Gå til innhold

Pergotime


siril

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk resept på pergotimekur x 3 for snart 2 år siden. Resultatet ble ei nydlig jente etter 1 kur. Hun er snart 1 år og jeg kunne tenke meg et barn til om ikke så lenge. Kan jeg fortsatt bruke den samme respten 2 år etter den ble utskrevet. Jeg har jo 2 kurer igjen på den, eller må jeg til legen igjen får å få ny resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil ikke anbefale deg bare å begynne med pergotime uten videre, jeg synes du først skal forsøke å bli gravid på naturlig måte. Det er øket risiko for abort ved graviditeter med pergotime, og man har lenge diskutert om det er øket risiko for eggstokk-kreft ved bruk av pergotime (de fleste mener imidlertid at det ikke er øket risiko). Man kan også få ubehagelig reaksjon på tablettene. Så jeg vil ikke anbefale det uten at det er grunn, dvs manglende eller sjeldne eggløsninger og sjeldne menstruasjoner. Er det tilfelle hos deg? En resept holder bare ett år, så din er nok for gammel.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg bare å begynne med pergotime uten videre, jeg synes du først skal forsøke å bli gravid på naturlig måte. Det er øket risiko for abort ved graviditeter med pergotime, og man har lenge diskutert om det er øket risiko for eggstokk-kreft ved bruk av pergotime (de fleste mener imidlertid at det ikke er øket risiko). Man kan også få ubehagelig reaksjon på tablettene. Så jeg vil ikke anbefale det uten at det er grunn, dvs manglende eller sjeldne eggløsninger og sjeldne menstruasjoner. Er det tilfelle hos deg? En resept holder bare ett år, så din er nok for gammel.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Takk for svaret.

Da jeg var til utredning fant de ingen grunn til at jeg ikke ble gravid. Jeg har regelmessig mens, eggløsning og hormonnivået var bra. Jeg tok røntgen av egglederene og de var åpne. Samboers sædceller var helt supre. Altså ingen ting å sette fingern på, men det var først med hjelp av pergotime jeg ble gravid. Hva kan årsaken/e være til det?

Du skriver at enkelte mener at en slik hormonbehandling kan være med på å fremme eggstokk kreft. Jeg selv har hatt celleforrandringer i livmorhalsen, som viste seg å være av den aggresive typen, dvs at på et ørlite område hadde den utviklet seg til det tidligste stadium man kan kalle kreft. Vil jeg da være mere disponert for å få kreft i eggestokkene ved en hormonbehandling enn andre?

Jeg vil jo helst bli gravid uten hormonbehandling, men har liksom liten tro på at det vil skje. Vi prøvde å bli gravid i 2 år før vi endelig lykktes med hjelp av hormoner. Jeg har ikke brukt noen form for prevansjon de siste 7 årene.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...