Gå til innhold

Ang.morkake....


lenec

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i uke 17 og har nylig vært på ultralydkontroll hos min faste gynokolog.

Hun sa at morkaken lå litt langt nede, men den ville nok flytte seg oppover. Ble litt engstelig, men hun sa jeg kunne slappe av. Er det vanlig blant gravide som har det som meg?

Pleier morkaken flytte seg oppover? Hva skjer hvis den ikke gjør det da?har det noe å si?

Jeg er laserkonisert og på helsekortet skrev hun cervix lukket 30mm, er det bra?

Venlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis morkaken ligger foran åpningen blir det keisersnitt.

I svangerskapet kan visst forliggende morkake også føre til blødninger.

Jeg har ikke hørt at dette er farlig, og det er visst helt normalt at den flytter seg litt oppover, slik at vanlig fødsel ikke er noe problem.

Det går nok bra skal du se:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morkaken flytter seg etterhvert som livmoren strekker seg og blir større. Det er helt naturlig. Og altså ikke noe farlig i de fleste tilfeller. Det er jo under kontroll uansett, det er jo dette man går på svangerskapskontroller for.

Siden du har en gynekolog som har UL-utstyr, så kan du jo få en UL-time til senere og få kontrollert det, slik at du føler deg tryggere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CL!

Det er ikke uvanlig med forliggende morkake tidlig i svangerskapet, og som oftest ligger den på rett plass til fødselen.

Slik jeg har forstått det er det rutine ved forliggende morkake med ny innkalling til ultralyd i ca. uke 28-32 for ny sjekk.

Jeg hadde delvis ved forliggende morkake i uke 20 og i uke 28. Gynekologen som tok ultralyd i uke 28 forklarte at det egentlig var for tidlig å ta ultralyden da. Han sa at siden livmoren fremdeles vokser, så var det stor sjanse for at morkaken ville bli dratt oppover. Jeg var derfor tilbake til ny ultralyd i uke 32, og morkaken hadde da flyttet på seg.

Hvis morkaken ikke har flyttet på seg, blir det vurdert om man skal klarerest for vanlig fødsel eller om det blir keisersnitt (alt etter hvor morkaken ligger).

Komplikasjoner som kan oppstå ved forliggende morkake er blødninger. Hvis det oppstår blødning vil man bli undersøkt gynekologisk og med ultralyd hvor man spesielt ser på morkaken og på fosterets trivsel.

Ønsker deg lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig at morkaken ligger såpass langt nede mot livmoråpningen at det evt. kan ligge i veien for en normal fødselspassasje. Imidlertid er det heldigvis slik at den som oftest trekker seg litt oppover når du etterhvert vokser. Du blir sikkert innkalt til ny ultralyd i god tid før termin. Skulle den mot formodning fremdeles ligge for langt nede, må det planlegges keisersnitt. Man skal alltid være ekstra obs. på blødninger i svangerskapet når man har forliggende morkake.

Når legen din skriver at cervix er 30mm, så betyr det at livmorhalsen din er 3cm lang, og det er helt greit.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis morkaken ligger foran åpningen blir det keisersnitt.

I svangerskapet kan visst forliggende morkake også føre til blødninger.

Jeg har ikke hørt at dette er farlig, og det er visst helt normalt at den flytter seg litt oppover, slik at vanlig fødsel ikke er noe problem.

Det går nok bra skal du se:-)

Hei!

Tusen takk for raske svar.......

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...