Gå til innhold

Hvorfor blir ikke disse 15-årige jentene varetektesfengslet?


SierDuDet

Anbefalte innlegg

To av jentene er 15 år gamle, altså over den kriminelle lavalder, så hvorfor i helvete blir de ikke bura inn?

En mer grotesk vold/voldtektsak har man knapt sett i landet her siden Viggo og Co gikk bersherk i Kristiandsand, og likevel er det ikke snakk om varetekt?

Mange sier vel at det er pga deres alder at de ikke skal bures inn, men det er vel en grunn til at vi har en kriminell lavalder, og det er vel ikke mer enn ett par uker siden en 15 årig gutt ble satt i varetekt for å ha skaffet våpenet som sørget for konedrapet på vei inn i tinghuset.

Så hvorfor blir ikke disse jentene varetektsfengslet? Er det fordi de er jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    9

  • grublings

    9

  • Cheerleader

    8

  • Zirine

    6

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Nå husker ikke jeg de nøyaktige "reglene" for varetekt i Norge, men er det ikke at det skal enten være fare for bevisforspillelse, at de skal rømme, eller gjenta handlingen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Jeg klarer ikke helt å legge denne saken fra meg, grunnen er muligens at jeg har ei jente på 13 år, altså bare to år yngre enn disse jentene.

Hadde jeg vært mor til en av disse, er jeg temmelig sikker på at jeg hadde ønska varetekt for dattera mi. Jeg hadde hatt store problemer med å godta at hun skulle slippe unne en sånn stygg og kvalmende handling uten andre reaksjoner enn meldeplikt, tilsnakk, husarrest o.l.

I tillegg hadde jeg klamra meg til håpet om at ensomheten i cella ville framkalt en viss refleksjon over det hun hadde gjort.

For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg engang ville orka å hatt henne i hus på ei stund. Foreldrekjærligheten er betingelsesløs, men å ta den fram og vise den under slike omstendigheter vet jeg ikke om jeg hadde klart.

Gud hjelpe meg så vondt jeg har av de foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å legge denne saken fra meg, grunnen er muligens at jeg har ei jente på 13 år, altså bare to år yngre enn disse jentene.

Hadde jeg vært mor til en av disse, er jeg temmelig sikker på at jeg hadde ønska varetekt for dattera mi. Jeg hadde hatt store problemer med å godta at hun skulle slippe unne en sånn stygg og kvalmende handling uten andre reaksjoner enn meldeplikt, tilsnakk, husarrest o.l.

I tillegg hadde jeg klamra meg til håpet om at ensomheten i cella ville framkalt en viss refleksjon over det hun hadde gjort.

For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg engang ville orka å hatt henne i hus på ei stund. Foreldrekjærligheten er betingelsesløs, men å ta den fram og vise den under slike omstendigheter vet jeg ikke om jeg hadde klart.

Gud hjelpe meg så vondt jeg har av de foreldrene.

Det er en syk sak, og jeg kan overhodet ikke fatte hva som foregår i hodene på noen som gjør noe slikt. Det er mange liv som har blitt ødelagt her. Den fornærmede jenta, hennes familie, overgriperne, og kanskje mest av alt - deres familie.

Jeg kan ikke fatte at slikt er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å legge denne saken fra meg, grunnen er muligens at jeg har ei jente på 13 år, altså bare to år yngre enn disse jentene.

Hadde jeg vært mor til en av disse, er jeg temmelig sikker på at jeg hadde ønska varetekt for dattera mi. Jeg hadde hatt store problemer med å godta at hun skulle slippe unne en sånn stygg og kvalmende handling uten andre reaksjoner enn meldeplikt, tilsnakk, husarrest o.l.

I tillegg hadde jeg klamra meg til håpet om at ensomheten i cella ville framkalt en viss refleksjon over det hun hadde gjort.

For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg engang ville orka å hatt henne i hus på ei stund. Foreldrekjærligheten er betingelsesløs, men å ta den fram og vise den under slike omstendigheter vet jeg ikke om jeg hadde klart.

Gud hjelpe meg så vondt jeg har av de foreldrene.

