Gå til innhold

Hva tenker du om andres rot?


Gjest malun

Anbefalte innlegg

Gjest malun

Når du kommer hjem til noen - hvor mye legger du vekt på ryddighet i hjemmet? Og hva tenker du om folk som har det litt lurvete? At hun er rotete? At de sikkert har det travelt? At de prioriterer andre ting? Eller at de må jaggu meg skjerpe seg?

Sitter og kikker utover heimen, og det er ikke noe syn for guder, akkurat: Leker over hele gulvet, en sammenbrettet tøyvask troner i sofaen, noen hybel-bison gresser fredelig i hjørnet ved bokhylla og spisebordet er fullt av aviser.

Lider ikke så veldig under det selv, men så kommer husmorsamvittigheten, da...når folk stikker innom uanmeldt. Føler liksom jeg bør unnskylde meg. Men selv legger jeg jo svært lite vekt på om folk har det prikkfritt hjemme -snarere tvert i mot. Det er jo litt befriende å besøke andre rotekopper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja.... Er jeg på besøk hos venner, et avtalt besøk, så reagerer jeg litt på om det er rotete. Jeg forventer liksom at folk tar seg bryet å gjøre det i allefall _litt_ hyggelig når de får besøk. F.eks. at det går ann å sette seg i sofaen uten at det er klær overalt, eller at det ikke er hår i vasken eller "rester" i toalettet. Jeg er mye hjemme hos folk i forbindelse med jobben min, og jeg ser utrolig mye rart. Det er folk som har det så rotete at de har laget en sti inn til senga eller gostolen for det er så mye saker overalt. Jeg kan ikke si jeg blir sjokkert over noe lenger, men siden jeg selv feier kjapt over leiligheten før besøk, synes jeg også det er hyggelig at andre bryr seg om hvordan det ser ut. Det kan godt flyte rundt når vi er alene (selv om det sjelden gjør det), men ikke når vi har gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre mennesker har overhodet ikke noe med hvor rotete/ikke rotete du har det hjemme. Blås i hva andre synes. De kommer jo for å besøke deg og ikke for å sjekke hjemmet ditt.

Hvis det plager dem hvordan du har det kan de gå hjem til sitt eget prikkfrie hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

millymollymandy

Jeg synes det er herlig å se at andre også har "litt over øra" med rot. Det gir meg tro på at det faktisk finnes folk som prioriterer andre og viktigere ting enn å vaske og rydde hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Her ser det bombet ut hver dag. Det blir sånn når man har 2 små, så da må folk forvente at det ikke er så ryddig ( se:sleiket, støvfritt osv ) heller.

De vi går på besøk til har det rent og ryddig de. Ryddigere enn hva vi klarer å ha det, men så bor vi i en liten 3 roms leilighet og har masse masse ting som opptar masse masse plass.

Men jeg får litt dårlig samvittighet da, fordi jeg vil ha det like ryddig som de, men hvor skal jeg gjøre av alt hen da?

Men alle har barn, så er det rotete så er det rotete og da er det mest pga barna :o)

Kommer folk uanmeldt, så får de jammen meg takle litt rot når de ikke ringte på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Brother

Nja.... Er jeg på besøk hos venner, et avtalt besøk, så reagerer jeg litt på om det er rotete. Jeg forventer liksom at folk tar seg bryet å gjøre det i allefall _litt_ hyggelig når de får besøk. F.eks. at det går ann å sette seg i sofaen uten at det er klær overalt, eller at det ikke er hår i vasken eller "rester" i toalettet. Jeg er mye hjemme hos folk i forbindelse med jobben min, og jeg ser utrolig mye rart. Det er folk som har det så rotete at de har laget en sti inn til senga eller gostolen for det er så mye saker overalt. Jeg kan ikke si jeg blir sjokkert over noe lenger, men siden jeg selv feier kjapt over leiligheten før besøk, synes jeg også det er hyggelig at andre bryr seg om hvordan det ser ut. Det kan godt flyte rundt når vi er alene (selv om det sjelden gjør det), men ikke når vi har gjester.

Hmmm, høres ut som om du har vært hjemme hos meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest malun

Nja.... Er jeg på besøk hos venner, et avtalt besøk, så reagerer jeg litt på om det er rotete. Jeg forventer liksom at folk tar seg bryet å gjøre det i allefall _litt_ hyggelig når de får besøk. F.eks. at det går ann å sette seg i sofaen uten at det er klær overalt, eller at det ikke er hår i vasken eller "rester" i toalettet. Jeg er mye hjemme hos folk i forbindelse med jobben min, og jeg ser utrolig mye rart. Det er folk som har det så rotete at de har laget en sti inn til senga eller gostolen for det er så mye saker overalt. Jeg kan ikke si jeg blir sjokkert over noe lenger, men siden jeg selv feier kjapt over leiligheten før besøk, synes jeg også det er hyggelig at andre bryr seg om hvordan det ser ut. Det kan godt flyte rundt når vi er alene (selv om det sjelden gjør det), men ikke når vi har gjester.

