Gå til innhold

Tvangstanker og tvangshandlinger?


Gjest Søster

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen svar og jeg håper noen der ute kan svare. Min søster er veldig dominerende hun er elst av oss to og har alltid "tatt seg av meg".For noen år siden ble jeg lei av å bli manipulert av min søster og jeg begynte og si nei til henne dersom det var noe jeg ikke ønsket eller dersom det var noe hun sa som jeg ikke var enig i (det kan dreie seg om alt) da ble det alltid slik at hun motsa meg i alt, hun kunne kalle meg dum og at jeg ikke skulle snakke om noe jeg ikke hadde peiling på. Vi kunne begynne å krangle pga dette og da var det aldri snakk om at det var hennes feil (hun kan aldri innrømme noe som helst) men alt var min skyld og at jeg hadde problemer og måtte begynne å gå inn i meg selv. Hun kan ringe meg og le og være veldig hyggelig men når det nærmer seg slutten av samtaler kommer hun alltid med noen ekle bemerkninger. Hun er veldig godt likt blandt de som ikke kjenner henne og hun blir lett kjent med andre. Det største problemet hun gjør med seg selv og andre er at hun driver med en "sykelig" form for vasking når hun kommer til meg går hun alltid rett ut på toalettet og vasker seg uten å tørke seg etterpå etter dette tar hun ikke i noe bare sitter med sprikende fingre og ut eller inn av døren bruker hun albuen eller foten til å åpne med. Hun spiser aldri hos andre og hvis hun absolutt må er det hun som må lage maten og dda er det et helt oppvask etter henne pga at hun bruker så mange skaåler ol til å tilberede maten i og hvis andre er så uheldige å komme borti noe hiver hun alt maten og starter på nytt, når hun er hos besteforeldrene vår går hun ned i butikken hver dag og handler ferskt brød og pålegg selv om det er nok av det hjemme dette pga at hun ikke kan spise noe andre har tatt i. Ser hun en rød flekk som kan minne om blod et eller annet sted blir hun hysterisk, som når da mormoren vår på 88 år hadde blødd litt bak i nakken så hun begynte å blø og det kom en liten flekk på t sjorta tok hun en pose rundt hånden til å ta i den med når hun skulle vaske den. Når hun vasker klær vasker hun dem 2 ganger( på koking) og hvis andre henger dem opp før hun har sette det vasker hun dem en gang til, hun har en datter når hun var baby var det ingen som fikk ta i henne. Hun kommer alltid forsent dersom hun skal noe for hun har så mye hun skal gjennom før hun går og hvis ikke vi står på pletten når hun kommer er det vi som får skylden.

Dette innlegget ble langt men det hadde blitt enda lengre hvis jeg skulle fortalt alt. Men jeg spør deg som sikkert kan ha en forklaring på hva dette kan dreie seg om og om det er noe hjelp og få for dette sliter på alle som står henne nær og ikke minst tror jeg det sliter på henne selv om hun aldri ville innrømme det. Jeg må også nevne at hun er veldig tynn nærmest anorextisk. Er det samtalegrupper for familien for jeg vet jo at det ikke hadde nyttet å få henne til å gå og snakke med noen om det, men er det noe å gjøre og hva er det snakk om her??

Veldig takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes helt sikkert samtalegrupper dere kan snakke med, men jeg ville ha snakket med en lege eller på helsestasjonen om det. Hun er jo syk og trenger absolutt hjelp, eller kansje hun bare vil nyte all den oppmerksomheten dere gir henne? Søk hjeelp og snakk med noen om problemet for dette sliter jo på hele familien! Ønsker deg lykke til videre :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det opplagt at din søster er sterkt rammet av tvangstanker/handlinger.

Jeg har noe av det samme selv men ikke så ekstremt som dette.

Jeg er også redd for blod og vasker meg for mye. Men de eksemplene du nevner tyder på at hun er alvorlig rammet og ute av stand til å leve et normalt liv.

I tillegg kan de jo virke som hun har andre psykiske plager.

Hun er manipulerende osv.

Du bør forsøke (og evt få andre i familien med på det) å få henne til å søke hjelp.

Jeg vil tro at hun kvalifiserer til akutt psykiatrisk hjelp.

At hun har et barn å ta vare på gjør jo ikke saken bedre.

Det er kjempeviktig at hun får hjelp så hun ikke bryter helt sammen.

Denne lidelsen kan være helt invalidiserende og fryktelig vanskelig å leve med.

Det du også kan gjøre er å kontakte en lege for å få råd til hvordan dere skal forholde dere til dette. Evt. hvordan få henne til lege.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Dette er utvilsomt en tvangslidelse (OCD). Det finnes god behandling både i form av medisiner og kognitiv terapi.

Forutsetningen er dog at vedkommende selv innser at hun har en tvangslidelse og at hun ønsker behandling. Uten dette er det lite å gjøre.

Dere i familien kan bidra med motivasjon i forhold til det å søke hjelp.

Kanskje kan dere gi henne noe opplysningsmateriell fra organisasjonen ANANKE. Du finner denne på nettet ved å søke på Kvasir eller Fast (www.alltheweb.com).

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...