Jeg kan ikke annet enn å signere innlegget sammen med deg Retvizan. Føler det akkurat på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

terningkast6

Jeg er helt enig i at disse jentene ikke burde slippe så lett unna. Jenter i den alderen kan være utrolig utspekulerte og onskapsfulle og tillate seg utrolig mye. Nå har det altså gått over streken, og det burde statueres et eksempel for at også jenter skal skjønne at slikt ikke går upåaktet hen. De kan da ikke ha et snev av empati når de klarer å gjøre noe slikt mot ei anna jente. Jeg er sikker på at hvis det var 15 år gamle gutter så hadde de vært bura inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå husker ikke jeg de nøyaktige "reglene" for varetekt i Norge, men er det ikke at det skal enten være fare for bevisforspillelse, at de skal rømme, eller gjenta handlingen?

Med vennlig hilsen

Joda, du har helt rett i det. Varetektsfengsling skal ikke brukes som en straff i seg selv siden siktede ennå ikke er dømt.

Men i denne saken er det flere involverte siktede, og såvidt jeg kan forstå kan de ta kontakt med hverandre og endre forklaringer, derfor synes jeg varetekt er på plass for de jentene som var over 15. De resterende bør settes i husarrest uten kontakt med andre enn kriseteamet, til saken er ferdig etterforsket.

Dessverre tas det nok for mye hensyn til alder og kjønn...Jenter på 14-15 kan være utrolig ondskapsfulle, og bør absolutt ikke tas på med silkehansker!

Husker meg selv i den alderen...*frysninger*

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå husker ikke jeg de nøyaktige "reglene" for varetekt i Norge, men er det ikke at det skal enten være fare for bevisforspillelse, at de skal rømme, eller gjenta handlingen?

Med vennlig hilsen

Man kan godt varetektsfengsle selv om alle de kriteriene du nevner er oppfylt. Man skal da ta hensyn til den "allminnelige rettsfølelse" og folkeoponionen.

Et annet moment er strafferammen på handlingen som er begått. Husker ikke sikkert hva grensen er, men kvalifiserer forbrytelsen til f.eks. 2 års fengsel, kan man også varetektsfengsles, selv om man har tilstått, ikke planlegger rømmning, og det ikke er fare for gjentagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassmus

Det er vel ingen grunn til å varetektsfengsle dem dersom de har lagt kortene på bordet og ikke det er fare for at de skal rømme eller gjenta handlingen.

Jeg bryr meg egentlig ikke om varetektsfengslingen,men derimot at de skal dømmes i en rettsal for dette. Få bura de drittungene inn en stund slik at vi kan skremme andre fra og gjøre noe sånt.

Jeg vet svært godt hvordan et seksuelt overgrep kan ødelegge et menneske og dets familie for livet. Dette fodi en syk jævel skal "ha seg" og demonstrere makt i en halvtimes tid, eller i 5 timer som i denne saken. Hadde jeg vært der hadde jeg slått de småjehntene så lenge jeg hadde greid å løfte armene. Og nei, jeg er ikke svær i kjeften, jeg godtar simpelten ikke slik krenkelese. Eneste som kan få meg i bråk på byen må være menn som er ufine overfor kvinner. Ser jeg at dette virker ubehagelig blir jeg rasende.

Jeg vet jeg er hard og bastant, men denne jenta blir aldri seg selv igjen uansett hvor mye hjelp hun får. Vi må bare vise at dette ikke aksepteres. Få stuet dem vekk og la dem råtne!!!!!!

En svært sint,opprørt og følelsesladd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest åpenbare forklaringen er at det er fordi de er jenter, ja.

Et av de områdene der det ikke er oppnådd likestilling er i strafferettspleien. Og det virker ikke som det står øverst på lista over "viktige saker" hos feministene heller...

F.eks. så er det stor overvekt av kvinner siktet for alvorlige forbrytelser, drap, narko-smuggling, osv. som slipper fengselstraff etter rettspsykiatrisk vurdering. De får oftere enn menn diagnosen "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" og andre eksotiske uttalelser. Dermed kan de "sone" på institusjon.

Vet om et tillfelle der en mor surret sitt barn i ståltråd og stekte barnet i stekeovnen til det døde. Fikk ikke noe fengselstraff for det. Saken har ikke vært omtalt i media så jeg vil ikke si hvilken kommune det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest åpenbare forklaringen er at det er fordi de er jenter, ja.

Et av de områdene der det ikke er oppnådd likestilling er i strafferettspleien. Og det virker ikke som det står øverst på lista over "viktige saker" hos feministene heller...

F.eks. så er det stor overvekt av kvinner siktet for alvorlige forbrytelser, drap, narko-smuggling, osv. som slipper fengselstraff etter rettspsykiatrisk vurdering. De får oftere enn menn diagnosen "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" og andre eksotiske uttalelser. Dermed kan de "sone" på institusjon.

