Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei,

jeg lurer på om det finnes ulike grader av astma. Når jeg trener de harde øktene, som intervall eller treningskonkurranse, så hender det at jeg får akutt pusteprolem. Dvs at fra å ligge på terskel så snører halsen seg sammen og jeg må "dra" pusten inn.

Spørsmålet er om dette kan være tegn på at jeg har en mild form for astma, eller at jeg bare bikker for mye over terskelsonen.

Jeg har prøvd samboerens pef-måler og greier ca 470. Er det normalt?

Jeg har lurt på å gå til legen for å ta en skikkelig test, men samtidig så føles dette som en bagatell.

Håper på svar.

Vennlig hilsen Tudi

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53017-anstrengelsesastma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Astma finnes i mange fasonger. Noen har en meget mild type som kun trenger anfallsmedisin, andre trenger flere medisiner av og til og atter andre trenger medisiner hele tiden. Noen er veldig syke mens andre har mulighet for god kontroll. Dette med at du nå må trekke pusten ekstra, er det noe nytt? Mange idrettsfolk opplever dette, og mange av disse lider av anstrengelsesutløst astma, som altså bare er en plage under anstrengelse. Mange av våre helt ekstreme toppidrettsutøvere lider av dette. Du kan jo prøve din venns blå medisin ( den han tar for anfall der og da) og se om dette har noen virkning. Denne medisinen har ingen virkning på andre enn astmatikere.

En PEF på 470 sier lite, da jeg ikke vet høyde, kjønn, alder, som denne testen er helt avhengig av. En annen ting er at astmatikere blåser PEF for å registrere endringer i sykdommen. Hvis de har en helt lik linje over det hele, er de ikke plaget av sykdommen for øyeblikket, med mindre PEF er konstant lavere enn forventet over tid. Hvis dette er en form for astma, bør du ta det alvorlig. Kontakt en lungelege for de nødvendige undersøkelser, slik at du kan begynne å ta hensyn til sykdommen, hvis det da er astma. Og det er jo ikke sikkert. Men det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53017-anstrengelsesastma/#findComment-215514
Del på andre sider

Astma finnes i mange fasonger. Noen har en meget mild type som kun trenger anfallsmedisin, andre trenger flere medisiner av og til og atter andre trenger medisiner hele tiden. Noen er veldig syke mens andre har mulighet for god kontroll. Dette med at du nå må trekke pusten ekstra, er det noe nytt? Mange idrettsfolk opplever dette, og mange av disse lider av anstrengelsesutløst astma, som altså bare er en plage under anstrengelse. Mange av våre helt ekstreme toppidrettsutøvere lider av dette. Du kan jo prøve din venns blå medisin ( den han tar for anfall der og da) og se om dette har noen virkning. Denne medisinen har ingen virkning på andre enn astmatikere.

En PEF på 470 sier lite, da jeg ikke vet høyde, kjønn, alder, som denne testen er helt avhengig av. En annen ting er at astmatikere blåser PEF for å registrere endringer i sykdommen. Hvis de har en helt lik linje over det hele, er de ikke plaget av sykdommen for øyeblikket, med mindre PEF er konstant lavere enn forventet over tid. Hvis dette er en form for astma, bør du ta det alvorlig. Kontakt en lungelege for de nødvendige undersøkelser, slik at du kan begynne å ta hensyn til sykdommen, hvis det da er astma. Og det er jo ikke sikkert. Men det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Takk for svar,

Jeg trodde nok at det var vanlig ja, men grunnen til at jeg reagerer litt er at jeg ikke kan huske at jeg hadde slike problemer før. Da var det mer at pustingen økte gradvis etter hvert som intensiteten økte, mens nå føles det mer som det plutselig kommer.

Dessuten så har jeg en tvillingsøster som fikk diagnostisert "anstrengelsesastma" av en lege når hun var 17 år. Hun fikk innhalator for å bruke når anfallet kom.

Jeg er 24 år, 169cm høy og 55kg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53017-anstrengelsesastma/#findComment-220117
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...