Jeg rydder alltid når jeg vet folk skal komme, men som jeg skrev: Når folk kommer uanmeldt - da er det ofte så som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel tenker jeg "så herlig at det ikke bare er hos oss det flyter litt!"

Hvis det er veldig mye rot, så virker det litt rart at de ikke har ryddet hvis vi er invitert på besøk, men som regel er det bare godt å se at andre ikke alltid har det så perfekt de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mere avslappende og besøke andre som også kan ha det rotete for da trenger jeg ikke rydde og stresse når de kommer til meg heller.

Vi kommer nok til å ta ut hagemøbler snart, så da kommer jeg nok helst til å være ute med gjestene. Da blir det ikke så nøye om rotet flyter litt inne. Jeg gjør det viktigste inne, synes det er gørr kjedelig med slikt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er av den typen som får gjort skikkelig rent og ryddet godt bare hver gang jeg ber folk. Lurer derfor på om jeg må begynne å gjøre det lit oftere!

Ellers er ikke standarden noe å være stolt av i hjemmet mitt til vanlig. Har sluttet å være flau når folk kommer uanmeldt derimot. Da tenker jeg, ja, ja - da har jeg gledet en sjel idag. Nå kan hun (er vel stort sett damer som i det hele tatt tenker slike tanker?) gå hjem til seg selv og fornøyd tenke at hun ihvertfall har det renere og ryddigere enn meg.

Det samme tenker jeg når jeg kommer til folk som har det verre enn meg. Så deilig! Men noe jeg faktisk synes er ekkelt, er uappetittelite bad. Der går grensen. Er ikke helt bra på badet mit heller, men inngrodd skitt der du ikke kan unngå å se det når du vasker hendene og går på do, det er ufyselig. Hårbørster med STØRKNA gørr og lange hår som ligger på speilhylla midt i glaninga. Æsj. Da mister jeg lysten til å spise der. Lurer på hvordan hygienen er på kjøkkenet. Og hvodan de orker å stelle seg på badet om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh ! Det der er min evig dårlige samvittighet. Jeg får angst av uanmeldte besøk. Det ligger nemlig alltid hauger av tøy som venter på å vaskes på badet vårt. Jeg begriper ikke hvorfor, for jeg vasker minst en maskin hver eneste dag ! Så jeg håper alltid at gjestene ikke skal få behov for å gå på do mens de er hos oss ...:-)

Ellers tar jeg jevnlig ryddesjauer og styrer noe veldig.

Men jeg synes alltid at andre greier jobben bra. Når jeg er på besøk hos andre, så smiler jeg faktisk tilfreds dersom jeg ser støv og skitt på baderomsgulvene deres ! :-) Jeg gliser fordi det er en trøst å se at jeg ikke er den eneste som ikke har det prikkfritt !

Det jeg derimot ikke tåler, er rot eller skitt som LUKTER. Altså flekker eller bæsjestriper nedi dassen hos folk. Tissedråper som ikke er vasket vekk på en stund på doringen og lokket.....

Matrester eller annet i huset som også ligger og lukter er noe annet jeg avskyr og synes ille om. Da kan jeg stille reagere dersom jeg er hos noen som har det slik.

Et eksempel er at noen mennesker fyller gryter o.l. halvveis med vann når de har spist, antageligvis for å unngå størknede matrester. Så har de intensjoner om å ta og vaske den gryta...snart. Men det blir stående, og fytterakker'n så ekkelt slikt matreste-vann lukter !

Sånt som det er iallefall ikke noe som skjer hos oss. Det er ofte rotete og ikke minst støvete her, men en minimumsstandard har jeg likevel beholdt. Selv om jeg ønsker det bedre, er det ikke så lett å få til når mannen i huset ikke ser rotet selv om han snubler i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det skal være rent/renslig på bad/toalett og kjøkken, men ellers kan det være mye kreativt rot som viser at det lever folk i huset eller leiligheten som gjør noe mer ut av livet enn å rydde, vaske og systematisere huset/livet sitt. Jeg synes ofte det er tegn på livskvalitet, selvsikkerhet og riktige prioriteringer, forutsatt at det virker greit til tross for rotet. Rot er jo ikke rot, liksom. Det er forskjell på aviser og rene klær i salongen og gamle matrester, tomme flasker, glass m.m. rundt omkring, er det ikke....? Og det er jo selvsagt forskjell på uanmeldte besøk og inviterte gjester.... Jeg kan i prinsippet vie hele livet mitt til å rydde, vaske osv, men livet dreier seg jo om å leve også...? Jeg har sluttet å være flau ved uanmeldte besøk selv når det flyter litt (med mindre jeg selv ser at det virkelig ikke er representabelt, og det skjer heldigvis sjeldent) for jeg synes det viser litt av livet mitt. Og det er jo som regel _meg_ (eller oss) de kommer for å se, da... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg tenker bare: glad jeg ikke skal rydde her. Hvis det er verre enn hos meg er det bra for min selvfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...