktisk er det jo!

Ja, litt synd er det.

Regner med at jeg avslår tilbudet. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...