Gå til innhold

Å leve som bifil/ Vennesland


Gjest Amalie37

Anbefalte innlegg

Jeg skrev dette innlegget (se under), og jeg har pent bedt om en kommentar fra deg. Vil du ikke eller har du oversett det? Håper på svar denne gangen.

"Jeg er en gift kvinne på 37 med to barn. I alle år har jeg visst om min bifile identitet, men først i sommer våget jeg å leve ut den siden. Jeg møtte en lesbisk kvinne, og vi innledet et intenst forhold. Min man visste om dette og aksepterte det. Men nå 3 måneder senere kjenner jeg at jeg egentlig vil leve sammen med denne kvinnen. Og det skremmer meg. I utgangspunktet hadde jeg bare tenkt at det skulle være et pirrende seksuelt forhold, men så utviklet det seg til et kjærlighetsforhold. Jeg har aldri hatt det så fint seksuelt sammen med noen før, hun får meg til å leve ut mine erotiske lyster. Men jeg er fortvilet nå - jeg vil ikke miste familien min, og jeg vil ikke miste henne. Jeg klarer ikke å ha to forhold samtidig, så hva gjør jeg? Hun stiller ingen krav til meg, sier jeg må bestemme, men hun sier samtidig at hun ikke vil være venn med meg hvis jeg gjør det slutt. Jeg føler livet mitt har blitt rotete - hva bør jeg gjøre? Håper noen har noen gode råd, eller andre som vil dele sine erfaringer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Kjære Amailie!

Jeg forstår at du er både fortvilet og usikker på om du skal velge å forlate din ektemann til fordel for en lesbisk kvinne, eller å leve med begge to. Jeg kan ikke gi deg gode råd, og heller ingen pekefinger, håper jeg, men jeg vil kommentere brevet ditt.

Uavhengig av seksuell legning og identitet er det min erfaring at de færreste over tid klarer å være i flere forhold samtidig.

Nå høres det ut som om ektemannen din er innforstått med din bifile identitet og også om ditt lesbiske kjæresteforhold i sommer, og aksepterte det. Kanskje han som flere andre i liknende situasjoner, blir litt handlingslammet mht annerledes seksuell legning. Og jeg antar at han som deg vil bevare samlivet og ekteskapet.

Hvis jeg forstår deg rett,spør du om du kan leve med mann og barn i et familieliv og samtidig ha et lesbisk parforhold gående parallelt.

Jeg vet ikke om du tenker på din bifile identitet som noe du ikke råder over. I så fall tenker jeg at din seksuelle lyst har fått 1.plassen.

I samliv er alt mulig. Vi finner uendelig mange varianter av parforhold. Du må selv finne ut hvor dine grenser går. Hva kan du kan tåle å leve med?

Dersom ektemannen din kan gå med på en løsning med forsatt å være gift, og at du har din elskerinne på si, kan jo det være en mulighet. Du kan også forestille deg muligheten av å forlate ekteskapet og leve med din lesbiske kvinne. Mor vil du alltid være uansett.

Jeg merket meg at din lesbiske venninne ikke vil være venn med deg om det ikke blir dere to.

Det er i hvert fall en ren beskjed om hvilken rolle det erotiske skal ha.

Du sier i brevet at du ikke vil klare å ha to forhold samtidig. Hva er det som hindrer deg i det? Er det faren for at omgivelsene vil reagere negativt? Eller er det hensynet til barna dine? Vil du synes at et eventuelt avtalt spill med to forhold samtidig er utroskap?

Søk gjerne en familierådgiver for mer inngående samtaler om saken. Og jeg håper du tar din ektefelle med på rundene også når det er aktuelt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medsinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...