Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Har de siste åra begynt å bli allergisk. Begynte med burot etter at jeg luka litt for lenge en tidlig høst. Nå har jeg støvallergi. (Har hatt tendens i flere år, men har blitt verre nå) Iflg blodprøver har jeg også utslag på timotei og katt. Og bjørk. Har ei stor ei på tomta. Så nå tør jeg ikke lufte. Og jeg må sove i stua siden det er luftrenser der men ikke på soveromma. Har sentralstøvsuger i en etasje + en med HEPA-filter i annen etasje. I vinter ble jeg plutselig veldig tungpusten, det sved i brystet når det var kaldt ute. Fikk litt angst for å være ute. Måtte ha noe foran munn og nese og måtte gå veldig rolig. Er dette tegn på begynnende astma. Eller kan et være tilfeldigheter. Ga legen min en lapp med flere spørsmål, men dette glemte han visst (jeg og). Og å få innpass der er ikke helt lett. Orker ikke den kampen for å få stilt et enkelt spørsmål. Trist det skal være så slitsomt å få kontakt med legen sin. Virker ikke som han var så veldig interessert heller forresten. Er psyskiatrisk pasient, så tror dessverre ikke alle symptomer jeg nevner blir tatt alvorlig. Har dårlig immunforsvar. Stadig litt lett feber, influensasymptomer, forkjølelsestilstander. Legen er informert om dette også. En ting til, prøvde å luke litt i dag. Da reagerte jeg på gress også. Pokker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53139-pusteproblemer-i-kulde/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Det er i alle fall ikke uvanlig at allergikere også utvikler astma, så det kan godt være at det er det som skjer her. Men jeg vet selvsagt ikke det. Det er mange astmatikere som reagerer på det å få kald luft ned igjennom luftveiene. I kulda puster man gjerne med åpen munn under anstrenngelse, og dette liker ikke luftveiene, da kommer den kalde luften rett ned uten å bli varmet opp av nesegangene, nemlig. Det å ta et skjerf el liknende foran nesen, gjør egentlig situasjonen værre, fordi du da ser at skjerfet blir fuktig etter kort tid, og kald OG fuktig luft er værre enn noe, dessverre. Hvis legen din mener du kan ha en astma, bør du be om en rekvisisjon til hjelpemiddelsentralen der du bor, som da vil kjøpe denne inn for deg. Men du trenger en diagnose, som astma, for at du skal kunne få den gratis. Den kan ellers kjøpes hos Astma-og Allergiforeningen for ca kr. 500,-. Når det gjelder lufting, så sies det at allergikere ikke skal lufte på dagen, men sent om kvelden fordi da er ikke trærne i blomstring. De skal ikke henge klær ut til tørk på dagtid, passe godt på at hodeputen ristes ( det er den man gnikker seg inn i ), være obs på pollenvarsel. Og ellers holde seg borte fra det de vet de reagerer på. Det er lett, du, nå i mai, når alt blomstrer! Det finnes små foldere på de fleste apotek om dette, som kan være til god hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53139-pusteproblemer-i-kulde/#findComment-218236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.