Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har gått på p-sprøyten depo provera over lengre tid.ble fryktelig deprimert og fikk kraftige humørsvingninger av denne.har prøvd p-piller med samme resultat.fikk anbefalt hormonspiral av legen min.jeg har ikke født før og er 24 år.er det da feil av meg å begynne med spiral?er det større sjanse for at spiralen faller ut,flytter seg eller at jeg blir gravid med spiral i og med at jeg ikke har født barn?er sjansen for svangerskap utenfor livmoren stor?jeg har ikke hatt menstruasjon det siste året pga p-sprøyten.blir dette et problem?finnes det noen p-pilletyper som ikke gir humørsvingninger eller gir mindre humørsvingninger?jeg grier ikke disse humørsvingningene mer.håper du kan hjelpe meg,jeg er så usikker...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53119-deprimert-av-p-spr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Grunnen til at man helst ikke gir spiral til de som ikke har født er at man tenker på at det er en lett øket risiko for egglederbetennelse som i verste fall kan medføre sterilitet. Lever en kvinne i et stabilt forhold og man vet hun ikke har infeksjon når spiralen settes inn, er det ikke å fraråde med spiral. Hormonspiralen kan være litt vanskeligere å få inn på de som ikke har født. Da er kobberspiralen lettere, men kan gi mer blødning. Enkelte kan også få humørsvingninger med hormonspiralen.

Før du oppgir depo-provera helt vil jeg foreslå at du ber din lege om resept på Progynova (østradiol) 1 mg som tillegg, det kan iblant hjelpe på humøret

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...