Gjest firebird Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 kjære tannlegen! Jeg var i mange år medisinert med tunge antipsykotiske medikamenter og beroligende medisiner. Ietterkant viste det seg at diagnosen var feil og at jeg aldri skulle ha fått slike medisiner i det hele tatt. bivirkningene var blandt annet kraftig munntørrhet. jeg ble også svært sløv og *dopet* av medisinene , noe som igjen førte til at jeg ikke klarte å pusse tennene i særlig stor grad. Nå , 2 år etter , sliter jeg med store tannskader og tannlegen + fastlegen min mener at disse skadene skyldes medisinene jeg fikk i løpet av en periode på 10 år. ( jeg er ei jente på 29 år). tennene mine har råtnet innenfra og i overkjeven er det betennelse i 3 av røtterne til tennene. denne betennelsen spredte seg oppover i kjeven , nesa og kinnbeinet. Jeg fikk en kul/abcess på høyre side av nesa , denne ble kraftig betent og jeg ble operert 2 ganger like før jul i fjor. nærmere undersøkelser har vist at betennelsen forsatt er til stdet. den er ikke aktiv hele tiden , men jeg er likevel konstant hoven i høyre del av ansiktet. denne hevelsen reagerer positivt på sterke typer antibiotika. fordi jeg har vært incestutsatt i barndommen , har jeg ikke greid å gå til vanlig tannbehandling de siste 9 årene etter at jeg fortalte om overgrepene. jeg ble henvist til ønh avdeling ved regionsykehuset og fikk gjort tannbeh.i narkose der. nå er situasjonen slik at jeg sitter i fengsel og jeg har vært nødt til å dekke narkosebeh.selv , fordi fengsel ikke går inn under den typen institusjoner som staten betaler for. jeg har fått gjort narkosebeh. ved en privatklinikk ifjor sommer og betalte nærmere 12000 for det. heldigvis ble 2/3 av dette refundert senere fra trygdekontoret. nå må jeg inn til flere beh. for det aktuelle problemet og det ser ut til at regningen for dette vil komme opp mot 30000 kroner, noe jeg ikke har muligheter til å dekke selv. tannlegen ved fengselet vil få meg inn ved et offentlig sykehus , men sykehuset vil ikke ta meg i mot for slik beh. en av årsakene er at jeg tilhører en helt annen kant av landet. nå er jeg på permisjon og vil prøve å sjekke litt om hvilke muligheter jeg har på egen hånd. jeg har hørt at tannlegehøyskolen i Oslo kan påta seg slike oppdrag, vet du om det er riktig? Tannlegen og en ørenesehals lege sier at infeksjonen jeg har er alvorlig og at jeg bør få renset opp og rotfylt de betente tannrøttene så raskt som mulig. Dessverre ser dette ut til å trekke i langdrag. ørenesehals legen mener at dette er en sykdom på lik linje med andre somatiske sykdommer , noe tannlegen også er enig i. de eneste som ikke er enig i dette er rikstrygdeverket og dermed blir saken stående i stampe. både tannlegen og ønh legen er bekymret for at jeg skal bli ordentlig syk p.g.a denne betennelsen som ligger og ulmer. har du noen synspunkter og råd å gi meg , ville jeg bli kjempeglad. jeg synes situasjonen er ille, men skjønner samtidig at det kan bli vanskelig å få gjort noe med det. på forhånd takk for svar. vennlig hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53197-hvem-skal-dekke-narkosebehn%C3%A5r-jeg-sitter-i-fengsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Når du har lidelse, sykdom eller andre forhold som kan gi grunnlag for stønad fra folketrygden, kan det også være grunn til å yte støtte til behandlig under narkose. Jeg kan jo ikke bedømme din situasjon, men det kan det medisinske og sosiale hjelpe-apparat du har tilgang til når du sitter inne. Jeg har jobbet innen fengselsvesnet selv og vet at det kan være vanskelig å nå frem med slike behov og krav. Mitt råd er at det tas kontakt med tannlegen som er tilkyttet din institusjon og gjerne med legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53197-hvem-skal-dekke-narkosebehn%C3%A5r-jeg-sitter-i-fengsel/#findComment-214595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.