Vet om et tillfelle der en mor surret sitt barn i ståltråd og stekte barnet i stekeovnen til det døde. Fikk ikke noe fengselstraff for det. Saken har ikke vært omtalt i media så jeg vil ikke si hvilken kommune det skjedde.

"Vet om et tillfelle der en mor surret sitt barn i ståltråd og stekte barnet i stekeovnen til det døde. Fikk ikke noe fengselstraff for det. Saken har ikke vært omtalt i media så jeg vil ikke si hvilken kommune det skjedde."

Du vet om et tilfelle, men du kjenner ikke kommunen, ergo du har blitt det fortalt?`Jeg tror du skal be om å få låne naiv sitt nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vet om et tillfelle der en mor surret sitt barn i ståltråd og stekte barnet i stekeovnen til det døde. Fikk ikke noe fengselstraff for det. Saken har ikke vært omtalt i media så jeg vil ikke si hvilken kommune det skjedde."

Du vet om et tilfelle, men du kjenner ikke kommunen, ergo du har blitt det fortalt?`Jeg tror du skal be om å få låne naiv sitt nick.

Jeg skriver at jeg ikke vil si hvilken kommune det skjedde i. Gikk øynene litt i kryss nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver at jeg ikke vil si hvilken kommune det skjedde i. Gikk øynene litt i kryss nå?

Slutt å sleng rundt deg med ubegrunnede idiotiske påstander. Fortell hva du snakker om eller hold kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å sleng rundt deg med ubegrunnede idiotiske påstander. Fortell hva du snakker om eller hold kjeft.

Saken fikk stempelet "familie-tragedie" og pressen fikk ikke tilgang til opplysninger. Derfor har den aldri vært omtalt og kommer heller aldri til å bli det.

Jeg skjønner du gjerne vil vite mer, men der må jeg skuffe deg.

Har du ellers noe å bidra med om temaet kvinner versus straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken fikk stempelet "familie-tragedie" og pressen fikk ikke tilgang til opplysninger. Derfor har den aldri vært omtalt og kommer heller aldri til å bli det.

Jeg skjønner du gjerne vil vite mer, men der må jeg skuffe deg.

Har du ellers noe å bidra med om temaet kvinner versus straff?

Det har ingenting med hva jeg vil vite å gjøre - det har med hva du bør holde kjeft om. Så grove påstander som du kommer med og som ikke kan begrunnes burde du holde kjeft om. Det har ingen relevans i denne diskusjonen - det er bare slarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med deg, men på en annen side er det foreløpig en god straff å være i nærmiljøet også. Jeg kan ikke tenke meg at det er noen fornøyelse nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig med deg, men på en annen side er det foreløpig en god straff å være i nærmiljøet også. Jeg kan ikke tenke meg at det er noen fornøyelse nå...

Du er helt klart inne på noe der. I en bygd hvor alle kjenner alle, så kan man vel rimelig sikkert tro at disse jentene blir sjikanert noe helt uten sammenligning..

Håper de får en streng straff for dette, men kjenner jeg det norske systemet rett får de vel ikke engang ubetingede dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting med hva jeg vil vite å gjøre - det har med hva du bør holde kjeft om. Så grove påstander som du kommer med og som ikke kan begrunnes burde du holde kjeft om. Det har ingen relevans i denne diskusjonen - det er bare slarv.

..."Så grove påstander som du kommer med.."

Og så vil du i tillegg at jeg skal si i hvilken kommune det skjedde? Det blir vel enda mere grovt?

Selv om jeg kjenner til detaljer i saken så er det slik at saker som er unntatt offentlighet må anonymiseres.Prøv å tro på noe da uten at folk skal være nødt til å servere deg fullt navn og bostedskommune på de innvolverte.

Hva er problemet ditt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..."Så grove påstander som du kommer med.."

Og så vil du i tillegg at jeg skal si i hvilken kommune det skjedde? Det blir vel enda mere grovt?

Selv om jeg kjenner til detaljer i saken så er det slik at saker som er unntatt offentlighet må anonymiseres.Prøv å tro på noe da uten at folk skal være nødt til å servere deg fullt navn og bostedskommune på de innvolverte.

Hva er problemet ditt egentlig?

Problemet mitt er at du slarver, og jeg kan ikke fordra slarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...