Gå til innhold

Insektstikkallergi, hva gjør man med det?

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Hei!

Om en måneds tid skal jeg oppholde meg i Hurdal et par uker. Problemet er at det kryr med både mygg og klegg der, samtidig med at jeg kommer til å være mye ute.

Får jeg innsektsbitt, blir det mye kløende hevelse som er veldig plagsom. Tok opp dette med legen min i fjor sommer, og fikk da Zyrtec som jeg begynte noen dager før jeg dro til Hurdal og igjennom ukene jeg oppholdt meg der. Dessverre hadde ikke dette særlig god effekt på meg, men legen sa det ikke fantes andre altærnativer enn Zyrtec.

Stemmer virkelig dette?? Det må da finnes andre allergimedisiner på markedet, helst noe man ikke blir trøtt av.

Kortison vil jeg helst unngå siden jeg har diabetes, og vet at blodsukkeret havner på tur om jeg bruker det. Jeg bruker også Tegretol mot epilepsi, men håper ikke det har uheldige interaksjoner med allergimedisiner.

På forhånd takk for hjelpen :)

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Windsong

Det finnes andre antihistaminer enn Zyrtec - snakk med legen om å prøve en annen type. I verste fall kan du prøve med dobbel dose. Hjelper ikke det må du behandle stikkene når de kommer. Enten kan du smøre med en gruppe 2 kortisonkrem (det har ingen betydning for diabetesen din). Det er også ofte til god hjelp å legge på et kaldt omslag med en desinfiserende væske som f.eks. Pyrisept

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...