Gå til innhold

feit kjæreste


Gjest udde

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er en jente på 25 som er så heldig å ha verdens søteste og godeste kjæreste.

"Problemet" er at han er svært overvektig. Egentlig er det ikke et problem engang, fordi han har det ganske bra med seg selv og han har lært seg "å leve med det". Han har ikke spesielt lyst til å slanke seg, og jeg vil på en måte heller ikke at han skal det. Jeg elsker han som han er, og jeg synes det er deilig med alt "det extra".

MEN, selv om han ikke har noen særlige fysiske problemer, bekymrer jeg meg av og til for helsa hans...

Han har vært veldig ømfintlig angående vekta tidligere, men han er bedre nå. Men jeg er redd han skal misforstå hvis jeg sier han kanskje burde prøve å passe på hva han eter...

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er overvektig selv og hadde jeg hatt en kjæreste, så hadde jeg satt pris på om vedkommende dro meg med ut på tur. Gjerne i skog og mark.

Du kan jo begynne med å få ham med på en rusletur ut, feks. på søndagene og gjøre det til en god vane? Kanskje dere kan øke mosjonen etterhvert, gå flere ganger i uka? Du kan jo også undersøke om det finnes noe som kalles for Helsesportlag i kommunen deres (det er det her jeg bor, og der er jeg med). Slike lag har gjerne gode tilbud til trimmere og mosjonister av alle kategorier og gjerne ulike aktiviteter man kan være med på for en rimelig penge.

Selvsagt må han også passe på hva han får i seg. Men først og fremst tror jeg at bevegelse vil gjøre ham godt. Og dessuten er det vel koselig å kunne gjøre noe sammen? Tror du bør være forsiktig med å nevne slanking for ham og at det er målet, men ta det heller som en hyggelig ting å gjøre ilag.

Kan hende du får flere råd om du prøver inne på Mat og Ernæringsforumet her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære udde ! Det er ofte en subjektiv opplevelse av hva enkelte mener er "feit". Spesielt mennesker som er "kroppsfikserte" mener at andre er "feit", hvor de kanskje etter medisinske mål er innenfor normalområdet. Dersom din kjæreste etter medisinske kriterir er overvektig kan dette på sikt føre til skader på kroppen og da bør han selvsagt til legeundersøkelse for å få hjelp til å redusere vekta ved bl.a fornuftig kosthold og fysisk aktivitet. Du bekymrer deg for helsa hans, kanskje det er en måte å tilnærme seg problemet; si at du er bekymret. Synes det er viktig at du er forsiktig, da han tydelig er ømfintlig angående vekta. Du har fått gode råd av andre i forumet om bevegelse, turer sammen dette kan være en god start, lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære udde ! Det er ofte en subjektiv opplevelse av hva enkelte mener er "feit". Spesielt mennesker som er "kroppsfikserte" mener at andre er "feit", hvor de kanskje etter medisinske mål er innenfor normalområdet. Dersom din kjæreste etter medisinske kriterir er overvektig kan dette på sikt føre til skader på kroppen og da bør han selvsagt til legeundersøkelse for å få hjelp til å redusere vekta ved bl.a fornuftig kosthold og fysisk aktivitet. Du bekymrer deg for helsa hans, kanskje det er en måte å tilnærme seg problemet; si at du er bekymret. Synes det er viktig at du er forsiktig, da han tydelig er ømfintlig angående vekta. Du har fått gode råd av andre i forumet om bevegelse, turer sammen dette kan være en god start, lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Hei!

Kjæresten min er ca. 180 cm høy og veier rundt 115 kg. Så han er vel allment sett ganske "rund".

Jeg har selvfølgelig prøvd å foreslå å gå tur eller ihvertfall finne på noe annet en å sitte hjemme. Han virker interessert, men det blir liksom aldri noe av.

Han snakker ikke så mye om vektproblemene sine, så jeg veit ikke hva legen hans har sagt til han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...